- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai i30 1,6T-GDi Turbo

Hyundai med nostalgisk spræl


Af Søren Clauding – december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var engang, da tilnavnet ”turbo” på en bilmodel havde lidt den samme betydning som ”GTI”, altså en bil med lidt ekstra spræl. GTI hører fortiden til, i dag har alle bilmotorer benzinindsprøjtning, og det samme gælder turboladere, som er helt almindeligt også på benzinmotorer – og det behøver på ingen måde at være ensbetydende med ekstra spræl. Derfor er det lidt sjovt, at Hyundai har genintroduceret turbo-begrebet som udtryk for ekstra spræl, det er nærmest nostalgisk, men det gælder også andet ved den nye Hyundai i30 Turbo.

 

Bilens fulde navn er Hyundai i30 1,6T-GDi Turbo, og ekstra spræl er der. I maskinrummet ligger en 186-hestes turbobenzinmotor, der oven i købet præsterer 265 Nm over et temmelig bredt omdrejningsinterval, for nu at sige det mildt, fra 1500 til 4500 omdr./min. Den klarer 100 km/t på 8 sekunder og det påstås, at den kan flintre derudad med 219 km/t – det tillod de danske færdselsregler ikke, at vi gjorde.



Men hurtig er den, meget smidig, potent og sjov er den også.

 

Sportsudstråling

Nede bagtil er den udrustet med to udstødningsrør og en defuser, der givet vis står sin prøve, når det går hurtigt. De to udstødningsrør har nok mere en visuel betydning, og frækt ser det ud. Det visuelle har nemlig også betydning i i30 Turbo.

 

Oppe fortil er bilen udrustet med en grill i turbo-design, der er lidt skarpere end de øvrige modelvarianter, der nu ikke står tilbage for et skarpt udseende efter det seneste facelift (læs om det seneste facelift af Hyundai i30 hér >>>). Ekstra luftindtag har skubbet tågeforlygterne til side, de er erstattet af LED-lys, og hvad det visuelle angår, er de store 18” fælge nu heller ikke af vejen.



Røde syninger

I kabinen er lædersæderne, læderpanelerne og det lækre læderrat iøjefaldende, alt sammen med fine røde syninger, der bare i den grad er nostalgiske, for det ser ud som det skal og altid har skullet i den sportslig ”GT-bil”. Selv gearknobben er redesignet, sort læder, transparent angivelse af de seks gear og rød top, som det sig hører og bør…


 


Ved siden af alt det sportslige har i30 bevaret sin funktionalitet. 1,6T-GDi Turbo modellen er toppen i udstyrsrækken. Den har klimaanlæg, sædevarme, fartpilot med –begrænser og alt det andet, man normalt finder i en i30. Og i i30 Turbo modellen kommer især flex-styringen til sin ret.

 

Optimalt afstemt

Flex-steer er en elektrisk påvirkning af servostyringens fasthed, og den har man faktisk glæde af, når man lukker op for alle kræfterne. De store hjul griber godt fat i underlaget, men det unikke er, at affjedringskomforten er bemærkelsesværdig god. Som sådan er hjulophængene og støddæmperne optimalt afstemt og i glimrende harmoni med den samlede oplevelse.

 

Alting har sin pris, og Hyundai i30 1,6T-GDi Turbo koster 332.161 afgiftsreducerede kroner. Det er ikke meget forskelligt fra, hvad konkurrenterne tager for tilsvarende biler, og det bliver ikke bedre af, at bilen kun kører 13,7 km/l og derfor udløser en årlig ejerafgift på 3.500 kroner, men som sagt: alting har sin pris. Men så har Hyundai jo altid en trumf i ærmet: 5 års garanti. Den garantiordning kan meget hurtigt blive de penge værd, man betaler i afgift og for brændstoffet…


Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 


Model:

Hyundai i30 1,6T-GDi Turbo

Listepris:

Kr. 332.161

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l turbo benzinmotor. 186 hk. 265 Nm/1500-4500 omdr./min. 6 trins M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,0 sek./ 219 km/t/ 13,7 km/l /169 g/km

Længde:

4,30 m

Bagagerum:

378-1316 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Hillholder. Dynamisk kurvelys. Multijusterbart sportslæderrat med flexsteer. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Skålformede sportssæder med varme. Regnsensor. 2 X Isofix. USB og AUX.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt