Hyundai er ikke for ingenting blevet verdens
fjerdestørste bilproducent. Den koreanske fabrik
satte sig for nogle år siden et mål og strategien
var klar: Fra at være et discountmærke ville man
mindst være på niveau med de mest sælgende af de
velansete konkurrenter. Det mål har man nået og nu
vil Hyundai et skridt videre, men vil i top-3. Den
nye Santa Fe er et udtryk for dette.
Hvor eksempelvis Toyota har etableret luksus-mærket
Lexus og VW-koncernen for længst har gjort Audi til
det eksklusive alternativ, har Hyundai indtil videre
i hvert fald ikke ændret navnestrategi. Men med en
Santa Fe, som på danske nummerplader mindst koster
660.000 kroner og dermed prismæssigt placeres på
niveau med f.eks. Audi, BMW og til dels også
Mercedes’ tilsvarende alternativer, synes strategien
klar: Man vil ikke alene have fremgang, man vil også
tjene penge. Merudgiften ved at producere en
luksusbil er nemlig ikke så stor som merindtjeningen…
Kunsstykket
Nøglen til det kunststykke er: biler i god kvalitet,
underbygget af markedets bedste garantiordninger (så
SKAL de også være af god kvalitet – ellers vil
garantiordningerne være en kostbar affære), biler i
smart og moderne design med gode funktionelle
egenskaber, og køreegenskaber som går lidt på akkord
med måske især europæisk tankegang.
Det sidste kan de gøre, fordi Hyundai er blevet
rigtig god til at håndtere to modstridende
egenskaber: En komfortabel affjedring medfører
ustabilitet og upræcis styring. Løsningen er en fast
affjedring – men det sker da på bekostning af
kørekomforten. Blot ikke hos Hyundai. Ikke i så høj
grad i hvert fald.
Fornemme køreegenskaber
Det er Santa Fe et glimrende eksempel på. Man har
valgt at lade små ujævnheder i underlaget opfanges
af forholdsvis store dæksider alt imens affjedringen
tager sig af de større ujævnheder. Samtidig med at
stabiliteten, ikke mindst i hård sidevind (vi har
prøvet det) er fremragende. Styrepræcisionen er
udmærket, men her fornemmer man måske en lille
svaghed, som måske kan tilskrives dækkene.
Højhastighedsprøven har vi endnu ikke kunne udsætte
Santa Fe for, men vi har netop (det vender vi
tilbage til om kort tid) haft anledning til at prøve
en Hyundai i40 ved hastigheder på over 200 km/t. Det
klarede den fornemt, og den optimerer
køreegenskaberne på samme måde som Santa Fe, så der
er ingen grund til at tro, at Hyundai ikke har
mestret opgaven også for den halvstore SUV.
Alle konkurrenterne har med andre ord valgt en mere
fast affjedring for at sikre bedre stabilitet. Det
har Hyundai ikke haft nødigt.
7-sædet rummelig SUV
Hvad bilen i øvrigt angår, er der ikke banebrydende
forskelle på en Santa Fe og konkurrenterne.
Der er tale om en 7-sædet SUV, der måler 4,69 cm i
længden. Pladsforholdende er rigtig gode ved
midterste sæderække, de bageste to sæder er ikke
skabt til velvoksne nordeuropæere og bagagepladsen
er udmærket, men ikke skelsættende.
Permanent firehjulstræk og masser af kræfter
Det skal dog ses i lyset af, at Santa Fe også har
permanent firehjulstræk og det tager plads i
bagagerummet til det bageste differentiale.
Frihøjden på 18,5 cm er ikke skabt til regulær
off-road-kørsel, men det er egentlig heller ikke
idéen med bilen. Den skal have bedre
terrænegenskaber end almindelige personbiler og det
har den fået. Desuden må den trække en anhænger på 2
tons – da er firehjulstræk et glimrende hjælpemiddel
på f.eks. en våd græsmark.
Og så har den en kraftfuld dieselmotor i
maskinrummet. Den er en 4-cylindret 2,2 liters
turbodiesel, der præsterer op til 197 hestekræfter
og et overbevisende drejningsmoment på 436 Nm. De to
ting i forening gør den til en rigtig slider. Vel at
mærke en af de mere luksuøse af slagsen.
Automatgearet er velfungerende, men ikke i sig selv
en markant og baseret på anderledes teknologi. Det
er lidt energikrævende. Med manuelt gear kører Santa
Fe 17,5 km/l, hvilket er pænt for en bil med så
mange kræfter og firehjulstræk. Automatgearet
forringer dette tal til 14,9 km/l. acceptabelt, men
heller ikke mere (formentlig også fordi
drejningsmomentet for aut.-versionen er forøget fra
421 til 436 Nm). Bilen har tre
indstillingsmuligheder for servostyringen.
Tag hele udstyrspakken…
Premium udstyret inkluderer panorama soltag,
letlæselig navigation, bakkamera og p-sensorer
(dejligt, for udsynet bagud har brug for hjælp ved
bakning), 2-zone klimaanlæg, opvarmet forrude og
smart-key, som indebærer, at man blot lader nøglen
blive i bukselommen. Elegant er det, at de
indfældede sidespejle åbner, når radiosenderen er
indenfor rækkevidde, og så låser man blot dørene op
vha. en lille knap på dørgrebene.
Premium de luxe udgaven har yderligere lædersæder,
kurvelys og sædevarme også på 2. sæderække. Og sandt
at sige: Når man alligevel er oppe i at betale så
mange penge for bilen, er der ingen grund til ikke
tage topudstyrsvarianten. Den er prissat til 740.000
kroner, altså blot 80.000 mere end udgaven med
basisudstyr og med ekstraudstyr løber den prøvekørte
bil op i 780.000. Det skal i øvrigt nævnes, at Santa
Fe også kan købes som van på papegøje nummerplader,
prisen er da kr. 410.000 excl. moms.
Unikke egenskaber
Sidst men ikke mindst: Hyundai Santa Fe blev i 2012
af EuroNCAP sikkerhedstesten vurderet som den mest
sikre bil i sin klasse. Kombineret med 5 års
ubegrænset garanti er det unikke egenskaber, der er
mere end blot værd at tage med. |