Hyundai har sat sig et mål: De vil være blandt de
helt store bilfabrikker inden for det næste årti.
Måske ikke nr. 1 eller 2, men i hvert fald nr. 3.
Med i planen indgår en aggressiv design politik og
det er præcis genspejlet i det mod, der ligger bag
skabelsen af Hyundai i40.
Den billigste i40 koster 300.000 kroner. Den er
udrustet med en 135 hestes benzinmotor. Den
prøvekørte model, i40 2,0 GDi Premium med 177
benzinhestekræfter er topmodellen til 410.000
kroner. Den fås kun dyrere, hvis man vil have
dieselmotor og/eller automatgearkasse.
Stylistisk og sporty
For de penge får man en ultra moderne stylistisk,
aerodynamisk, elegant og sporty stationcar. Og ja,
det er rigtigt: i40 er en stationcar, den findes
ikke i andre versioner endnu. Klog tænkning fra
Hyundais side, for stationcars er den biltype, der
sælges flest af i Europa – og i Danmark.
Ser man på profilen minder den umiskendeligt om
Peugeot 508 SW (læs
vores test af Peugeot 508 SW hér >>>), men
designmæssige finesser i linjeføringen giver i40 et
mere fremadstræbende og iøjefaldende udseende.
Spoiler over bagklappen fører nærmest tankerne over
på highclass motorbåde.
Fine pladsforhold
Hyundai i40 er dog nogle centimeter kortere end 508
SW. Det er ikke gået ud over bagsædepassagererne,
som har oceaner af benplads, uden at være tvunget
til at sidde totalt opret, men bagagerumskapaciteten
er officielt lidt mindre. Med 553 liter under
bagagerumsdækkenet – der kan øges til 1,7 kubikmeter
ved at lægge bagsæderyglænene ned – er i40 bedre end
de fleste. På bagsædet oplever man i øvrigt lidt af
en ”hule-fornemmelse”, fordi den aerodynamiske form
skråner taget lidt ned imod bagpartiet og
sideruderne smalles til bagud. Der er dog udmærket
loftshøjde og da loftet er lyst, føler man sig på
ingen måde trykket dernede på bagperronen. Oven i
købet er der varme i bagsæderne.
Hyundai har lejet med detaljerne i bilen. Det
bemærker man både indvendig og udvendig. Fortil
komplementerer LED-forlygter den dynamiske front,
bagtil findes en tværgående forkromet liste, som
sammenholder de to markante baglygter, indvendig er
et panoramaglastag en option for 25.000 kroner oven
i købsprisen. Det er pengene værd, ikke mindst fordi
det kan åbnes som et ægte soltag og skabt sådan, at
når det er åbent kommer der stadig en vis mængde lys
ind til bagsædepassagererne.
Sød lille velkomst
Når man åbner fordøren mødes man af en sød lille lyd
– ligesom når en computer startes op (lyt
til lyden hér >>>) – der fortæller, at nøglen
til den nøglefri betjening nu er inde i bilen.
Interiørdesignet skaber associationer til StarWars i
god kombination med markante svungne linjer. I
bagagerummet findes et skinnesystem, som variabelt
kan ruminddele bagagerummet, så mindre genstande
ligger fast, også selvom rummet ikke er fyldt op.
Eneste minus derude bagtil er en temmelig tung
bagklap.
Hvad udstyret generelt angår, er der det, man
forventer i en Premium udgave, på dette punkt er
Hyundai ikke banebrydende, men man halter dog heller
ikke bagefter. Og varme i læderrattet såvel som
varme i bagsæderne er stadig ikke standard hos
konkurrenterne.
18” fælge en fordel
Affjedringen i en i40 er ikke så hård som
eksempelvis tyske producenter har for vane at gøre
deres biler. Derved er der blevet plads til i det
konkrete tilfælde at udstyre i40 med 18” alufælge(+
12.000 kroner) i stedet for de standardmonterede 16”
fælge. Det er en god idé, for derved øges
styrepræcisionen uden at kørekomforten tager skade.
Stabiliteten er god, kurveegenskaberne glimrende og
med de 177 lydløse hestekræfter under motorhjelmen
har man fint træk ud af kurverne.
Fartpræstationerne er overbevisende: 0-100 km/t på
9,7 sekunder og man kan køre over 210 km/t –
samtidig med, og det er ikke uvæsentligt i den
moderne verden, at det officielle forbrugstal er
14,7 km/l og 17,9 km/l ved landevejskørsel.
På ét punkt falder Hyundai i40 lidt igennem:
Fjernlyset er ikke så godt, som det burde være. Den
kan formentlig klares ved at tilkøbe Xenon lys, men
det gælder alene Premium-udgaven.
5 års garanti
Oven i det alt sammen følger der 5 års garanti med i
købet, et årligt ”sundhedstjek” samt 5 års komplet
vejhjælp i Danmark uden beregning. Hyundai
omdefinerer grænserne i disse år – spørgsmålet er om
europæerne er modne til at springe med på vognen,
det vil de kommende år vise. |