- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai H-1 Travel 2,5 CRDi

CO2 rigtig med fuldt læs


Tekst: Søren Clauding – januar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har før været inde på det der med CO2 udledning. Bilfabrikkerne kæmper for at slippe mindst CO2 ud pr. kørt kilometer, men få forholder sig til, hvor meget CO2, der slippes ud pr. km pr. person. Men det er lige præcis det forhold, der retfærdiggør en Hyundai H-1 Travel, når det handler om miljø’et.

 

Handler det om effektiv og komfortabel transport af mange mennesker, er der meget andet, der retfærdiggør en H-1 Travel. Men da forurening er oppe i tiden, er det vigtigt at fastslå, at den ikke gør sig specielt dårligt. Faktisk er den ret god, hvad dette angår.

 

8 personer

Officielt udledes der 225 g CO2 pr. kørt kilometer. Men en H-1 kan rumme 8 personer. Sammenligner man med en almindelig 4-personers personbil – som man i givet fald skal have to af for at transportere ligeså mange personer – er tallet ret godt. Personbilen skal i hvert fald under 112,5 g pr. km for at være bedre og det er der sandt at sige ikke mange biler, der kommer.

 

Oven i købet er der oceaner af plads i en H-1. Det officielle tal for bagagekapaciteten siger 851 liter. Derved kan samtlige 8 personer længere fremme i bussen hver især disponere over en plads, der svarer til en mellemstor kuffert. Plus, naturligvis, den plads, de har i kabinen. Og den er uovertruffen i en bil, som oven i købet må køres på ”lille kørekort”.



Fra varebil til bus

Hyundai H-1 er skabt til varetransport. Ombygget til bus er den som skabt til persontransport. Skydedøre i begge sider gør indstigningen let og ubesværet. Og der er glimrende benplads ved alle otte siddepladser. Der er separat opvarmning af kabinen bagtil, udluftningen er god og som sådan er H-1 Travel et glimrende transportmiddel.



Det sidste underbygges af udmærkede komfortable køreegenskaber. Vi havde lejlighed til at køre H-1 Travel i stiv sidevind og selvsagt rykker det lidt i bilen, men ikke mere end i en hvilken som helst anden personbil med langt mindre sideflade. Det var faktisk ret godt.

 

Trækvillig ved byfart

H-1 Travel er ikke den hurtigste i trafikken, men den 170 heste kraftige dieselmotor præsterer et moment på næsten 400 Nm allerede ved 2000 motoromdrejninger og det giver et godt træk op i hastighed ved bykørsel og for så vidt også på landevejen. Det er først på motorvejen og med fuldt læs, at den har det lidt svært på den anden side af de danske fartgrænser og det er jo måske ingen skade til…

 

I vintervejret oplevede vi en usædvanlig høj grad af stabilitet og fremkommelighed. Baghjulstræk er ikke den gængse opskrift på stabilitet i glat føre, men godt hjulpet af ESP og Traction Control går det fint.

 


Kun til persontransport

Minus’er: Ja ét stort, fordi vi er forvænt med moderne MPV’er, der har så store forvandlingsmuligheder, at det næsten kun er fantasien, der sætter grænser. Sæderne i Hyundai H-1 Travel kan justeres i længderetningen og ryglænenes hældning kan også justeres. Men ryglænene kan ikke lægges ned og sæderne ikke sådan umiddelbart fjernes. Desuden savnede vi bagrudevisker i vintervejret, men med bilen fyldt af passagerer, skal man alligevel benytte de store sidespejle, så det er til at leve uden.

 

Det begrænser anvendelsesmulighederne, men skal også ses i lyset af prisen. H-1 Travel koster 450.000 kroner. Det er for floskelagtigt, at kalde det ”fundet for de penge”. Men flosklen er gyldig, hvis man har et stort behov for at transportere så mange mennesker. Derfor skal Hyundai H-1 Travel såmænd nok have sin berettigelse rundt omkring i samfundet...


Modelnavn:

Hyundai H-1 Travel 2,5 CRDi

Listepris:

Kr. 449.995

Motor/ transmission:

4 cyl. 2,5-l turbo-diesel, common-rail (170 hk, 393 Nm/ 2000 omdr./min). Baghjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2:

14,5 sek/180 km/t/ 11,8 km/l 225 g/km

Længde

5,13 m

Diverse:

ABS. ESP. Tractioncontrol. Fjernbetjent centrallås. Skydedøre i begge sider. 2 airbags. Justerbare nakkestøtter ved alle 8 siddepladser. Aircondition. Højdejusterbart rat. El-sidespejle med varme. Sædevarme i førersæde. Tonede ruder.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt