- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i30

Den perfekte tvilling


Tekst: Søren Clauding – december 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai i30 er søstermodel til Kia cee’d. Det er ikke for meget at kalde dem tvillinger, for selvom de ikke er enæggede, ligner de hinanden rigtig meget.

 

Kia cee’d kom på markedet et halvt års tid inden Hyundai i30. Kia er en del af Hyundai koncernen, så der har sikkert ligget en tungvejende markedsførings strategisk tankegang bag den tidsforskel. Eller også er det fordi der er én markant forskel på de tvillinger: cee’d bygges i Europa (Tjekkiet), i30 bygges i Korea.

 

Holdbarhed

Om det så i øvrigt også har nogen som helst betydning for kvaliteten må tiden vise. Men næppe, for både i Korea og Tjekkiet råder man over topmoderne fuldautomatiserede produktionsanlæg. Forskellen udmønter sig dog i, at cee’d leveres med 7 års garanti – i30 kun med 3. men hvad betyder det, hvis bilerne holder!

 

Hyundai i30 er da også lidt billigere end cee’d, når det gælder sammenlignelige modeller. Forskellene i udstyret er minimale, visuelt er der en vis forskel, men hvad motorudvalget angår, er i30 bedre klædt på, fordi den også kan købes med en 90-heste 1,6 liters dieselmotor, som ikke tilbydes i cee’d programmet.

 

Prøvet begge

Vi har prøvet såvel den billigste version med 109 liters benzinmotor som den billigste diesel – der altså er unik for Hyundai. Og det er bestemt ikke uden betydning, at Hyundai kan tilbyde en lille dieselvariant. Dels fordi Hyundai i30 er sat lidt blødere op end cee’d og dermed i højere grad appellerer til det magelige, som ikke nødvendigvis kræver store fart præstationer, men også fordi den lille diesel gør i30 endnu mere pris attraktiv.

 

200.000 kroner koster i30 med basisudstyr og 90-hestes diesel – det er kun 30.000 kroner mere end 1,4 benzin’eren. Med i merprisen får man også aircondition og diesel-udgaven kører 30 procent længere på literen (og koster kun 580 kroner mere om året i ejerafgift). Hvad fart præstationerne angår, er diesel’en noget fra benzin-varianten – 2,2 sek i acceleration til 100 km/t og 15 km/t i forskel på tophastigheden.

 

Harmonisk

Kørekomforten er god i en i30. Med de små motorer giver det glimrende harmoni. De 100 kg, dieselvarianten får mere på forhjulene fordi dieselmotoren er tungere, bemærkes kun svagt, med mindre man giver sig til at afprøve skridgrænser – så bliver forskellen i vægt/vægtfordeling mere udtalt. Men det gør man jo ikke normalt, når man køber en bil med omkring 100 hestekræfter.

 

Ved hurtig kurvekørsel er benzinvarianten lidt mere neutral i styringen. Dieselvarianten har en tendens til lidt større understyring (som i øvrigt giver bedre retningsstabilitet ved kraftig sidevind), som mindskes jo tættere på skridgrænsen man kommer.

 

Ligner en BMW bagfra

Det udvendige design er kendetegnet ved en lidt kantet linjeføring og bagpartiet minder lidt om BMW’s 1-serie. Læg også mærke til modelbetegnelsen på en i30 og en BMW 1’er. Men det behøver man jo ikke som Hyundai køber at have noget imod!



Bilen er vel proportioneret og indvendig er den harmonisk og nydelig. Lamperne, der skulle indikere brugen af sikkerhedsseler på bagsædet – eller manglen på samme (en af de få udstyrsmæssige forskelle på en cee’d og en i30) lyste i tide og utide, men det var forhåbentlig blot et


 

Benzinmotoren (øverst) er 100 kg lettere end dieselmotoren.


 

tilfældighedsfænomen og det skal vi ikke generalisere over.

 

Ellers kan der ikke sættes mange fingre på en i30. Benzin varianten er meget naturligt mere lydsvag end diesel’en. Men dieselmotoren trækker trods sine færre hestekræfter så godt, at man må have en 200 kg tungere anhænger bagpå end man må på benzinvarianten. Det er i sagens natur vigtigt, hvis man kører med campingvogn.

 


Modelnavn:

Hyundai i30 1,4  Classic

Listepris:

Kr. 169.995 (plus kr. 5000 for anden farve end hvid eller rød)

Motor:

4 cyl. 1,4-l benzinmotor. 109 hk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2 udledning:

11,7 sek/ 187 km/t/ 16,4 km/l/ 145 g/km.

Længde

4,25 m

Bagagerum:

340 liter

Diverse:

ABS med EBD. ESP. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. Multijusterbart rat. Multijusterbart førersæde. Isofix. USB/AUX tilslutning til audio.


Modelnavn:

Hyundai i30 1,6 CRDi  Classic incl. aircomdition.

Listepris:

Kr. 199.995 (plus kr. 5000 for anden farve end hvid eller rød)

Motor:

4 cyl. 1,6-l common-rail turbodieselmotor. 90 hk/ 235 Nm v. 1750-2500

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

12,0 sek/ 13,9 km/t/ 16,4 km/l/ 125 g/km.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt