Vi har tidligere prøvet Hyundai Genesis Coupé i den
kraftigste udgave med over 300 hestekræfter (læs
testen hér>>>). Den findes også i en
motormæssigt mindre version. Den er billigere,
langsommere – og sjovere!
De to biler er principielt ens. Selvfølgelig hjalp
det også lidt på tilgangen til den ”lille” udgave,
at den var kraftigt metallic blå. Men det gør den jo
ikke i sig selv sjovere at køre. Næh, det skyldes
nogle helt fundamentale forskelle.
Den store udgave har en 3,8 liters V6
indsugningsmotor. Den mindre har en 2-liters
4-cylindret turbomotor, som præsterer 214
hestekræfter, altså kun to tredjedele af den stores
præstationsformåen.
Ens moment ved samme omdrejningstal
MEN: Drejningsmomentet brages af i den ”lille”
allerede ved 1900 motoromdrejninger pr. minut og
fastholdes helt op til 3500 omdr./min. Og sjovt nok
er det ligeså stort som det moment, V6’eren
præsterer ved ens omdrejningstal, altså omkring de
2000. Turbomotoren er blot mere smidig end V6’eren,
og ved lave omdrejninger oplever man det som en mere
sportslig maskine.
Dertil kommer, at den lille har manuelt gear modsat
den store bils automatgear. Det giver en direkte og
kontant føling med gearskiftet, underlaget og
kraftoverførslen. Dermed kan man lege med bilen
meget lettere end med den store – som nu ikke var
dårlig, skal det lige tilføjes.
Summa summarum: 2,0 T er sjovere end 3,8 V6.
2,0 taber på fartpræstationerne
Måler man på fartpræstationerne holder de
naturligvis ikke til turbo-modellens fordel. Den kan
”kun” køre 222 km/t (vs 240) og de 100 km/t bruger
den 8 sekunder på (vs 6,3). Så i accelerationstesten
er den taber. Men gennem kurverne er vejgrebet ens
og det håndteres sjovere i den lille.
Man kører også lidt længere på literen i den lille
Genesis Coupé. Men det er marginalt og næppe holder
i praksis, hvis man kører dem begge lige hurtigt.
Men ved konstant ligeud kørsel har ”lillebror” fat i
den mere miljørigtige ende.
Andre forskelle på de to er bremserne, som er mindre
på 2,0 T. Men det er marginalt og mærkes næppe, med
mindre man gang på gang bremser ned fra høj fart.
Billigere
En anden ikke uvæsentlig forskel er prisen. 100.000
adskiller de to, så 2,0 T koster 500.000 kroner. Det
er måske ikke den væsentligste faktor, når man
alligevel er i den ende af prisskalaen. På den anden
side er prisen mere end almindelig attraktiv for en
bil som Hyundai Genesis Coupé. Og så kan man jo
passende bruge de 100.000 sparede kroner til at køre
bil for. Det er måske ikke den mest miljørigtige
indstilling til det spørgsmål – men vi sagde jo ikke
over hvor lang tid, man skulle bruge pengene!
|