Der er mange piger, der kører Hyundai Getz. Måske
fordi den er en fornuftsbil, måske fordi mændene er
længere tid om at acceptere at koreanske biler –
også i småbilskategorien – kan være værd at gå
efter.
Efter vores opfattelse er det i hvert fald ikke en
udpræget pigebil. Alene den lidt kedelige grå
metalfarve, den prøvekørte model var pakket ind i,
underbygger ikke det faktum, at farver betyder meget
for piger, når de skal vælge bil.
Populær i Danmark
Men pigebil eller ej. Hyndai Getz er populær i
Danmark, fordi den er til at komme i nærheden af for
penge. I hvert fald når det handler om den billigste
version til 120.000 kroner. De små 180.000 kroner,
dieseludgaven koster, er måske nok på niveau med
konkurrenterne, men det er en klækkelig merpris i
forhold til de 120.000.
På den anden side: Hvis man har brug for en
driftsøkonomisk dieselmotor, går man ikke galt i
byen med en Getz. Den kører 22,2 kilometer på hver
liter dieselolie og det holder endda nogenlunde i
praksis – fordi motoren med sine 88 hestekræfter og
store moment på 215 Nm samtidig er ret kraftig og
slet ikke animerer til at træde speederen ud af
bunden.
Kører udmærket
En Getz er nemlig ingen racerbil. Den har såmænd
udmærkede køreegenskaber og er trods sin længde på
3,83 meter ret stabil, men den lægger ikke op til
race. Måske falder pigerne for den af den grund.
I
bytrafikken er den suveræn. Let at parkere og i
øvrigt ret lydløs. Den byder på god anvendelighed i
kraft af asymetrisk delelige nedfældelige bagsæder,
som efterlader et udmærket forvokset bagagerum. Med
bagsæderne i brug er bagagekapaciteten 312 liter –
det er næsten enestående, de ydre mål taget i
betragtning og benpladsen på bagsæderne er OK.
Regulerbare bagsæderyglæn
Bagsæderyglænenes hældning kan reguleres – på
bekostning af eller til fordel for bagagepladsen.
Men under alle omstændigheder giver det mulighed for
et mere bekvemt ophold i bilens bageste regioner.
Tre justerbare nakkestøtter på bagsædet er standard.
Hattehylden under bagklappen er fast – det kan vi
godt lide – og får man brug for endnu mere
kabineplads, kan man lægge småting under forruden på
det store bakkeformede instrumentpanel. Det sidste
er nu ikke så anbefalelsesværdigt, for løsgående
genstande i kabinen er ikke smart – men valget er
der.
God plads i skuldehøjde
Kabinepladsen er fin og der er god plads i
skulderhøjde. Siddekomforten er god og det samme er
kørekomforten. Dels på grund af en komfortabel
affjedring, men også på grund af et ret lavt
støjniveau.
Med til at holde driftsudgifterne nede er et
tilsyneladende let tilgængeligt motorrum. Trods
dieselmotorens størrelse er der plads omkring den.
Hvor pladsen kommer fra ved kun Hyundai!
Fire stjerner men ingen ESP
Der er i hvert fald ikke gået meget på kompromis med
sikkerheden. Hyundai Getz scorer fire stjerner i
EuroNCAP crashtesten – det samme som f.eks. Citroën
C3, Kia Rio og Mitsubishi Colt – så det kan man godt
være bekendt. Og fire stjerner er uddelt for
børnesikkerheden – det er ikke overgået af andre.
Til gengæld må man selv sørge for at styre bilen,
for ESP hører ikke med, og får man det for varmt, er
der kun én løsning: Ned med sideruderne, for
aircondition hører ikke med i en Hyundai Getz.
|