- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai i20 1,25 Active 75 hk 5d

Garanti for god økonomi


Af Søren Clauding – maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vælger man en af de billigste versioner af den nye Hyundai i20, er der garanti for god økonomi i mere end én forstand. Udover at købsprisen er lav – til trods for et ganske godt udstyrsniveau – er benzinøkonomien også ganske god, ejer-afgiften den lavest mulige og garantien har Hyundai jo selv sat normerne for: 5 års garanti, uanset hvor langt man kører, gælder naturligvis også den nye i20.

 

Vi mødte første gang den nye bil i forbindelse med de første internationale prøvekørsler tilbage i november 2014 (læs First World Test af Hyundai i20 hér >>>). Dengang var flere detaljer om den danske lancering ikke på plads endnu. Det er de så kommet i mellemtiden, og selvom markedet for de såkaldte B-segment biler har fastsat en indstigningspris på cirka 120.000 kroner, er netop den pris særlig attraktiv i Hyundai tilfældet, fordi den inkluderer den gode garanti, det meget udstyr og også Hyundais nye 84-hestes benzinmotor.

 

Basis-bil

Det er godt nok ikke den motor, vi har prøvet denne gang, men den var til rådighed ved den første internationale test. Derfor syntes vi, at det var rimeligt at prøve den knap så kraftfulde 75-hestes udgave og da monteret i en 5-dørs variant med basisudstyret ”Active”. Den koster blot 5000 kroner mere og er med andre ord den billigste 5-dørs i20. For efter vores opfattelse er 5 døre et krav i småbiler, ellers skal man være mere end almindeligt atletisk for at komme ind på bagsædet – og ud igen. Og erfaringerne viser da også, at 5-dørs biler er lettere at sælge brugt end dem med blot én indgang i hver side.

 

Motoren først: En 1,25 liters 4-cylindret suge-benzinmotor, altså uden turbolader. Den har ikke bedre benzinøkonomi end 84-hestes varianten, den er en smule dårligere på fartpræstationerne, men handler det om at spare, kommer man formentlig bedre i mål med de 75 hestekræfter. Dels er bilen 10.000 kroner billigere end Active Plus varianten, som har 84-hestes varianten under hjelmen, dels er det lettere i praksis at opnå de bedste forbrugstal, fordi man ganske enkelt ikke kan køre så

hurtigt – og fart koster som bekendt brændstof.



Fire cylindre og få vibrationer

Selvom det kan være vanskelig at sammenligne en biles præstationer i kuperet terræn i det sydlige Spanien med det flade danske landskab, fornemmer vi ikke den helt store forskel på de to motorer. Væsentlig er det, at motoren, fordi Hyundai har valgt en 4-cylindret løsning, vibrerer minimalt, den støjer heller ikke meget, og den er også ret smidig. Vi er lidt spændte på, hvordan den kommende nye 120-hestes 3-cylindrede turbobenzinmotor, der kommer senere på året, vil te sig…

 

Basisudgaven har 15” fælge. Det er godt for kørselskomforten og det rør tilsyneladende ikke bilens køreegenskaber. Normalt er større fælge og lavprofildæk rigtig gode til at sikre stabilitet og reducere sidevindsfølsomhed. Det blæste temmelig meget, da vi prøvekørte i20 1,25 i Danmark og det mærkede man ikke bag rattet, selv ikke ved 130 km/t på motorvej.

 

Mere plads end forventet

Indretningen har vi tidligere beskrevet og skal egentlig blot bemærke, at vi i Danmark fornemmede mere benplads på bagsædet end det første indtryk efterlod. Det er én af grundene til, at vi ofte vælger at prøvekøre bilerne også i Danmark, når de er blevet lanceret – selvom vi inden lanceringen har haft mulighed for at stifte bekendtskab med dem.

 

Udstyret er som nævnt højt, også i basisudgaven. Foruden fjernbetjent centrallås er el-ruder fortil standard. Det samme er multijusterbart rat, el-sidespejle med varme, hillstart assist og asymmetrisk deleligt bagsæderyglæn. Lægger man 10.000 kroner oveni, får man foruden den kraftigere motor også aircondition og tågeforlygter med i købet. Det er absolut pengene værd.

 

910 kg på krogen

Og så må en Hyundai i10 selv med den mindste motor trække en anhænger med bremse på 910 kg og en uden bremse på 450 kg. Det er ikke uden betydning, hvis man har brug for mere transportkapacitet.


Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>


Hyundai i20 i Motorradioen >>>


Klik på billedet og tag med på den første prøvekørsel i den nye Hyundai i20 på snoede veje nord for Malaga i Spanien.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Hyundai i20 1,25 Active 75 hk 5d

Listepris:

Kr. 124.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 ltr. 75 hk. 122 Nm/ 4000 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,6 sek./ 160 km/t/ 21,3 km/l / 109 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

326/1042 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill start assist. 15” fælge. 6 airbags. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt