- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Hyundai i20 Comfort 1,4 CRDi 75 hk Euro5 U2

Det var dét, der skulle til

 

 


Tekst: Søren Clauding – oktober 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi for halvandet år siden prøvekørte Hyundai i20 CRDi (læs hér>>>), var det ikke den store begejstring, der lyste ud af testrapporten. I20 er OK, men med den daværende 75-hestes diesel var bilen simpelthen ikke god nok. Og til en pris, dengang på 175.000 kroner for Comfort udstyrsversionen, sprang kæden næsten af.

 

Men heldigvis er tingene ikke uforanderlige i bilverdenen. Hyundai har grebet fat om nælden ved dens rod og skiftet dieselmotoren ud med en ny – og sikken en forandring. Oven i købet har man sat prisen ned og så er tingene jo lige pludselig meget anderledes.

 

Stribe af forbedringer

Summa summarum: Ny motor på samme volumen og med samme effekt. Men: Den nye såkaldt U2 motor overholder Euro5 forurenings normerne, den byder på en forbedret acceleration, en forbedret brændstoføkonomi og dermed også ringere CO2 udledning, et lavere støjniveau og en langt mere civiliseret motorgang og motorlyd.

 

Hvad det første angår, har vi ikke accelerationstallene for mellemområderne med den gamle motor, men den nye fornemmes som en kvik maskine, hvor det store moment ved lave motoromdrejninger udnyttes bedre. Brændstoføkonomien er ikke bare markant bedre, udtrykt gennem specifikationerne, men også i praksis. Med en forsigtig speederfod kan man køre mellem 20 og 22 km/l ved blandet kørsel – og det er især for pendlere værd at lægge mærke til, at man også kan køre over 26 km/l ved konstant fart på landevej.

 

Større kørselskomfort

Og Hyundai i20 ER især interessant for pendlere. Økonomien falder igennem, hvis ikke man har brug for at køre mange kilometer, og kører man mange kilometer er også komfortniveauet af stor betydning. Vi fornemmer, at affjedringskomforten er blevet noget bedre på den nye dieselversion, sammenlignet med den allerførste. Nu føles den stort set på samme måde som den benzin-udgave, vi også har testet (læs hér>>>).

 

Den har desuden fået lidt bredere hjul (175/70-14) og dermed en reduceret sidevindsfølsomhed. Kombineret med et lavere støjniveau og ikke mindst, at den såkaldte dieseltikken stort set er væk, opleves Hyundai i20 med den nye U2 motor som en helt anden og langt mere moderne bil. Nu er den et ægte alternativ til den tilsvarende benzin-udgave, og dermed kan man lade økonomifaktoren (=kørselsbehovet) afgøre valget.



Billigere end forgængeren

Sidst men ikke mindst er den nye i20 blevet pristilpasset, sådan at listeprisen er blevet sænket til 170.000 kroner. Det er fortsat en forholdsvis høj pris for en forholdsvis lille bil, men set i lyset af, at Hyundai med 5 års fuld garanti byder på en af markedets bedste garantiordninger, vil totaløkonomien hurtigt være bedre end det, mange konkurrenter kan tilbyde. I øvrigt findes i20 også i en Classic udstyrsversion, der er 20.000 kroner billigere og den billigste Classic benzin’er koster 130.000 kroner – den vil for mange mennesker sikkert være et rigtig godt alternativ. Desuden findes i20 også med blot en enkelt dør i hver side til blot 125.000 kroner.



Med i købet på Comfort følger nu også et nødreservehjul (også et stort plus for en pendler), rattet er multijusterbart (hvad der er en god ting for langbenede chauffører, for med lange ben kunne man godt ønske, at førersædet kunne komme blot nogle få centimeter længere bagud), der er ikke bare aircondition men også køl i handskerummet og på denne årstid er det ikke uvæsentligt med sædevarme.

 

 


Model:

Hyundai i20 1,4 CRDi Comfort

Listepris:

Kr. 169.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. common-rail turbodiesel. 75 hk – 220 Nm v. 1750-2350 omdr./min.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

16,0 sek/161 km/t/

23,8 km/l 110 g/km

Længde:

3,94 m

Bagagerum:

295 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 6 airbags. Manuel aircondition med køl i handskerum. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt