Hyundai var ret sent ude med introduktionen af en
afløser for den hidtidige mini-bil, i10. Da den så
endelig kom, var den al ventetiden værd, hvis man da
ikke havde mistet tålmodigheden og købt en af
konkurrenternes biler.
Vi har da også ved flere lejligheder haft anledning
til at prøve den nye mini fra Hyundai. Dels på
Sardinien i forbindelse med de første internationale
testkørsler (læs
de første testkørsler af Hyundai i10 hér >>>) og
siden i København (læs
om Hyundai i10 i Danmark hér >>>), da man lagde
an til introduktionen herhjemme, og konklusionerne
gælder fortsat.
Hvordan passer den i Danmark
Da vi kastede os over bilen for en lidt længere
varende test i Danmark var det mest for at spore
forskelle på de tidligere oplevelser plus – og det
er nok så vigtigt – at fornemme, hvordan den lille
bil passer ind til danske kørselsforhold.
Hvordan kører den på flade danske landeveje, hvordan
kører den i stiv sidevind og på vinterdæk. Er de 66
hestekræfter, som 1-liters motoren kan hidse sig op
til, tilstrækkeligt ved dansk bytrafik?
66 heste rækker, sådan da
Hvad det sidste angår, er svaret ja, sådan da. Det
hænger mest sammen med, at man med en
maksimalhastighed på 50 km/t i byerne ikke oplever
den beherskede accelerationsformåen (0-100 km/t på
ca. 15 sekunder). Den bliver først mærkbar, når man
skal højere op i fart.
Her er det ens personlige stressniveau, der afgør om
effekten er for ringe. Og det skyldes ikke mindst,
at Hyundai i10 kører så godt. Den lægger ganske
enkelt op til flere kræfter. På positiv siden tæller
især et lavt støjniveau og et vibrationsniveau, der
ligger tættere på en typisk 4-cylindret motor end
man egentlig skulle forvente fra en sådan 3-cylindrede maskine, som i10’en
i den
prøvekørte version var udrustet med.
Vinder også på kørekomforten
Det konstaterede vi også ved de tidligere
lejligheder. Når der monteres vinterdæk og
temperaturerne ligger på kanten til sommerdæk (5-7
Celsius grader) er i10 naturligt en smule mere
upræcis end på regulære sommerdæk og tørre lune
veje. Affjedringskomforten er derimod fortræffelig
og da Hyundai som udgangspunkt er sat ret
komfortabelt op, bliver i10 i den sammenhæng den
mest velkørende bil i småbilsklassen, dvs. det
såkaldte A-segment.
Det passer fremragende til ujævne danske provinsveje
og sideveje i byerne, som også trænger til en
overhaling fra vejmyndighedernes side. På motorveje
svæver man næsten som på en sky, hvem der nu måtte
have prøvet det, og sidevinden får kun et moderat
greb i bilen. At grebet overhovedet er der, kan
måske også henføres til dækmonteringen.
Ukompliceret og veludstyret
Mest overbevisende er imidlertid den ukomplicerede
måde, hvorpå man kører i10. Man trives ganske enkelt
med bilen og med sine 3,67 meter i længden, som er
18 cm mere end f.eks. VW up!, er man som fører godt
stillet i sin søgen efter
kantstensparkeringspladser, samtidig med at
bagagekapaciteten og kabinerummeligheden er god.
Friske farver og et veludstyret cockpit følger med i
prisen. Navigationen ved A-stolpen er indbygget og
koster 3100 kroner oveni.
Den prøvekørte variant er 20.000 kroner dyrere end
den allerbilligste i10, som kan købes for 90.000
kroner. Om man mener, at de 20.000 kroner er givet
godt ud, er igen et temperament spørgsmål. Man får
ikke mere motorkraft for pengene, og hvis økonomien
har en begrænsende indflydelse på beslutningen, kan
man udmærket klare sig med mindre. Især fordi et
kardinalpunkt er, at Hyundai ikke har sparet på
sikkerheden. Eksempelvis har alle i10 modeller seks
beskyttende airbags, også den allerbilligste.
Garanti og økonomi
Det er i øvrigt umuligt, at sige Hyundai uden at
sige 5 års garanti. Den unikke garantiordning er
fortsat den ene af markedets to bedste garantier
(den anden tilfalder søstermærket KIA). Garantien er
alene begrænset af perioden, man må køre ligeså
meget man vil i den tid, uden at garantien
bortfalder.
Og så spiller benzinøkonomien vel også ind. 21,3
km/l bringer i10 i laveste afgiftskategori, så man
slipper med 290 kroner pr. halvår. Man skal dog køre
med en ret blid speederfod, hvis tallet skal nås,
men det er ikke umuligt. Ved konstant fart på
landevejen kører man 25 km/l. Det er isoleret
betragtet et pænt tal, især fordi Hyundai i10 måske
nok qua sin størrelse især vil blive opfattet om
bybil. Den trives faktisk udmærket også væk fra
landevejene.
Gennemtænkt: Flaskeholderen i sidedørene (her den
højre) hælder fremad, så flasken ikke vipper frem og
tilbage under kørslen. |