Vælger man en af de billigste versioner af den nye
Hyundai i20, er der garanti for god økonomi i mere
end én forstand. Udover at købsprisen er lav – til
trods for et ganske godt udstyrsniveau – er
benzinøkonomien også ganske god, ejer-afgiften den
lavest mulige og garantien har Hyundai jo selv sat
normerne for: 5 års garanti, uanset hvor langt man
kører, gælder naturligvis også den nye i20.
Vi mødte første gang den nye bil i forbindelse med
de første internationale prøvekørsler tilbage i
november 2014 (læs
First World Test af Hyundai i20 hér >>>).
Dengang var flere detaljer om den danske lancering
ikke på plads endnu. Det er de så kommet i
mellemtiden, og selvom markedet for de såkaldte
B-segment biler har fastsat en indstigningspris på
cirka 120.000 kroner, er netop den pris særlig
attraktiv i Hyundai tilfældet, fordi den inkluderer
den gode garanti, det meget udstyr og også Hyundais
nye 84-hestes benzinmotor.
Basis-bil
Det er godt nok ikke den motor, vi har prøvet denne
gang, men den var til rådighed ved den første
internationale test. Derfor syntes vi, at det var
rimeligt at prøve den knap så kraftfulde 75-hestes
udgave og da monteret i en 5-dørs variant med
basisudstyret ”Active”. Den koster blot 5000 kroner
mere og er med andre ord den billigste 5-dørs i20.
For efter vores opfattelse er 5 døre et krav i
småbiler, ellers skal man være mere end almindeligt
atletisk for at komme ind på bagsædet – og ud igen.
Og erfaringerne viser da også, at 5-dørs biler er
lettere at sælge brugt end dem med blot én indgang i
hver side.
Motoren først: En 1,25 liters 4-cylindret
suge-benzinmotor, altså uden turbolader. Den har
ikke bedre benzinøkonomi end 84-hestes varianten,
den er en smule dårligere på fartpræstationerne, men
handler det om at spare, kommer man formentlig bedre
i mål med de 75 hestekræfter. Dels er bilen 10.000
kroner billigere end Active Plus varianten, som har
84-hestes varianten under hjelmen, dels er det
lettere i praksis at opnå de bedste forbrugstal,
fordi man ganske enkelt ikke kan køre så
hurtigt – og fart koster som bekendt brændstof.
Fire cylindre og få vibrationer
Selvom det kan være vanskelig at sammenligne en
biles præstationer i kuperet terræn i det sydlige
Spanien med det flade danske landskab, fornemmer vi
ikke den helt store forskel på de to motorer.
Væsentlig er det, at motoren, fordi Hyundai har
valgt en 4-cylindret løsning, vibrerer minimalt, den
støjer heller ikke meget, og den er også ret smidig.
Vi er lidt spændte på, hvordan den kommende nye
120-hestes 3-cylindrede turbobenzinmotor, der kommer
senere på året, vil te sig…
Basisudgaven har 15” fælge. Det er godt for
kørselskomforten og det rør tilsyneladende ikke
bilens køreegenskaber. Normalt er større fælge og
lavprofildæk rigtig gode til at sikre stabilitet og
reducere sidevindsfølsomhed. Det blæste temmelig
meget, da vi prøvekørte i20 1,25 i Danmark og det
mærkede man ikke bag rattet, selv ikke ved 130 km/t
på motorvej.
Mere plads end forventet
Indretningen har vi tidligere beskrevet og skal
egentlig blot bemærke, at vi i Danmark fornemmede
mere benplads på bagsædet end det første indtryk
efterlod. Det er én af grundene til, at vi ofte
vælger at prøvekøre bilerne også i Danmark, når de
er blevet lanceret – selvom vi inden lanceringen har
haft mulighed for at stifte bekendtskab med dem.
Udstyret er som nævnt højt, også i basisudgaven.
Foruden fjernbetjent centrallås er el-ruder fortil
standard. Det samme er multijusterbart rat,
el-sidespejle med varme, hillstart assist og
asymmetrisk deleligt bagsæderyglæn. Lægger man
10.000 kroner oveni, får man foruden den kraftigere
motor også aircondition og tågeforlygter med i
købet. Det er absolut pengene værd.
910 kg på krogen
Og så må en Hyundai i10 selv med den mindste motor
trække en anhænger med bremse på 910 kg og en uden
bremse på 450 kg. Det er ikke uden betydning, hvis
man har brug for mere transportkapacitet.
|