Hvis ikke det var fordi konkurrenterne har opnået
tilsvarende afgiftslempelser, ville det være svært
at få armene ned hos Hyundai. For måske er
afgiftsnedsættelsen præcis det, der skal til for at
øge salget af den elegante og velfungerende store
stationcar, i40. Nu koster en Hyundai i40 Stationcar
med al udstyret og en opdateret 1,7 liters
dieselmotor blot 384.000 kroner. Det betyder under
alle omstændigheder ”temmelig meget bil for
pengene”.
Hyundai i40 Stationcar er nemlig skoleeksemplet på
en bil, som byder på den ideelle kombination af
plads, kørekomfort, brændstoføkonomi og et smukt
design. Hvad det sidstnævnte angår, fik den
yderligere en tak opad dette efterår. På Frankfurt
Motorshow i september viste Hyundai for første gang
det opstrammede design og det er så afgjort med til,
at positionere den på markedet for større
mellemklassebiler.
Den bedste langturs-garanti
Længden er 4,78 meter og bagagerummet byder på 553
liter regulær bagageplads, som kan øges til over 1,7
kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned. Derved
er i40 Stationcar stor, men ikke uoverskuelig stor.
Og samtidig er den let at gå til og den har en af
markedets allerbedste garantiordninger, for mange
måske den bedste.
Elektrisk bagklap er standard i Premium udgaven.
Hyundai i40 Stationcar lægger nemlig op til at køre
lange ture. Vi har tidligere prøvekørt den hidtidige
model på en langtur (læs
vores test af Hyundai i40 i fuld fart på tyske
autobahns hér >>>) og da
affjedringskarakteristikken ikke er ændret, kører
den nye bil mindst ligeså godt som den, den afløser.
Fordi den er så velegnet til langture, vil man til
fulde kunne udnytte den ubegrænsede
kilometergaranti.
Hyundai giver nemlig 5 års garanti på bilen, uanset
hvor mange kilometer, man kører i løbet af de fem
år. Og med mange ture ned gennem Europa vil det
hurtigt kunne blive til temmelig mange.
Flere kræfter
Dieselmotoren er yderligere blevet forbedret på en
række punkter, så man nu har 141 hestekræfter og et
drejningsmoment på op til 340 Nm til sin rådighed.
Det mærkes både i accelerationen, hvor tallet siger
0-100 km/t 0,3 sekunder hurtigere end hidtil og en
lidt højere topfart. Det sidste har vi ikke prøvet,
men mest tydeligt er en større smidighed i
mellemområderne.
Brændstoføkonomien er også forbedret, dvs. 23,3 km/l
versus 22,2. Studerer man de officielle tal, vil man
dog bemærke, at med Premium udstyr kører den nye
model kun 21,3 km/l. Det skyldes, at Premium
udstyret nu inkluderer 17” fælge og bredere dæk –
tidligere var 16” fælge og lidt smallere dæk
standarden.
Flere fordele
Fordelen ved de bredere dæk er ikke kun et bedre
vejgreb i kurverne, men også bedre
retningsstabilitet og reduceret sidevindsfølsomhed
ved høj fart. Da den hidtidige i40 faktisk lå ret
godt på vejen med de mindre fælge og højere dæk, er
vi absolut ud på marginalerne. Mest
bemærkelsesværdigt er nok, at 17” fælgene ser bedre
ud og er bedre i harmoni med bilens strammere
linjeføring.
Interiøret har også fået en overhaling og Premium
udstyret er ret omfattende. 9 airbags er en del af
det højere udstyrsniveau, det samme er 2-zone
klimaanlæg, fartpilot med –begrænser, el-justerbart
førersæde, navigation og bakkamera, p-sensorer for
og bag, vognbaneassistent, regnsensor, sædevarme,
nøgleløs entré, elektrisk bagklap og solgardin – og
ikke mindst varme i rattet. |