- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Jazz 1,4 Comfort:

Smart og alsidig


Tekst: Søren Clauding – januar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er intet under, at Honda Jazz har taget bilverdenen med storm. For sjældent har vi oplevet så mange muligheder pakket ind i et så kompakt og smart design. Om nogensinde!

 

Udvendig er Honda Jazz mindst bemærkelsesværdig. Den en pæn, den ligner en Honda og står sig godt i konkurrencen. Men ikke mere end det. Den er ikke oversmart, ikke prangende, ikke skelsættende. Og alligevel har designerne måtte gennemføre nogle kunstgreb for at få så meget bil pakket indenfor i et karrosseri, der blot måler 3,9 meter i længden og 1,7 meter i bredden.

 

Fremskudt frontrude

Én af detaljerne er et frontparti, hvor frontruden er skudt ekstraordinært langt frem. Det giver rummelighed i kabinen, luft om man vil, men det gør det ikke udpræget let for mekanikerne, umiddelbart at komme til motoren. På den anden side viser utallige undersøgelser, at en Honda ikke går i stykker. Intet tyder på, at Jazz skulle ændre på det forhold – den virker meget robust og velsamlet.


 


Når de fem døre slås op på Jazz’en åbner der sig en ukendt verden: Et sofistikeret instrumentpanel med et unikt rat, klart inspireret af Honda Civic, men tilrettet behovet for maksimal rummelighed. Forsædepladsen er absolut tilfredsstillende og alle betjeningsgreb fornuftigt anbragt. Bag forsæderne udfolder mulighederne sig.



Bagsædekomfort

Sidder man på bagsædet, er ikke bare pladsen til benene i lår-niveau usædvanlig. Også pladsen til fødderne er usædvanlig stor. På en længere tur som bagsædepassager er der ofte et udtalt behov for at flytte rundt på benene, finde en anden siddestilling for at bekvemmeligheden topper. Det er sjældent nemt i småbiler, man sider, hvor man sidder, indtil sovende ben og knirkende rygstykker stiller krav om, at komme ud og strække ben.

 

Under Honda’ens bagsæde er der enestående fodplads, så man langt hen ad vejen kan komme det problem til livs. Forklaringen er, at bagsædet hviler på bøjler og ikke er skruet direkte fast i vognbunden.



Biografsæde

Årsagen til det er, at bagsædet, altså siddehynden, kan vippes op i lodret position imod bagsædets ryglæn. Førnævnte bøjle klappes ind imod sædets underside og derpå et sædet spændt fast i den opslåede position i princippet som et biografsæde. Idéen er overført fra Civic og det giver helt nye muligheder for eksempelvis at transportere en opretstående mountain-bike. Samtidig slår bageste sidedøre op i en vinkel på op til 80 grader, som muliggør ubesværet læsning.



 

Vil man udvide bagagerummet på mere traditionel vis, foldes bagsæderne ned i vognbunden og der opstår et helt plant bagagerumsgulv. Under bagagerumsgulvet som både kan foldes og slås op er der oven i købet blevet plads til en ekstra skuffe med et net til bagagen – men reservehjulet mangler dog.


 


God køreoplevelse

Én ting er brugsmulighederne, en anden er køreoplevelsen. Hér rammer Honda plet på samme måde som med den nye Accord: Godt nok fornemmer man den kortere akselafstand, som gør Jazz levende ved hurtig motorvejskørsel, men en eminent affjedring sikrer høj grad af kørsels komfort, fin kurve stabilitet og stor styrepræcision. Og gearkassen: den fungerer som en drøm – vi glædede os til hvert eneste gearskifte!

 

Største handikap er prisen. I hvert fald hvis man forbinder pris med bilens dimensioner. 170.000 koster den billigste Honda Jazz, udstyret med en 90-hestes 1,2 liters benzinmotor. Den prøvekørte version havde en 100 hestes 1,4 liters maskine under den lille motorhjelm, den havde Comfort udstyr og er prissat til 190.000 kroner. Tæller man køreoplevelse og muligheder er prisen meget god, tæller man centimeter og hestekræfter er den lige i overkanten. Vi vælger at gøre det første, for det er det, der er meningen med Honda Jazz, det er sådan den er skabt og så sidder den ganske enkelt lige i øjet.


Model:

Honda Jazz 1,4 Comfort

Listepris:

Kr. 189.500

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. benzinmotor. 100 hk/ 127 Nm v. 4800 o/min. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

11,4 sek/182 km/t/

18,2 km/l 128 g/km

Længde:

3,90 m

Bagagerum:

337 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 6 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme. Isofix.


Link til importøren



 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt