Vi har tidligere prøvekørt Hyundai i20 med en
75-hestes dieselmotor (læs
hér>>> ). Oplevelsen af dieselmotoren var ikke
så positiv, men Hyundai har skabt en 78-hestes 1,25
liters benzinmotor, som bl.a. ligger i den mindre
Hyundai i10. Den har de lagt i i20 – og det gør
bilen langt bedre.
For det første er benzin-udgaven 150 kg lettere end
dieselversionen. Det gør køreegenskaberne mere
komfortable, for det føles som om, at affjedringen
ikke er så stiv – hvad der også ville være en
naturlig ændring at foretage.
Dertil kommer, at benzinmotoren er mere støjsvag. I
hvert fald når bilen kommer i fart og kører med
konstant hastighed. Og samtidig er benzinøkonomien
fremragende.
Fine forbrugstal
Officiel kan man køre 19,2 km/l med 1,25 liters
motoren. I praksis ved almindelig frisk kørsel og
aircondition aktiveret kørte vi 15 km/l. Det er
rigtig pænt. Og med en forsigtig højrefod og
aircon’en slukket ville vi formentlig komme en del
nærmere de 19,2.
Fartpræstationerne er langt bedre: 12,9 sekunder til
de 100 km/t og 165 km/t på toppen. Og til en
anskaffelsespris på bare 130.000 kroner, vil Hyundai
i20 i langt de fleste tilfælde være et væsentlig
bedre køb med benzinmotor end med dieselmotor.
Bilen med benzinmotor var i øvrigt ”Comfort”-
udstyrs versionen til 150.000 kroner. For de
20.000 oveni ”Classic-prisen” får man førnævnte
aircondition (med køl i handskerummet – godt for
chokoladen i |