En af de næsten uovervindeligt store opgaver for en
bilfabrik er, at få ændret på sit omdømme. I hvert
fald, at få det ændret i positiv retning. Hyundai
koncernen har imidlertid gjort en ret intensiv
indsats: Markedets bedste garantiordninger for såvel
Hyundai som Kia og man arbejder til stadighed og
målrettet på at få anerkendt Hyundai/Kia bilerne på
niveau med de bedste versteuropæiske biler.
Øvelsen må bære frugt. Den har det allerede – det
vidner salgsstatistikkerne om. Men man fortsætter
fortrøstningsfuldt på at vise verden, at man er på
niveau med de bedste. Et element i den øvelse
udgøres af Hyundai Genesis Coupé.
Ægte sportscoupé
Genesis Coupé er en ægte sportscoupé. Den findes med
to motorvarianter og det er den store 3,8 liters 303
hestes V6, vi lægger ud med. Den lidt mindre
2-liters turboversion med ”kun” 210 hestekræfter
følger senere.
Som sportscoupé taler udseendet sit eget sprog. Et
dynamisk, moderne, elegant, men også lidt aggressivt
design, der leder tankerne over på de bedste af
konkurrenterne i prisklassen på den anden side af 1
million kroner. Imponerende i sig selv. For Genesis
Coupé 3,8 V6 koster kun 600.000 kroner – og vi mener
KUN. For det er om noget ”fundet for de penge”.
Fire store plus’er
For det første ser den rigtig godt ud – hvad de
mange nysgerrige blikke fortalte alt om. Endda
selvom bilen var diskret sølvgrå. For det andet er
den kraftfulde V6’er, der præsterer helt uden
turbolader, en drøm af et maskineri, lysløst smidigt
og kraftfuldt.
For det tredje kører den rigtig godt – stabilt, med
god indstyring i kurverne og nem at håndtere, når
bagenden forsøger at komme op på siden af
frontpartiet og det hænder, når de mange heste
sendes ud på underlaget gennem de brede baghjul. Og
for det fjerde: Den er minsandten også ret
funktionel. Det kendetegner kun få sportscoupé’er.
Det sidstnævnte giver sig udslag i, at man både har
et rimelig stort bagagerum og ikke mindst rimelig
bagsædeplads. Der KAN faktisk være voksne
medpassagerer på bagsædet. Ikke flere end to, men de
kan være der, så længe de ikke stiller krav om
luksuøse siddeforhold.
Hjul i hvert hjørne
Forklaringen er, at Genesis Coupé er temmelig lang.
Det er også med til at give den sit iøjefaldende
look og da designerne har valgt en konstruktion med
et hjul i hvert hjørne, opnår man en påfaldende stor
stabilitet også ved høj fart. Vi har prøvekørt
Hyundai Genesis Coupé på det nordtyske vejnet. Med
hastigheder over 200 km/t på autobahns og på snoede
småveje med skiftende underlag: Alt fra tør asfalt
over fugtig asfalt, is og sne. Det fungerer
overbevisende, netop på grund af hjulet i hvert
hjørne.
Derved er akselafstanden stor – og derved har man
ikke behøvet at benytte dobbelte wishbones i
hjulophængene. I stedet styres forhjulene af et
avanceret multilink McPherson ophæng – vi havde på
forhånd en indgroet skepsis og var ikke sikre på, at
det ville virke, men det gør det. Det har så givet
mere plads til motor, kabine og bagagerum. Man kan
kalde det en win-win situation, for nu at misbruge
et meget misbrugt udtryk. Win-win – på præcis samme
måde som hele bilen: Hyundai vinder – men det gør
Genesis ejerne så sandelig også.
Torsen differentiale
Hyundai er gået i dybden med tingene. Så dybt, at
man har valgt IKKE at løse opgaven med at overføre
de mange hestekræfter alene gennem elektronisk
styring. Man har installeret et såkaldt
Torsen-differentiale på bagakslen. Det sikrer rent
mekanisk, at kræfterne styres over på de hjul, der
har fat i underlaget og ikke forsvinder ud i det blå
via et ordinært differentiale, hvis baghjulene har
forskelligt fodfæste.
I samarbejde med elektronikken fungerer det
forbilledligt og den forholdsvis store bil var både
stabil og sikker gennem højfartskurver på tør asfalt
og på de snævre veje med skiftende overflade. Den
store af de to varianter, der er kommet til Danmark
i et ganske lille antal, har automatgear, som også
har en manuel sekventiel skiftefunktion. Også det
fungerer som en drøm
Få svagheder
Hyundai Genesis Coupé har ikke mange svagheder. Én
er at rattet ikke kan justeres i længderetningen, en
anden at bagagerummet er forsynet med de såkaldte
bagageknusere (bøjler til bagklappen, som dykker ned
i bagagerummet og knuser bagagen, hvis man ikke
passer på) og en tredje er, at benzinforbruget ikke
er udpræget lavt. På den anden side: Ved konstant
motorvejsfart (i Danmark), kan man køre på den
rigtige side af de 10 kilometer pr. liter benzin.
Den holder ikke, når de 303 hesteslippes løs, men
det vil de i praksis også næppe blive særlig tit. Og
går det helt galt, må man jo bruge lidt af de penge,
man sparede ved at købe en bil, der er så meget
billigere end konkurrenterne...
|