Det er ubetinget prisen, der gør Hyundai Sonata til
noget særligt. En stor mellemklasse-sedan til
255.000 kroner for den billigste og 315.000 for den
prøvekørte udgave med Hyundais 2-liters dieselkraft,
gør den markant billigere end de fleste andre biler
i samme størrelse.
Der er to undtagelser: Chevrolet Epica og Kia
Magentis. De tilhører samme bilkategori og er
prissat på næsten samme niveau. Deres grundkoncept
er det samme: masser af traditionel bil til en
overkommelig anskaffelsespris – en pris, der i
princippet ligger mindst 100.000 kroner under det,
man sædvanligvis ville skulle betale for lignende
biler.
To søstre
Hyundai Sonata er søstermodel til Kia Magentis.
Visuelt er de forskellige, teknisk er de meget ens.
Sonata er ikke helt så sportslig som Magentis, men i
bund og grund er det marginaler, der adskiller dem.
Den store forskel på sidste generation Sonata og den
nye, der blev introduceret for få måneder siden, er
en opstramning af designet og ikke mindst af
undervognen. Nu kører en Sonata mere ”europæisk” og
det er absolut et plus, for tidligere var den lidt
for bekvem.
Opgraderede motorer
Når det er sagt, skal det med det samme nævnes, at
Hyundai importøren fortsat markedsfører den ”gamle”
model. Man har sat den ned i pris, så den kan købes
for under 220.000 kroner – inkl. en 2-liters
benzinmotor, der yder 140 hestekræfter. Det er et
rigtig godt køb – men det er ikke helt den samme
motor, som ligger i den billigste nye Sonata – her
er der tale om en 164 hestes benzin’er og det gør
trods alt også en forskel, om end udgangspunktet for
de nye motorer er de hidtidige.
Den prøvekørte version var udstyret med det såkaldte
GLS udstyr samt en 2-liters diesel, der præsterer
150 hestekræfter og et moment, der peaker på 305 Nm.
Desuden har den 6-trins manuelt gear og kører
officielt 16,7 kilometer pr. liter dieselolie.
164-hestes benzinmotoren gør det muligt, at køre
13,3 km/l og dermed er fortjenesten ved at køre
diesel minimal. Merprisen er 25.000 kroner, plus en
årlig merudgift på 1500 kroner i ejerafgift. Det
skal tjenes ind ved at køre længere på literen og
det er ikke et særlig attraktivt regnskab, med
mindre man kører rigtig, rigtig langt hvert år.
Bedre præstationer
Desuden har benzinmotoren præstationsmæssige fordele
– bedre acceleration (0,8 sekund hurtigere til 100
km/t), højere topfart (+4 km/t). Ingen kæmpemæssige
fordele, men de er der. Dieselmotorens plus er
primært, at den har et godt bundtræk, hvad mange
måske synes om – men det er mere en fornemmelsessag
for præstationerne følger ikke rigtigt med.
GLS udstyret byder primært på klimaanlæg, alufælge,
sædevarme og multijusterbart læderrat. Om det er
merprisen på 35.000 kroner værd må bero på et
individuelt skøn. Det synes som om, det er godt
betalt – men OK, statskassen scorer deres del af
lagkagen. Ja, det er vel i virkeligheden kun staten,
der får en lagkage…
Stor bagageplads
Hyundai Sonata er en stor bil, 4,8 meter lang, skabt
som traditionel sedan – men uden at man har tænkt på
logisk funktion som greb til åbning af bagklappen
(den låses op fra fjernbetjeningen, en knap i
kabinen eller nøglen). Bagklappen har heller ikke et
greb indvendigt til at lukke den med og er man først
inde i kabinen, har man direkte adgang til
bagagerummet – det giver ofte ringere
forsikringsdækning ved tyveri fra bagagerummet.
|