Hyundai i10 er en af de mange ultra små biler, der
trods ”krise” og overforsigtighed går som varmt brød
lige nu. Den er lille – men også temmelig forslugen,
viste det sig.
En formildende omstændighed er det, Hyundai netop nu
har fået en ny motor i i10 programmet, som giver
flere kilometer på en liter benzin. Ellers var vores
erfaring, at den lille bil trods et officielt
forbrugstal på 20 km/l kun kørte 13 – til trods for
at vi hverken var vilde eller vanvittige med
højrefoden.
520 kroner om året
Da de løbende udgifter på en bil ikke alene stammer
fra det reelle brændstofforbrug, men også fra
ejerafgiften, er Hyundai kommet ret godt i mål. For
selvom den er næsten 14 cm længere end de helt små
konkurrenter fra Toyota (Aygo), Citroën (C1) og
Peugeot (106), er ejerafgiften på 520 kr. om året
den samme og den er ligesom til at have med at gøre.
Det er et væsentligt købsargument, når det gælder de
små biler.
Hyundai i10 er større end de aller mindste. Det
gælder også motoren på 1,1 liter. Det er måske noget
af forklaringen på merforbruget, men kan man leve
med det (og ikke kaster sig over en af de nye biler
med de nye motorer), har man fordelen ved en ekstra
cylinder.
Bedre komfort
Det er klart en komfortmæssig fordel at have fire
cylindre i stedet for tre. Motorvibrationerne er
færre, de er svagere, maskineriet er derfor mere
lydsvagt og det tæller stærkt på plussiden. Især
fordi anskaffelsesprisen ikke er meget forskellig
fra de mindre konkurrenter: 100.000 for den aller
billigste og 113.000 for den, vi prøvede.
Køreoplevelsen er OK. Hyundai i10 er ingen stjerne,
men den fornemmes godt om end knap så stabil ved
motorvejsfart. Kørekomforten er dens største plus.
På minussiden tæller, at i10 ikke har ESP. Det har
de andre små til samme pris heller ikke, men hér kan
man i de fleste tilfælde tilkøbe ESP – blot ikke hos
Hyundai. Skal man køre Hyundai i10, skal man køre
diesel, hvis ESP er et ”must” og så er
anskaffelsesprisen prisen pludselig 125.000 kroner,
ejerafgiften firedoblet men brændstoføkonomien dog
også noget bedre.
Stor anvendelighed
Som bil betragtet er i10 funktionel og venlig. Den
er meget let at gå til og en stor bagklap er et
rigtig godt købsargument, for derved kan man bedre
udnytte rummeligheden i kabinen, der trods de
beskedne ydre dimensioner er ganske god.
|