Når to biler af samme
model har forskellig pris, handler det mest om
forskelle i udstyr og motor. Udstyret kan man
forholde sig til – men hvorfor i alverden skal man
dog vælge en større motor, når alle biler på
markedet kan køre de 130 km/t man må.
Hyundai har netop
introduceret en helt ny og særdeles kraftig 3,3
liters motor til den store Sonata, så vi satte den
på prøve i forhold til den hidtidige 2,4 liters
version.
Hyundai Sonata hører
til i den store mellemklasse og tangerer
luksuskategorien. Den er moderne, elegant og en
meget ”soft” bil, sammenlignet med typiske europæere
i samme kategori. Audi A4, BMWs 3-serie og også
japanere som Toyota Avensis og Nissan Primera har
langt mere kontante køreegenskaber. Det skyldes
mest, at de derigennem sikrer rigtig godt vejgreb og
stor stabilitet ved høj hastighed.
Hyundai har imidlertid
mestret, at skabe en blød undervogn, uden at gå alt
for meget på kompromis med stabilitet og vejgreb.
Man benytter den køreoptimale dobbelte
wishbone-konstruktion i forhjulsophængene og
derigennem har man skabt grundlaget for også at
kunne lægge en kraftig 6-cylindret maskine under
motorhjelmen.
Den er nemlig
kraftig, den nye motor. Hvor den hidtidige 2,4er
yder 161 hestekræfter og i sig selv er en ganske fin
og harmonisk motor, præsterer 3,3eren ikke færre end
235 hk. Det er usædvanligt i en ”blød bil”, men
netop fordi man har styr på køreegenskaberne, er
forehavendet lykkedes.
2,4eren er meget
kultiveret, den er lydløs og samtidig
omdrejningsvillig. 3,3eren er derimod helt
uovertruffen når det handler om smidighed og
præstationer. Samtidig er den virkelig
vibrationssvag og lyddæmpningen er effektiv, så man
cruiser gennem trafikken, som sejlede man på en sky,
lydløst og med sikkerhed for al trækkraft i hele
verden.
Cruiser man med 50
km/t gennem byen er et let tryk på speederen nok til
at man på et øjeblik er parat til motorvejen. Hér er
overskudskræfterne så store, at overhalinger kan
foretages sikkert og præcist. Fordelene ved 3,3eren
handler altså ikke kun om temperament men også
brugsrigtig trækkraft.
Men alting har sin
pris. 2,4eren koster i manuel udgave 260.000 kroner
(med en i øvrigt meget fin automatgearkasse er
prisen 284.000). 3,3’eren koster 350.000 kroner og
fås kun med automatgear. Udstyret er det samme, så
merprisen gælder alene motoren.
|