Markedet for småbiler er boomet i en sådan grad, at
det første kvartal i 2014 blev det kvartal
nogensinde, hvor der er blevet solgt flest biler.
Selvom der også sælges lidt større biler, er det de
små, der trækker læsset. De favoriseres
afgiftsmæssigt og er relativt billigere end de
større. Sagt på en anden måde: Man får mere for
pengene, når man køber småt, fordi et
forholdsmæssigt mindre beløb sendes videre til
statskassen end hvis man køber en større bil.
Spørgsmålet er naturligvis, hvad man får for
pengene. Derfor gav det god mening, efter for nyligt
at have prøvekørt den nye lille Hyundai i10 i 1,0
versionen med Comfort-udstyr at se, hvad man får,
hvis man betaler lidt mere (læs
prøvekørslen af Hyundai i10 Comfort hér >>>).
Topmodellen
Hyundai i10 1,25 Style er topmodellen i i10-serien,
mest udstyr, størst motor. Den koster 135.000 kroner
og har manuelt gear. Man kan købe i10 med
automatgear og den er da 10.000 kroner dyrere, men
udstyret er det lavere Comfort-niveau, hvorved
automatgearkassen mao. i sig selv koster 25.000
kroner. Det er ret normalt at betale 25.000 kroner
for et automatgear, men i denne prisklasse virker
fordyrelsen voldsommere.
Den hér prøvekørte model er tilfældigvis 25.000
kroner dyrere end Comfort-udgaven med 1-liters
motor. Man får med andre ord både en kraftigere
motor og et bedre udstyr for pengene.
Indlysende fordele
Hvad udstyret angår, er der flere indlysende
fordele. Aircondition er hér standard (Comfort-udgaven
kan dog fås med aircondition til en merpris på 5.000
kroner), det samme er tågeforlygter, alufælge i
stedet for stålfælge (derved kører bilen marginalt
bedre, men den ser noget bedre ud), Hill start
assist hjælper ved igangsætning på en bakke, LED lys
ser lidt mere fancy ud
(men
giver næppe nogen nævneværdig besparelse på
brændstofforbruget). Også automatisk
katastrofeblink, der sætter i gang ved en hård
opbremsning, er nu med på udstyrslisten og så følger
der nogle få kosmetiske ændringer med.
Spørgsmålet er, ret beset, om ikke 1,25-udgaven med
Comfort udstyr vil række for de fleste. I alle
tilfælde er den større motor den største gevinst ved
at betale 25.000 kroner mere for bilen. Og den kan
man få ved blot at betale 10.000 kroner mere, og så
5000 måske for aircondition.
Fin 4-cylindret motor
Fordi: 1,25-liters motoren er en rigtig fin motor,
som i praksis er mere civiliseret og med 20
hestekræfter flere også langt mere smidig og
trækvillig end den 3-cylindrede 1-liters motor.
Vægtforskellen er sølle 8 kg, så det ændrer ikke på
balancen i bilen, og i praksis vil man formentlig
kunne køre lige langt på literen, da de flere
hestekræfter reducerer behovet for næsten automatisk
at træde speederen i bund, som man typisk vil gøre
med den lille motor i maskinrummet.
De to varianter ligger oven i købet i samme kategori
for ejerafgift (den laveste på 580 kroner årligt),
så det er regulært kun købsprisen der gør forskellen
på det økonomiske billede.
|