Det er ikke den letteste ting i verden at kombinere
en dobbeltkoblingsgearkasse med en dieselmotor.
Hyundai har gjort det i den kompakte
mellemklassebil, i30, og er sluppet glimrende fra
forsøget. Da man jo oven i købet giver 5 års
garanti, er der sikkerhed for at det holder, så den
bekymring behøver man ikke at have.
I det hele taget behøver man ikke have mange
bekymringer med en Hyundai i30. Den lange
garantiperiode er udtryk for at Hyundai tror på
produkterne – det vil være meget kostbart for dem,
hvis ikke der var grund til det. Men det er en
udfordring, at bygge en velfungerende
dobbeltkoblingsgearkasse sammen med en dieselmotor
pga. det store drejningsmoment, en sådan
frembringer. I det konkret tilfælde er det maksimale
moment på ikke mindre end 300 Nm.
7 trins DCT
Uden at gå i nørdede detaljer kan vi fastslå, at
udfordringen for gearkassen er at foretage
gearskiftet uden brutal tilkobling. Det fungerer
godt hos Hyundai – til trods for at fabrikken også
har valgt at indsætte 7 trin i DCT-automatgearet (DCT
betyder Dobbelt Clutch Transmission). Det giver en
ret lineær acceleration, og fremfor alt er den
næsten umærkelig. Også nedgearingen, som er
dobbeltkoblingearets anden store udfordring, hvis
det skal ske rigtigt, har man fået styr på.
Nedgearing sker med en smule forsinkelse, som man
næsten altid oplever det, men det harmonerer godt
med bilen fartformåen.
Det sidste er måske en del af forklaringen. 1,6
liters dieselmotoren frembringer godt nok et stort
moment, som holder de 300 Nm over et omdrejningstal
fra 1750 til 2500 – det er forholdsvis meget, men
dens effekt er begrænset til 110 hestekræfter.
Derved skal man bruge 11,8 sekunder på at nå de 100
km/t og derved bliver gearkassen ikke overbelastet.
Det gør det i øvrigt muligt at hægte en anhænger på
ikke mindre end 1500 kg bag på i30’eren.
Rimelig brændstoføkonomi
Den officielle brændstoføkonomi er 23,8 km/l. Det er
et rimeligt tal, som indebærer, at den årlige
ejerafgift holder sig under 3000 kroner. Det kræver
dog stadig et forholdsvis stort kørselsforbrug
økonomisk at få noget ud af dieselbilen med
automatgear. Og da samme bil med manuelt gearskifte
kører 4 kilometer længere pr. liter brændstof er den
automatiske løsning noget man virkelig skal sætte
pris på, hvis den skal vælges. Ejerafgiften er 800
kroner lavere med manuelt gear, man sparer på
udgiften til brændstof og købsprisen er mere end
30.000 kroner lavere.
Når det så er sagt, er det måske netop til den rette
i30 til bilejeren, for hvem kørselskomfort betyder
alt og økonomi noget mindre. Den findes også med
basisudstyret ”Active” (og koster da stort set det
samme som den manuelle udgave med topudstyret
”Premium”), men med Premium i navnet er det
premium-komfort i enhver forstand.
Premiumudstyret
Eksempelvis er 2-zone klimaanlæg standard, det samme
er varme i rattet, statisk kurvelys, el-sideruder
både for og bag, sædevarme, elektrisk indstillelig
lændestøtte, fartpilot med -begrænser og meget mere.
Også 15” alufælge er med i ”pakken” og heldigvis har
man valgt 15” i stedet for noget større.
Det indebærer nemlig, at affjedringskomforten
bevares og derigennem underbygger bilens øvrige
premium-niveau.
Sidst, men ikke mindst skal det nævnes, at selvom
Hyundai i30 fik et vist facelift for mindre end et
år siden (læs
om i30 faceliftet hér >>>) har man valgt ikke at
lægge en masse af bilens funktioner ind i f.eks. en
berøringsskærm. Det er vi sikre på at mange kunder
vil sætte pris på – synlige knapper er ofte et godt
alternativ til skjulte skærmmenuer.
|