Vi har før været inde på det der med CO2 udledning.
Bilfabrikkerne kæmper for at slippe mindst CO2 ud
pr. kørt kilometer, men få forholder sig til, hvor
meget CO2, der slippes ud pr. km pr. person. Men det
er lige præcis det forhold, der retfærdiggør en
Hyundai H-1 Travel, når det handler om miljø’et.
Handler det om effektiv og komfortabel transport af
mange mennesker, er der meget andet, der
retfærdiggør en H-1 Travel. Men da forurening er
oppe i tiden, er det vigtigt at fastslå, at den ikke
gør sig specielt dårligt. Faktisk er den ret god,
hvad dette angår.
8 personer
Officielt udledes der 225 g CO2 pr. kørt kilometer.
Men en H-1 kan rumme 8 personer. Sammenligner man
med en almindelig 4-personers personbil – som man i
givet fald skal have to af for at transportere
ligeså mange personer – er tallet ret godt.
Personbilen skal i hvert fald under 112,5 g pr. km
for at være bedre og det er der sandt at sige ikke
mange biler, der kommer.
Oven i købet er der oceaner af plads i en H-1. Det
officielle tal for bagagekapaciteten siger 851
liter. Derved kan samtlige 8 personer længere fremme
i bussen hver især disponere over en plads, der
svarer til en mellemstor kuffert. Plus, naturligvis,
den plads, de har i kabinen. Og den er uovertruffen
i en bil, som oven i købet må køres på ”lille
kørekort”.
Fra varebil til bus
Hyundai H-1 er skabt til varetransport. Ombygget til
bus er den som skabt til persontransport. Skydedøre
i begge sider gør indstigningen let og ubesværet. Og
der er glimrende benplads ved alle otte
siddepladser. Der er separat opvarmning af kabinen
bagtil, udluftningen er god og som sådan er H-1
Travel et glimrende transportmiddel.
Det sidste underbygges af udmærkede komfortable
køreegenskaber. Vi havde lejlighed til at køre H-1
Travel i stiv sidevind og selvsagt rykker det lidt i
bilen, men ikke mere end i en hvilken som helst
anden personbil med langt mindre sideflade. Det var
faktisk ret godt.
Trækvillig ved byfart
H-1 Travel er ikke den hurtigste i trafikken, men
den 170 heste kraftige dieselmotor præsterer et
moment på næsten 400 Nm allerede ved 2000
motoromdrejninger og det giver et godt træk op i
hastighed ved bykørsel og for så vidt også på
landevejen. Det er først på motorvejen og med fuldt
læs, at den har det lidt svært på den anden side af
de danske fartgrænser og det er jo måske ingen skade
til…
I vintervejret oplevede vi en usædvanlig høj grad af
stabilitet og fremkommelighed. Baghjulstræk er ikke
den gængse opskrift på stabilitet i glat føre, men
godt hjulpet af ESP og Traction Control går det
fint.
|