Vi fornemmer, at Hyundai har været lidt overset i al
snakken om miljø-rigtige brændstofbesparende biler.
Og det vil i givet fald være helt uden grund, hvad
specialisten i økokørsel, dansk-australieren Hans
Tholstrup, dokumenterede sidst i 2009, hvor han
kørte Danmark rundt i en Hyundai i30 med en
brændstoføkonomi på 29,8 km/l (læs
hér>>>). Vi kender Hans Tolstrup og kan stå inde
for hans præstation og har også prøvet den kompakte
miljøbil…
Officielt kan en i30 med 90-hestes dieselmotor køre
22,2 km/l og man skal nok være Hans Tholstrup for at
kunne køre så langt, som han har gjort. Men selvom
vi ikke kom helt så langt på en tankfuld, kom vi
langt nok til at fastslå, at Hyundai bestemt er
fremme i front, når det gælder om at optimere
velkendt teknologi, så man er mest mulig
miljø-rigtig (og sparer mest muligt på
brændstofkontoen).
U2
Hemmeligheden ligger ikke i, at i30’eren er
øko-tilrettet som flere andre gør sig i for tiden.
Den største del af forklaringen ligger i en helt ny
dieselmotor, kaldet ”U2”, som er super-optimeret på
motorstyringen. I teknisk forstand breder det
maksimale drejningsmoment på 240 Nm sig over et
omdrejningsinterval fra 1750 til 2500 omdrejninger i
minuttet. Det giver en ultra smidig motorgang og
virkelig mulighed for at omsætte de officielle
forbrugstal til praktisk anvendelse.
Desuden benytter man en 6-trins gearkasse, hvor 6.
gearet nu ikke er særlig brugbart til bykørsel. Det
er 5. gearet heller ikke og som sådan er det mest på
de længere strækninger, at man kan opnå de unikke
forbrugstal.
Lav fart
Ved bykørsel oplever man en fin acceleration ved
lave hastigheder. 0-100 km/t på 14 sekunder og 172
km/t på toppen er reelle tal, men ikke
præstationsforløb, man oplever særlig meget, netop
fordi i30’eren er hurtigt ude af starthullerne ved
de lave hastigheder.
Vi har tidligere prøvekørt Hyundai i30 (læs
hér>>>) og de øvrige konklusioner kan glimrende
overføres på den økonomiske dieselvariant. Men lige
nu er i30 på tilbud, så man får det såkaldte Classic
Plus udstyr med uden at betale en krone ekstra for
det. Dermed koster i30 CRDi Classic Plus (A/C) 90 hk
200.000 kroner – og det er en ret god pris.
Flere heste
I
øvrigt findes i30 med U2 motoren også i en variant
med 128 hestekræfter. Den giver væsentlig bedre
fartpræstationer og officielt er brændstofforbruget
det samme. Vi har ikke afprøvet, hvordan det
fungerer i praksis, men da det er samme motor og
merprisen blot er 15.000 kroner er det slet ikke en
dum løsning, hvis man gerne vil have lidt mere skud
bagi.
A/C betyder i øvrigt, at aircondition er inkluderet
– men det er det nu også i Classic varianten. Ekstra
er sædevarme, læderrat, 16” alufælge etc. og det for
alle i30 ikke uvæsentlige i 5 års total garanti samt
12 års garanti imod rustgennemtæring.
|