Da vi for halvandet år siden prøvekørte Hyundai i20
CRDi (læs
hér>>>), var det ikke den store begejstring, der
lyste ud af testrapporten. I20 er OK, men med den
daværende 75-hestes diesel var bilen simpelthen ikke
god nok. Og til en pris, dengang på 175.000 kroner
for Comfort udstyrsversionen, sprang kæden næsten
af.
Men heldigvis er tingene ikke uforanderlige i
bilverdenen. Hyundai har grebet fat om nælden ved
dens rod og skiftet dieselmotoren ud med en ny – og
sikken en forandring. Oven i købet har man sat
prisen ned og så er tingene jo lige pludselig meget
anderledes.
Stribe af forbedringer
Summa summarum: Ny motor på samme volumen og med
samme effekt. Men: Den nye såkaldt U2 motor
overholder Euro5 forurenings normerne, den byder på
en forbedret acceleration, en forbedret
brændstoføkonomi og dermed også ringere CO2
udledning, et lavere støjniveau og en langt mere
civiliseret motorgang og motorlyd.
Hvad det første angår, har vi ikke
accelerationstallene for mellemområderne med den
gamle motor, men den nye fornemmes som en kvik
maskine, hvor det store moment ved lave
motoromdrejninger udnyttes bedre. Brændstoføkonomien
er ikke bare markant bedre, udtrykt gennem
specifikationerne, men også i praksis. Med en
forsigtig speederfod kan man køre mellem 20 og 22
km/l ved blandet kørsel – og det er især for
pendlere værd at lægge mærke til, at man også kan
køre over 26 km/l ved konstant fart på landevej.
Større kørselskomfort
Og Hyundai i20 ER især interessant for
pendlere. Økonomien falder igennem, hvis ikke man
har brug for at køre mange kilometer, og kører man
mange kilometer er også komfortniveauet af stor
betydning. Vi fornemmer, at affjedringskomforten er
blevet noget bedre på den nye dieselversion,
sammenlignet med den allerførste. Nu føles den stort
set på samme måde som den benzin-udgave, vi også har
testet (læs
hér>>>).
Den har desuden fået lidt bredere hjul (175/70-14)
og dermed en reduceret sidevindsfølsomhed.
Kombineret med et lavere støjniveau og ikke mindst,
at den såkaldte dieseltikken stort set er væk,
opleves Hyundai i20 med den nye U2 motor som en helt
anden og langt mere moderne bil. Nu er den et ægte
alternativ til den tilsvarende benzin-udgave, og
dermed kan man lade økonomifaktoren
(=kørselsbehovet) afgøre valget.
Billigere end forgængeren
Sidst men ikke mindst er den nye i20 blevet
pristilpasset, sådan at listeprisen er blevet sænket
til 170.000 kroner. Det er fortsat en forholdsvis
høj pris for en forholdsvis lille bil, men set i
lyset af, at Hyundai med 5 års fuld garanti byder på
en af markedets bedste garantiordninger, vil
totaløkonomien hurtigt være bedre end det, mange
konkurrenter kan tilbyde. I øvrigt findes i20 også i
en Classic udstyrsversion, der er 20.000 kroner
billigere og den billigste Classic benzin’er koster
130.000 kroner – den vil for mange mennesker sikkert
være et rigtig godt alternativ. Desuden findes i20
også med blot en enkelt dør i hver side til blot
125.000 kroner.
Med i købet på Comfort følger nu også et
nødreservehjul (også et stort plus for en pendler),
rattet er multijusterbart (hvad der er en god ting
for langbenede chauffører, for med lange ben kunne
man godt ønske, at førersædet kunne komme blot nogle
få centimeter længere bagud), der er ikke bare
aircondition men også køl i handskerummet og på
denne årstid er det ikke uvæsentligt med sædevarme. |