Hyundai i30 med vokseværk bliver til i30cw. Bilen er
23 cm længere og mere rummelig end hatchback
versionen. Men i Hyundais tilfælde begrænser man sig
også, hvad motorudvalget angår: I30cw kan kun købes
med dieselmotor.
Om det er godt eller dårligt afhænger af, hvad man
går efter. Hyundai i30cw (cw = cros-over wagon) er
egentlig en stationcar og som sådan kan man
forvente, at den ofte vil være godt læsset. Hvis det
er tilfældet, er dieseldrift en fordel.
Dieselmotorerne går også ret langt på literen, så er
kørselsbehovet stort, er valget rigtigt.
Hård konkurrence
Omvendt er prisen på 232.000 kroner for den
prøvekørte udgave med 115 hestes dieselmotor kun
respektabel, fordi der er tale om diesel. Med
benzinmotor er der flere konkurrenter på markedet,
som tilbyder mere plads til lavere anskaffelsespris.
Hér kan Hyundai i30cw så ikke være med. Det skal dog
tilføjes, at i30cw også kan leveres med en 90-hestes
diesel, hvorved prisen falder til 217.000 kroner.
Som model betragtet er i30 søstermodel til Kia cee’d.
Og i30cw findes også i cee’d version. Der er to
afgørende forskelle: Det ene er udseendet, hvor
Hyundai versionen er mere traditionel, lidt mindre
sportslig end cee’d. Det andet er garantien, hvor
Kia med 7 års garanti stadig er svær at hamle op
med. Hyundai tilbyder 3 år – men 10 imod
gennemtæring.
Funktionel
I30cw er en glimrende bil med mange gode
funktionelle egenskaber. Udstyrsniveauet på Classic
varianten er pænt og inkluderer aircondition med køl
i handskerummet, el-sideruder, multijusterbart rat
(der dog godt nok er noget trægt i vinterkulden – og
bemærk: I de dyrere Comfort versioner kan det alene
justeres i højderetningen!), tonede ruder og Isofix
beslag.
Sædevarme hører ikke med (det gør det i den 20.000
kroner dyrere Comfort variant) og pudsigt er det, at
man ikke kan justere lyset i instrumentpanelet, som
man iblandt godt kunne have nødigt. Til gengæld
lyser lamperne for at sikkerhedsselerne på bagsædet
ikke er spændt i tide og utide – så mærkeligt, når
der ingen passagerer er på bagsædet…
Bagagerumsdækken følger heller ikke med.
Til gengæld er der gode fastsurringskroge i det
rummelige bagagerum (over 400 liter), så bagagen
ikke nødvendigvis kommer flyvende om ørene på en i
tilfælde af en kraftig opbremsning eller ulykke.
Enestående bagsædeplads
Bagsædepladsen er enestående. Der er gevaldig meget
benplads set i lyset af, at i30cw er en forholdsvis
kompakt bil.
|