Hyundai i30 er søstermodel til Kia cee’d. Det er
ikke for meget at kalde dem tvillinger, for selvom
de ikke er enæggede, ligner de hinanden rigtig
meget.
Kia cee’d kom på markedet et halvt års tid inden
Hyundai i30. Kia er en del af Hyundai koncernen, så
der har sikkert ligget en tungvejende markedsførings
strategisk tankegang bag den tidsforskel. Eller også
er det fordi der er én markant forskel på de
tvillinger: cee’d bygges i Europa (Tjekkiet), i30
bygges i Korea.
Holdbarhed
Om det så i øvrigt også har nogen som helst
betydning for kvaliteten må tiden vise. Men næppe,
for både i Korea og Tjekkiet råder man over
topmoderne fuldautomatiserede produktionsanlæg.
Forskellen udmønter sig dog i, at cee’d leveres med
7 års garanti – i30 kun med 3. men hvad betyder det,
hvis bilerne holder!
Hyundai i30 er da også lidt billigere end cee’d, når
det gælder sammenlignelige modeller. Forskellene i
udstyret er minimale, visuelt er der en vis forskel,
men hvad motorudvalget angår, er i30 bedre klædt på,
fordi den også kan købes med en 90-heste 1,6 liters
dieselmotor, som ikke tilbydes i cee’d programmet.
Prøvet begge
Vi har prøvet såvel den billigste version med 109
liters benzinmotor som den billigste diesel – der
altså er unik for Hyundai. Og det er bestemt ikke
uden betydning, at Hyundai kan tilbyde en lille
dieselvariant. Dels fordi Hyundai i30 er sat lidt
blødere op end cee’d og dermed i højere grad
appellerer til det magelige, som ikke nødvendigvis
kræver store fart præstationer, men også fordi den
lille diesel gør i30 endnu mere pris attraktiv.
200.000 kroner koster i30 med basisudstyr og
90-hestes diesel – det er kun 30.000 kroner mere end
1,4 benzin’eren. Med i merprisen får man også
aircondition og diesel-udgaven kører 30 procent
længere på literen (og koster kun 580 kroner mere om
året i ejerafgift). Hvad fart præstationerne angår,
er diesel’en noget fra benzin-varianten – 2,2 sek i
acceleration til 100 km/t og 15 km/t i forskel på
tophastigheden.
Harmonisk
Kørekomforten er god i en i30. Med de små motorer
giver det glimrende harmoni. De 100 kg,
dieselvarianten får mere på forhjulene fordi
dieselmotoren er tungere, bemærkes kun svagt, med
mindre man giver sig til at afprøve skridgrænser –
så bliver forskellen i vægt/vægtfordeling mere
udtalt. Men det gør man jo ikke normalt, når man
køber en bil med omkring 100 hestekræfter.
Ved hurtig kurvekørsel er benzinvarianten lidt mere
neutral i styringen. Dieselvarianten har en tendens
til lidt større understyring (som i øvrigt giver
bedre retningsstabilitet ved kraftig sidevind), som
mindskes jo tættere på skridgrænsen man kommer.
Ligner en BMW bagfra
Det udvendige design er kendetegnet ved en lidt
kantet linjeføring og bagpartiet minder lidt om
BMW’s 1-serie. Læg også mærke til modelbetegnelsen
på en i30 og en BMW 1’er. Men det behøver man jo
ikke som Hyundai køber at have noget imod!
Bilen er vel proportioneret og indvendig er den
harmonisk og nydelig. Lamperne, der skulle indikere
brugen af sikkerhedsseler på bagsædet – eller
manglen på samme (en af de få udstyrsmæssige
forskelle på en cee’d og en i30) lyste i tide og
utide, men det var forhåbentlig blot et
|