Det er intet under, at Honda Jazz har taget
bilverdenen med storm. For sjældent har vi oplevet
så mange muligheder pakket ind i et så kompakt og
smart design. Om nogensinde!
Udvendig er Honda Jazz mindst bemærkelsesværdig. Den
en pæn, den ligner en Honda og står sig godt i
konkurrencen. Men ikke mere end det. Den er ikke
oversmart, ikke prangende, ikke skelsættende. Og
alligevel har designerne måtte gennemføre nogle
kunstgreb for at få så meget bil pakket indenfor i
et karrosseri, der blot måler 3,9 meter i længden og
1,7 meter i bredden.
Fremskudt frontrude
Én af detaljerne er et frontparti, hvor frontruden
er skudt ekstraordinært langt frem. Det giver
rummelighed i kabinen, luft om man vil, men det gør
det ikke udpræget let for mekanikerne, umiddelbart
at komme til motoren. På den anden side viser
utallige undersøgelser, at en Honda ikke går i
stykker. Intet tyder på, at Jazz skulle ændre på det
forhold – den virker meget robust og velsamlet.
Når de fem døre slås op på Jazz’en åbner der sig en
ukendt verden: Et sofistikeret instrumentpanel med
et unikt rat, klart inspireret af Honda Civic, men
tilrettet behovet for maksimal rummelighed.
Forsædepladsen er absolut tilfredsstillende og alle
betjeningsgreb fornuftigt anbragt. Bag forsæderne
udfolder mulighederne sig.
Bagsædekomfort
Sidder man på bagsædet, er ikke bare pladsen til
benene i lår-niveau usædvanlig. Også pladsen til
fødderne er usædvanlig stor. På en længere tur som
bagsædepassager er der ofte et udtalt behov for at
flytte rundt på benene, finde en anden siddestilling
for at bekvemmeligheden topper. Det er sjældent nemt
i småbiler, man sider, hvor man sidder, indtil
sovende ben og knirkende rygstykker stiller krav om,
at komme ud og strække ben.
Under Honda’ens bagsæde er der enestående fodplads,
så man langt hen ad vejen kan komme det problem til
livs. Forklaringen er, at bagsædet hviler på bøjler
og ikke er skruet direkte fast i vognbunden.
Biografsæde
Årsagen til det er, at bagsædet, altså siddehynden,
kan vippes op i lodret position imod bagsædets
ryglæn. Førnævnte bøjle klappes ind imod sædets
underside og derpå et sædet spændt fast i den
opslåede position i princippet som et biografsæde.
Idéen er overført fra Civic og det giver helt nye
muligheder for eksempelvis at transportere en
opretstående mountain-bike. Samtidig slår bageste
sidedøre op i en vinkel på op til 80 grader, som
muliggør ubesværet læsning.
|