Spar 10.000 kroner og nøjes med en dør i hver side.
Det er den helt korte historie om Hyundai i30 i
3-dørs udgaven. Men det er nu mere end det. Bilen
ser nemlig noget anderledes ud end 5-dørs versionen,
mere sportslig, lidt mere fræk. Og det er vel også
noget af det, Hyundai gerne ville opnå ved at bygge
en 5-dørs udgave.
Den allerbilligste 3-dørs i30 koster 175.000 kroner.
Den pris er yderst attraktiv, fordi man får ret
meget bil for pengene. Der er tale om en regulær
kompakt mellemklassebil, med en længde på 4,3 meter,
et bagagerum, som rummer små 380 liter – som kan
øges til over 1,3 kubikmeter, når bagsæderyglænene
lægges ned – og ikke mindst: Byder på en helt unik
garantiordning.
5 års garanti
5 års garanti, uafhængig af hvor mange kilometer man
kører i bilen, findes ikke magen til på markedet.
Det er givetvis en væsentlig årsag til den succes,
Hyundai koncernen oplever på såvel det globale som
det europæiske marked, hvor Hyundai sammen med
søstermarkedet KIA sælger biler i rå mængder, mens
de fleste af konkurrenterne har det svært.
Men det er da også fine biler, koncernen har
udviklet, og det gælder også i30 3-dørs. Bilerne er
gennemarbejdede og harmoniske.
Mere for pengene
Den prøvekørte variant er ikke den billigste til
førnævnte 175.000 kroner. Hér er der tale om en bil
til 240.000, men man får så sandelig også noget mere
for pengene.
For det første får man en økonomisk 110 hestes
dieselmotor, hvormed bilen kan køre ikke mindre end
27 km/l, som oven i købet ikke er svært at komme i
nærheden af i praksis, hvis man gør sig lidt umage.
Omfattende udstyr
For det andet får man et flot ”Style”-udstyr, som
inkluderer 2-zone klimaanlæg, fartpilot med
–begrænser, regn-sensorer. 7 airbags er standard,
det samme er USB- og Bluetooth tilkobling,
tågelygter med kurvelys, sædevarme og meget andet.
På forsædet i en i30 har man glæde af godt udsyn
over skulderen, fordi B-stolpen er rykket bagud.
Længere bagud kniber det dog lidt med udsynet, fordi
bilens sportslige design ikke efterlader alt for
meget bagrudeplads – det ville i
parkeringssituationen kunne klares med et bakkamera
eller p-sensorer. Sikkerhedsselen er let at få fat
i, fordi en arm på B-stolpen fører sikkerhedsselen
fremad – og når man skal ind på bagsædet, drejes den
blot nedad i lodret position.
God adgang til bagsædet
Adgangen til bagsædet er ikke mindst pga. den bagud
placerede B-stolpe forbavsende god. Pladsforholdene
på bagsædet er ligeså gode som i 5-dørs udgaven (læs
testen af Hyundai i30 med 5 døre hér >>>) – i
det hele taget kan man overføre mange af de
konklusioner, vi drog for 5-dørs versionen til
udgaven med 3 døre.
Det samme gælder køreegenskaberne. Heldigvis har
Hyundai ikke forsøgt at poppe designet op ved hjælp
af større fælge. Det ville nemlig være sket på
bekostning af affjedringskomforten. Og uanset det
mere sporty ydre, er i30 med 3 døre ikke en udpræget
sportslig bil.
God affjedring
Den passer som sådan meget godt til danske
kørselsforhold, som jo er begrænset til 80 km/t hvor
som helst, der måtte være et spændende sving, som
lægger op til at køre lidt hurtigt i. I30 kører
glimrende, de store dæksider parerer de små
ujævnheder, affjedringen klarer resten og
styreegenskaberne er OK.
Motoren er den samme som i ovennævnte 5-dørs udgave,
men det synes som om, Hyundai undervejs har arbejdet
med støjdæmpningen (der sker jo en stadig udvikling
af biler, selvom det ikke hver gang er noget, man
slår på tromme for), i alle tilfælde er diesellyden
moderat, især ved konstant fart.
Sidst, men ikke mindst, skal det nævnes, at den
prøvekørte bil må trække en anhænger på 1500 kg. Det
er ikke uinteressant for et campingfolk som det
danske.
Den store bagklap slår højt op og har
gode indvendige lukkegreb. |