Hyundai har ekspanderet både
internationalt og i Danmark. Det er der mange og
gode grunde til, ikke mindst et moderne design og en
enestående garantiordning – samt en attraktiv
prissætning. Kompaktbilen i20 er én af de biler, der
har fået en kraftig opstrammer for nylig, en
opstrammer, som bestemt vil gøre den endnu stærkere
i den lidt større del af småbilsklassen.
Der er nemlig blevet købt rigtig
mange af de helt små biler i de forløbne år. Måske
endda lidt for mange, hvad køberne først opdager,
når de begynder at savne den plads, som de blot en
smule større biler tilbyder. Men det handler foruden
plads også om køreegenskaber og udstyr, som ER bedre
i de lidt større biler. Brændstoføkonomien, som er
en vigtig faktor bag valget af mini-bilerne, er ved
at være med i klassen lige over. Også det er Hyundai
i20 et godt eksempel på.
Driftsøkonomisk
Den prøvekørte model var udstyret
med en 4-cylindret 1,25 liters benzinmotor. Den yder
85 hestekræfter og gør det muligt at køre over 20
km/l – et tal der næsten holdt i praksis, hvad der i
sig selv er flot. Dermed er i20 også placeret i den
laveste afgiftsklasse, så man slipper med at betale
blot 580 kroner om året i ejerafgift.
Listeprisen er 120.000 kroner for
den billigste variant, 140.000 for den prøvekørte
Comfort udstyrs-udgave. En rigtig god pris, fordi
man får meget godt udstyr for pengene. Udstyret
inkluderer eksempelvis aircondition med køl i
handskerummet, nødreservehjul, sædevarme, tågelygter
(både for og bag), foldbare sidespejle og
energibesparende LED forlygter. Det supplerer
standardudstyret, der bl.a. omfatter fjernbetjent
centrallås, el-sidespejle, elektriske sideruder
foran, multijusterbart rat, splitbagsæde, AUX- og
Bluetooth forbindelsesmuligheder og meget mere.
Mere plads og
bedre udseende
Men frem for alt får man et stort
bagagerum, der trods bilens længde på blot 4 meter,
rummer næsten 300 liter, har ekstraplads under
bagagerumsbunden samt forbavsende god benplads ved
bagsædet.
Visuelt er i20 blevet langt mere
moderne. Den nye designlinje, der også kendes fra
andre modeller i Hyundai programmet, giver bilen et
regulært løft, den er nu desuden mere kraftfuld og
selvbevidst i sit ydre, hvad mange måske især yngre
bilkøbere givet vis vil sætte pris på.
Stram og
komfortabel
Det harmonerer godt med bilens
køreegenskaber. Hyundai har fravalgt den typiske
sydkoreanske lidt bløde affjedring og i stedet givet
den en lidt fastere undervogn, uden at den i øvrigt
er blevet ukomfortabel. Den elektriske servostyring
er også strammet op og giver derigennem bedre føling
med kørebanen.
Kørekomforten underbygges af et
lavt støjniveau, som ikke mindst skyldes at
benzinmotoren både er ganske lydløs og også godt
lydisoleret. Når man lige er kommet op i fart, er
det ikke meget, man hører til den. Samtidig vibrerer
den heller ikke meget og sammenlignet med de
3-cylindrede alternativer, som markedet byder på, er
den en sand drøm.
Blid
speederfod
Til gengæld er fart
præstationsniveauet beskedent. 12,7 sekunder til 100
km/t rækker, fordi motorens moment og
omdrejningsvillighed giver en god acceleration ved
lav fart. 168 km/t på toppen gør den heller ikke til
en hurtigløber, men det er den i sagens natur heller
i skabt som. Til gengæld er det let at, holde
benzinforbruget nede, om end det dog kræver en blid
speederfod. Kører man ubevidst, kommer man ikke
meget over 15 km/l ved bykørsel. Tager man sig
sammen, er 20 km/l i byen et opnåeligt tal.
En prøvekørsel af en sydkoreansk
bil i dansk frostvinter er især interessant, fordi
bilen ikke falder igennem – hvad der ikke ville have
været utænkeligt, for det er set før. Sædevarmen er
hurtigt oppe i temperatur, det samme gælder
kabinevarmen. Og såvel ESP som de øvrige
elektroniske hjælpemidler fungerede problemfrit.
Enestående
garanti
En Hyundai køber man ikke uden
bevidsthed om garantordningen. Hyundai giver 5 års
mekanisk garanti, uanset hvor mange kilometer man
kører i bilen. Den garanti er unik på markedet og er
vel egentlig etableret for at fjerne de fordomme,
visse europæiske bilkøbere kunne have overfor et
forholdsvist ungt bilmærke.
Med garantiforpligtelsen sender
Hyundai et klart signal: Fabrikken tør stå ved sine
produkter, kvaliteten skal være i orden – ellers
bliver det en kostbar affære for fabrikken –
heldigvis ikke for kunden. Det er måske lige præcis
det salgsargument, der afgør valget af en i20
fremfor en af konkurrenterne, hvis ligger på vippen
mellem to modeller.
|