- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 aut.

Win-win for Hyundai og bilejerne


Tekst: Søren Clauding – marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de næsten uovervindeligt store opgaver for en bilfabrik er, at få ændret på sit omdømme. I hvert fald, at få det ændret i positiv retning. Hyundai koncernen har imidlertid gjort en ret intensiv indsats: Markedets bedste garantiordninger for såvel Hyundai som Kia og man arbejder til stadighed og målrettet på at få anerkendt Hyundai/Kia bilerne på niveau med de bedste versteuropæiske biler.

 

Øvelsen må bære frugt. Den har det allerede – det vidner salgsstatistikkerne om. Men man fortsætter fortrøstningsfuldt på at vise verden, at man er på niveau med de bedste. Et element i den øvelse udgøres af Hyundai Genesis Coupé.

 

Ægte sportscoupé

Genesis Coupé er en ægte sportscoupé. Den findes med to motorvarianter og det er den store 3,8 liters 303 hestes V6, vi lægger ud med. Den lidt mindre 2-liters turboversion med ”kun” 210 hestekræfter følger senere.

 

Som sportscoupé taler udseendet sit eget sprog. Et dynamisk, moderne, elegant, men også lidt aggressivt design, der leder tankerne over på de bedste af konkurrenterne i prisklassen på den anden side af 1 million kroner. Imponerende i sig selv. For Genesis Coupé 3,8 V6 koster kun 600.000 kroner – og vi mener KUN. For det er om noget ”fundet for de penge”.

 

Fire store plus’er

For det første ser den rigtig godt ud – hvad de mange nysgerrige blikke fortalte alt om. Endda selvom bilen var diskret sølvgrå. For det andet er den kraftfulde V6’er, der præsterer helt uden turbolader, en drøm af et maskineri, lysløst smidigt og kraftfuldt.



For det tredje kører den rigtig godt – stabilt, med god indstyring i kurverne og nem at håndtere, når bagenden forsøger at komme op på siden af frontpartiet og det hænder, når de mange heste sendes ud på underlaget gennem de brede baghjul. Og for det fjerde: Den er minsandten også ret funktionel. Det kendetegner kun få sportscoupé’er.

 

Det sidstnævnte giver sig udslag i, at man både har et rimelig stort bagagerum og ikke mindst rimelig bagsædeplads. Der KAN faktisk være voksne medpassagerer på bagsædet. Ikke flere end to, men de kan være der, så længe de ikke stiller krav om luksuøse siddeforhold.

 

Hjul i hvert hjørne

Forklaringen er, at Genesis Coupé er temmelig lang. Det er også med til at give den sit iøjefaldende look og da designerne har valgt en konstruktion med et hjul i hvert hjørne, opnår man en påfaldende stor stabilitet også ved høj fart. Vi har prøvekørt Hyundai Genesis Coupé på det nordtyske vejnet. Med hastigheder over 200 km/t på autobahns og på snoede småveje med skiftende underlag: Alt fra tør asfalt over fugtig asfalt, is og sne. Det fungerer overbevisende, netop på grund af hjulet i hvert hjørne.

 

Derved er akselafstanden stor – og derved har man ikke behøvet at benytte dobbelte wishbones i hjulophængene. I stedet styres forhjulene af et avanceret multilink McPherson ophæng – vi havde på forhånd en indgroet skepsis og var ikke sikre på, at det ville virke, men det gør det. Det har så givet mere plads til motor, kabine og bagagerum. Man kan kalde det en win-win situation, for nu at misbruge et meget misbrugt udtryk. Win-win – på præcis samme måde som hele bilen: Hyundai vinder – men det gør Genesis ejerne så sandelig også.

 

Torsen differentiale

Hyundai er gået i dybden med tingene. Så dybt, at man har valgt IKKE at løse opgaven med at overføre de mange hestekræfter alene gennem elektronisk styring. Man har installeret et såkaldt Torsen-differentiale på bagakslen. Det sikrer rent mekanisk, at kræfterne styres over på de hjul, der har fat i underlaget og ikke forsvinder ud i det blå via et ordinært differentiale, hvis baghjulene har forskelligt fodfæste.

 

I samarbejde med elektronikken fungerer det forbilledligt og den forholdsvis store bil var både stabil og sikker gennem højfartskurver på tør asfalt og på de snævre veje med skiftende overflade. Den store af de to varianter, der er kommet til Danmark i et ganske lille antal, har automatgear, som også har en manuel sekventiel skiftefunktion. Også det fungerer som en drøm

 

Få svagheder

Hyundai Genesis Coupé har ikke mange svagheder. Én er at rattet ikke kan justeres i længderetningen, en anden at bagagerummet er forsynet med de såkaldte bagageknusere (bøjler til bagklappen, som dykker ned i bagagerummet og knuser bagagen, hvis man ikke passer på) og en tredje er, at benzinforbruget ikke er udpræget lavt. På den anden side: Ved konstant motorvejsfart (i Danmark), kan man køre på den rigtige side af de 10 kilometer pr. liter benzin. Den holder ikke, når de 303 hesteslippes løs, men det vil de i praksis også næppe blive særlig tit. Og går det helt galt, må man jo bruge lidt af de penge, man sparede ved at købe en bil, der er så meget billigere end konkurrenterne...


 

 

 

 


Model:

Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 aut.

Listepris:

Kr. 599.995

Motor og transmission:

6 cyl. benzinmotor. 303 hk. 361 Nm/4700 omdr./min. Baghjulstræk. 6. trins aut. gear med sekventielt skifte. Forhjul: 225/40-19. Baghjul: 245/40-19. Torsen-differentiale. Ventilerede skivebremser.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,3 sek./ 240 km/t/ 10,1 km/l /235 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

330 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 19” alufælge. Højdejusterbart læderrat. Aut. aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Delv. El-justerbare forsæder m. sædevarme. Infinity lydanlæg.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt