- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Hyundai i30 Stationcar 1.6 CRDi ISG Eco Style

Glimrende og rummelig familiebil


Af Søren Clauding - januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt den nye Hyundai i30 i udgaven med tophængslet bagklap. (læs test af Hyundai i30 1,6 CRDi hér >>>)Nu handler det om selvsamme bil med selvsamme motor og selvsamme udstyr – men som stationcar. De fleste konklusioner om i30 hatchback kan overføres på stationcaren, så derfor gælder det hér især om plus-egenskaber, man får for de blot 15.000 kroner mere, man skal betale for stationcar-versionen.

 

Merprisen på 15.000 kroner er forbavsende lille. Set i lyset af, at man ikke blot får en forlænget kabine men en regulært større bil. Stationcarudgaven er ikke mindre end 20 cm længere end 5-dørs versionen. Det indebærer dels, at bilen har fået et noget anderledes udseende – her vil vi lade billederne tale deres eget sprog, men ellers blot bemærke, at den også ser markant anderledes ud end den tilsvarende stationcar fra søsterfirmaet Kia (Kia cee’d SW). Dels at den selvfølgelig er blevet langt mere rummelig.

 

Kæmpe bagageplads

I tørre tal disponerer man nu over 528 bagagerumsliter – det er 150 liter mere end i 5-dørs versionen – og lægger man bagsæderne ned, forøges bagagekapaciteten til hele 1642 liter. Det er ret meget.


 


Og det er anvendelige litre, for når man lige vipper siddepladserne på bagsædet frem, lægges ryglænene derned, hvor sædet kom fra, og så opnår man et fuldstændigt plant bagagerumsgulv. Ofte er ”fuldstændig plane” gulve ikke helt plane, men i Hyundai tilfældet er det plant.

 

Praktisk og rummelig i kabinen

Bagest i bagagerummet er der under gulvet en dyb opret bakke, hvor man f.eks. han sætte indkøbsposer eller våde gummistøvler, og under gulvet er der også plads til reservehjul, der dog skal tilkøbes. Bagagerumsdækkenet er af rullegardintypen, hvor man blot vipper på bagkanten, så ruller det op.

 

 

 

På bagsædet har man ligeså fremragende benplads som i 5-dørs udgaven, så den ekstra bagageplads derude bagtil er opnået helt uden at gå på kompromis med pladsforholdene i passagerkabinen.



Lidt kortere på literen

Det eneste, man egentlig går på kompromis med ved at købe en stationcar i stedet for en 5-dørs udgave, er brændstoføkonomien. Man kan med stationcaren ”kun” køre 23,8 km/l. Det tal er imidlertid ganske pænt og udmærker sig især ved bykørsel, hvor forbrugstallet siger 20 km/l. Erfaringen i testperioden, hvor bilen var udrustet med vinterdæk, der har en lidt større friktion, var, at det i praksis var nemt at komme meget tæt ved forbrugstallet ved bykørsel, hvorimod det var lidt sværere at komme op på landevejstallet på over 26 km/l. Det kan utvivlsomt tilskrives dækkene.



 Hvad fartpræstationerne angår, er de næsten ens, og køreegenskaberne er ikke væsens forskellige mellem de to modeller. Vi har dog måtte justere lidt på vores opfattelse af den næsten unødvendige knap, der giver mulighed for at stramme styringen lidt op. Den elektriske servostyring i en Hyundai (og Kia) er ikke forbilledlig, den giver ikke så god en føling med kørebanen som visse konkurrenter byder på. Men benytter man sportsindstillingen i30, får man regulært en bedre fornemmelse af vejen og kørslen bliver mere stabil så derved forbedres oplevelsen markant. Det blæste i øvrigt en del i testperioden og sidevindsfølsomheden var ret moderat.

 

Fælles for alle Hyundai biler er den unikke garanti på mekanikken på 5 år, helt uden kilometerbegrænsning.


AUX, USB og to 12V indgange er standard.

Hyundai i30 Stationcar i Motorradioen >>>


 


Model:

Hyundai i30 Stationcar 1,6 CRDi ISG Eco Style

Listepris:

Kr. 264.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 110 hk. 260 Nm/1900-2750 omdr./min. 6 gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,8 sek./ 185 km/t/ 23,8 km/l /110 g/km

Længde:

4,49 m

Bagagerum:

528- 1642 liter

Anhænger:

1500 kg.

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 15” alufælge. Hillholder. Flex-steer. Afiser ved forrudeviskere. Tågelygter for og bag. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. USB og AUX.

Link til importøren

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt