- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: Hyundai Sonata:


Mere end temperament

Af Søren Clauding - 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når to biler af samme model har forskellig pris, handler det mest om forskelle i udstyr og motor. Udstyret kan man forholde sig til – men hvorfor i alverden skal man dog vælge en større motor, når alle biler på markedet kan køre de 130 km/t man må.

 

Hyundai har netop introduceret en helt ny og særdeles kraftig 3,3 liters motor til den store Sonata, så vi satte den på prøve i forhold til den hidtidige 2,4 liters version.

 

Hyundai Sonata hører til i den store mellemklasse og tangerer luksuskategorien. Den er moderne, elegant og en meget ”soft” bil, sammenlignet med typiske europæere i samme kategori. Audi A4, BMWs 3-serie og også japanere som Toyota Avensis og Nissan Primera har langt mere kontante køreegenskaber. Det skyldes mest, at de derigennem sikrer rigtig godt vejgreb og stor stabilitet ved høj hastighed.

 

Hyundai har imidlertid mestret, at skabe en blød undervogn, uden at gå alt for meget på kompromis med stabilitet og vejgreb. Man benytter den køreoptimale dobbelte wishbone-konstruktion i forhjulsophængene og derigennem har man skabt grundlaget for også at kunne lægge en kraftig 6-cylindret maskine under motorhjelmen.

 

Den er nemlig kraftig, den nye motor. Hvor den hidtidige 2,4er yder 161 hestekræfter og i sig selv er en ganske fin og harmonisk motor, præsterer 3,3eren ikke færre end 235 hk. Det er usædvanligt i en ”blød bil”, men netop fordi man har styr på køreegenskaberne, er forehavendet lykkedes.

 

2,4eren er meget kultiveret, den er lydløs og samtidig omdrejningsvillig. 3,3eren er derimod helt uovertruffen når det handler om smidighed og præstationer. Samtidig er den virkelig vibrationssvag og lyddæmpningen er effektiv, så man cruiser gennem trafikken, som sejlede man på en sky, lydløst og med sikkerhed for al trækkraft i hele verden.

 

Cruiser man med 50 km/t gennem byen er et let tryk på speederen nok til at man på et øjeblik er parat til motorvejen. Hér er overskudskræfterne så store, at overhalinger kan foretages sikkert og præcist. Fordelene ved 3,3eren handler altså ikke kun om temperament men også brugsrigtig trækkraft.

 

Men alting har sin pris. 2,4eren koster i manuel udgave 260.000 kroner (med en i øvrigt meget fin automatgearkasse er prisen 284.000). 3,3’eren koster 350.000 kroner og fås kun med automatgear. Udstyret er det samme, så merprisen gælder alene motoren.

Hyundai Sonata er en stor elegant mellemklassebil, der tangerer luksuskategorien. Fotos: Vivi Siiger.

 

Den ”lille” motor på 2,4 liter er kultiveret og ikke mindst økonomisk. Foto: Vivi Siiger.

 

 

 

Oven i det er der en verden til forskel på benzinøkonomien. Det er helt almindeligt, at hestekræfter koster penge, også når man ikke bruger dem, men det er næste umuligt at køre mere end 6-7 km/l i 3,3-liters Sonataen, selvom fabrikken specifikationer siger noget andet. Det er kostbart og ikke særlig hensynsfuldt overfor verdens energiressourcer.

 

Hér er 2,4’eren langt mere samfundsrigtig. Den går næsten 12 km/l i den manuel udgave – både officielt og i praksis. Det er ikke bare billigere, samvittigheden har det også meget bedre.

 

Skal der dømmes, bliver det til fordel for den lille motor. Den store er fornøjelig, men prisen (ikke kun i kroner) er høj. Og den lille er nu ikke så lille endda.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt