- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai i10 1,0 Comfort

Hyundai har lært af de andre


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai var ret sent ude med introduktionen af en afløser for den hidtidige mini-bil, i10. Da den så endelig kom, var den al ventetiden værd, hvis man da ikke havde mistet tålmodigheden og købt en af konkurrenternes biler.

 

Vi har da også ved flere lejligheder haft anledning til at prøve den nye mini fra Hyundai. Dels på Sardinien i forbindelse med de første internationale testkørsler (læs de første testkørsler af Hyundai i10 hér >>>) og siden i København (læs om Hyundai i10 i Danmark hér >>>), da man lagde an til introduktionen herhjemme, og konklusionerne gælder fortsat.

 

Hvordan passer den i Danmark

Da vi kastede os over bilen for en lidt længere varende test i Danmark var det mest for at spore forskelle på de tidligere oplevelser plus – og det er nok så vigtigt – at fornemme, hvordan den lille bil passer ind til danske kørselsforhold.

 

Hvordan kører den på flade danske landeveje, hvordan kører den i stiv sidevind og på vinterdæk. Er de 66 hestekræfter, som 1-liters motoren kan hidse sig op til, tilstrækkeligt ved dansk bytrafik?

 

66 heste rækker, sådan da

Hvad det sidste angår, er svaret ja, sådan da. Det hænger mest sammen med, at man med en maksimalhastighed på 50 km/t i byerne ikke oplever den beherskede accelerationsformåen (0-100 km/t på ca. 15 sekunder). Den bliver først mærkbar, når man skal højere op i fart.



Her er det ens personlige stressniveau, der afgør om effekten er for ringe. Og det skyldes ikke mindst, at Hyundai i10 kører så godt. Den lægger ganske enkelt op til flere kræfter. På positiv siden tæller især et lavt støjniveau og et vibrationsniveau, der ligger tættere på en typisk 4-cylindret motor end man egentlig skulle forvente fra en sådan 3-cylindrede maskine, som i10’en i den prøvekørte version var udrustet med.

 

Vinder også på kørekomforten

Det konstaterede vi også ved de tidligere lejligheder. Når der monteres vinterdæk og temperaturerne ligger på kanten til sommerdæk (5-7 Celsius grader) er i10 naturligt en smule mere upræcis end på regulære sommerdæk og tørre lune veje.  Affjedringskomforten er derimod fortræffelig og da Hyundai som udgangspunkt er sat ret komfortabelt op, bliver i10 i den sammenhæng den mest velkørende bil i småbilsklassen, dvs. det såkaldte A-segment.

 

Det passer fremragende til ujævne danske provinsveje og sideveje i byerne, som også trænger til en overhaling fra vejmyndighedernes side. På motorveje svæver man næsten som på en sky, hvem der nu måtte have prøvet det, og sidevinden får kun et moderat greb i bilen. At grebet overhovedet er der, kan måske også henføres til dækmonteringen.

 

Ukompliceret og veludstyret

Mest overbevisende er imidlertid den ukomplicerede måde, hvorpå man kører i10. Man trives ganske enkelt med bilen og med sine 3,67 meter i længden, som er 18 cm mere end f.eks. VW up!, er man som fører godt stillet i sin søgen efter kantstensparkeringspladser, samtidig med at bagagekapaciteten og kabinerummeligheden er god.


Friske farver og et veludstyret cockpit følger med i prisen. Navigationen ved A-stolpen er indbygget og koster 3100 kroner oveni.

 

 


Den prøvekørte variant er 20.000 kroner dyrere end den allerbilligste i10, som kan købes for 90.000 kroner. Om man mener, at de 20.000 kroner er givet godt ud, er igen et temperament spørgsmål. Man får ikke mere motorkraft for pengene, og hvis økonomien har en begrænsende indflydelse på beslutningen, kan man udmærket klare sig med mindre. Især fordi et kardinalpunkt er, at Hyundai ikke har sparet på sikkerheden. Eksempelvis har alle i10 modeller seks beskyttende airbags, også den allerbilligste.

 

Garanti og økonomi

Det er i øvrigt umuligt, at sige Hyundai uden at sige 5 års garanti. Den unikke garantiordning er fortsat den ene af markedets to bedste garantier (den anden tilfalder søstermærket KIA). Garantien er alene begrænset af perioden, man må køre ligeså meget man vil i den tid, uden at garantien bortfalder.

 

Og så spiller benzinøkonomien vel også ind. 21,3 km/l bringer i10 i laveste afgiftskategori, så man slipper med 290 kroner pr. halvår. Man skal dog køre med en ret blid speederfod, hvis tallet skal nås, men det er ikke umuligt. Ved konstant fart på landevejen kører man 25 km/l. Det er isoleret betragtet et pænt tal, især fordi Hyundai i10 måske nok qua sin størrelse især vil blive opfattet om bybil. Den trives faktisk udmærket også væk fra landevejene.


Gennemtænkt: Flaskeholderen i sidedørene (her den højre) hælder fremad, så flasken ikke vipper frem og tilbage under kørslen.

Hyundai i10 1,0 Comfort i Motorradioen


 


Model:

Hyundai i10 1,0 Comfort

Listepris:

Kr. 109.995

Motor og transmission:

3 cyl. benzinmotor, 1 ltr. 66 hk. 95 Nm/3500 omdr./min. 5 MT

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,9 sek./ 155 km/t/ 21,3 km/l /108 g/km

Længde:

3,67 m

Bagagerum:

252-1046 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. 6 airbags. Multifunktions højdejusterbart kunstlæderrat med varme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Isofix.  Bluetooth/USB/AUX.


Link til importøren 


 

 

Ratvarme og tilslutningsmuligheder er standard i Comfort udgaven.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt