- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Hyundai i40 Stationcar 1,7 CRDi Premium

Strammere linjer og ny teknik


Af Søren Clauding – november 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis ikke det var fordi konkurrenterne har opnået tilsvarende afgiftslempelser, ville det være svært at få armene ned hos Hyundai. For måske er afgiftsnedsættelsen præcis det, der skal til for at øge salget af den elegante og velfungerende store stationcar, i40. Nu koster en Hyundai i40 Stationcar med al udstyret og en opdateret 1,7 liters dieselmotor blot 384.000 kroner. Det betyder under alle omstændigheder ”temmelig meget bil for pengene”.

 

Hyundai i40 Stationcar er nemlig skoleeksemplet på en bil, som byder på den ideelle kombination af plads, kørekomfort, brændstoføkonomi og et smukt design. Hvad det sidstnævnte angår, fik den yderligere en tak opad dette efterår. På Frankfurt Motorshow i september viste Hyundai for første gang det opstrammede design og det er så afgjort med til, at positionere den på markedet for større mellemklassebiler.

 

Den bedste langturs-garanti

Længden er 4,78 meter og bagagerummet byder på 553 liter regulær bagageplads, som kan øges til over 1,7 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned. Derved er i40 Stationcar stor, men ikke uoverskuelig stor. Og samtidig er den let at gå til og den har en af markedets allerbedste garantiordninger, for mange måske den bedste.


 

Elektrisk bagklap er standard i Premium udgaven.


Hyundai i40 Stationcar lægger nemlig op til at køre lange ture. Vi har tidligere prøvekørt den hidtidige model på en langtur (læs vores test af Hyundai i40 i fuld fart på tyske autobahns hér >>>) og da affjedringskarakteristikken ikke er ændret, kører den nye bil mindst ligeså godt som den, den afløser. Fordi den er så velegnet til langture, vil man til fulde kunne udnytte den ubegrænsede kilometergaranti.

 

Hyundai giver nemlig 5 års garanti på bilen, uanset hvor mange kilometer, man kører i løbet af de fem år. Og med mange ture ned gennem Europa vil det hurtigt kunne blive til temmelig mange.

 

Flere kræfter

Dieselmotoren er yderligere blevet forbedret på en række punkter, så man nu har 141 hestekræfter og et drejningsmoment på op til 340 Nm til sin rådighed. Det mærkes både i accelerationen, hvor tallet siger 0-100 km/t 0,3 sekunder hurtigere end hidtil og en lidt højere topfart. Det sidste har vi ikke prøvet, men mest tydeligt er en større smidighed i mellemområderne.



Brændstoføkonomien er også forbedret, dvs. 23,3 km/l versus 22,2. Studerer man de officielle tal, vil man dog bemærke, at med Premium udstyr kører den nye model kun 21,3 km/l. Det skyldes, at Premium udstyret nu inkluderer 17” fælge og bredere dæk – tidligere var 16” fælge og lidt smallere dæk standarden.

 

Flere fordele

Fordelen ved de bredere dæk er ikke kun et bedre vejgreb i kurverne, men også bedre retningsstabilitet og reduceret sidevindsfølsomhed ved høj fart. Da den hidtidige i40 faktisk lå ret godt på vejen med de mindre fælge og højere dæk, er vi absolut ud på marginalerne. Mest bemærkelsesværdigt er nok, at 17” fælgene ser bedre ud og er bedre i harmoni med bilens strammere linjeføring.



Interiøret har også fået en overhaling og Premium udstyret er ret omfattende. 9 airbags er en del af det højere udstyrsniveau, det samme er 2-zone klimaanlæg, fartpilot med –begrænser, el-justerbart førersæde, navigation og bakkamera, p-sensorer for og bag, vognbaneassistent, regnsensor, sædevarme, nøgleløs entré, elektrisk bagklap og solgardin – og ikke mindst varme i rattet.

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og kør med en tur i den nye Hyundai i40 Stationcar med 1,7 liters 141 hestes CRDi motor.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Model:

Hyundai i40 Stationcar 1,7 CRDi Premium

Listepris:

Kr. 401.951

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,7 l. 141 hk. 340 Nm/1750-2500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,3 sek./ 203 km/t/ 21,3 km/l /123 g/km

Længde:

4,77 m

Bagagerum:

525 liter

Anhængervægt:

1800 kg

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hill-start. 6 airbags. 17” alufælge. Tågelygter for og bag. Multijusterbart læderrat. Vognbaneassistent. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. Regnsensor. Elektrisk solgardin i bagrude. Elektrisk bagklap. Isofix. Navigation. Bluetooth, USB og AUX.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt