I
november 2009 kørte øko-guro’en Hans Tholstrup
næsten 30 kilometer på en liter dieselolie i en Hyundai i30 CRDi (læs
hér>>>). Helt så langt er det ikke
realistisk at kunne køre i almindelig brug, men med
den nye face-liftede version af i30 med tilnavne ISG Drive
Blue kommer man nærmere og nærmere.
Den store forskel på den bil, vi testede i januar og
den nye er det visuelle udtryk. Ny dynamisk front
plus lidt udstyr i den særlige Classic Plus
kampagne-model. Fronten er især markeret af et stort
trapez formet luftindtag samt en mere moderne og
stilren kølergrill plus spoilere, der skal lede
luften ned langs siden – det har givet bilen mere
karakter. Og så er motoren blevet endnu mere
optimeret med henblik på at kunne køre langt på
literen – hvilket er lig med lavere CO2 udledning.
Momentet er flyttet
I
teknisk forstand er det maksimale drejningsmoment
flyttet fra 1750-2500 omdr./min til 1900-2600 omdr./min.
Det giver ingen mærkbar forskel under kørslen, men i
kombination med ”Idle Stop&Go” – ISG – giver det en
forbedring i brændstoføkonomien fra 22,2 til 23,3
km/l og en reduktion i CO2 udledningen fra 119 til
115 g
CO2 pr. km. I øvrigt de samme tal som Hyundai også
har opnået med den kraftigere 128 hestes
dieselmotor. Ret godt!
ISG går i korthed ud på, at motoren går i stå, når
man kobler ud og sætter i frigear, f.eks. når man
standser for rødt lys. Siden springer den i gang
igen, når man kobler ud igen for at sætte i gear.
Det sparer brændstof, fordi man ikke bruger
brændstof mens man holder stille.
Kunne være blevet en rystende oplevelse
Systemet fungerer udmærket med benzinmotorer, men
med dieselmotorer er det ikke særlig komfortabelt.
Normalt ryster en dieselbil ganske meget, når den
starter – pga. den høje kompression i cylindrenes
forbrændingskamre – og starten er en smule
forsinket. Men Hyundai har løst det overbevisende.
Det kræver naturligvis perfekt motorindstilling –
men i den moderne verden er det heller ikke noget
problem.
For i øvrigt lige at summere op omkring i30: Til en
pris på 200.000 kroner er der tale om en velkørende
og rummelig bil i den kompakte mellemklasse, hvor
man får rigtig meget bil for pengene. Der er
overraskende god benplads ved bagsædet i kraft af en
forholdsvis opret siddeposition. Og bagagerummet er
med 340 liter bedre end biler, der er større end i30’eren.
|