- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Jazz 1,4 Trend:    Et fuldgyldigt alternativ


Af Søren Clauding – juni 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvekørte vi en avanceret Honda Jazz med hybrid maskineri under motorhjelmen (læs hér>>>). Med al respekt for den avancerede teknologi – hvor stor forskel gør det egentlig som bruger?

 

Hybrid-Jazz’en koster 250.000 kroner. Men så meget behøver en Jazz ikke koste. Vi kastede os over en ”ganske almindelig” Jazz, med stort set den samme motoreffekt, med stor set identiske fartpræstationer, men med et mindre udstyr (så det ikke gik op i teknik, det hele).

 

En sådan Jazz hedder 1,4 Trend. Den koster 185.000 kroner – så første forskel for brugeren: Han sparer 65.000 kroner og det er da en sjat penge, selv i dagens Danmark.

 

Ikke meget dyrere i drift

Men han skal så af med 500 kroner mere i ejerafgift om året. Det er ikke mere end, at det næsten svarer til den årlige forrentning af den højere købspris. Han skal også af med flere penge til brændstof og den beregning afhænger selvsagt helt af kørselsforbruget.

 

Men det er nu ikke meget. Hybrid Jazz’en kører 22,2 km/l jf. specifikationerne. Den ”almindelige” Jazz kører 18,2. Faktisk ikke så stor en forskel, men med et kørselsbehov på 20.000 km/år bliver det i nabolaget af 2500 kroner om året og det mærkes lidt mere.

 

Værditabet på de to biler tør vi ikke gætte på.

 

Men funktionsmæssigt er der nogle klare forskelle:

 

Lavere udstyrsniveau

Trend-udstyret omfatter IKKE automatgear, klimaanlæg (med man får dog aircondition med i købet), sædevarme, regnsensor, tågeforlygter, fartpilot, tonede ruder bag og et par andre småting. Den største forskel er nok, at man skal skifte gear manuelt i stedet for automatisk. Det er nu ikke det store problem, for det manuelle gearskifte i en Jazz er rigtig godt, præcist, direkte og meget nemt at omgås.

 

I Jazz 1,4 Trend får man mere bagageplads. Det skyldes, at man kan disponere over den plads, som hybrid-bilen bruger til batteri. Hvis ens pladsbehov er stort, kan det let blive en afgørende faktor.


 


Og så er der en anden ting:

 

Lettere end hybrid’en

Jazz 1,4 Trend er 100 kg lettere end hybrid-bilen. Om det er den væsentlige årsag til, at den faktisk er en smule hurtigere (0,7 sekund hurtigere til 100 km/t og 7 km/t hurtigere på toppen) er slet ikke utænkeligt. Men man mærker den lidt lettere bil under kørslen. Det er marginalt, man forskellen er der og den tæller på positivlisten for den billigere bil. Dertil kommer, at 1,4 liters motoren er smidig, rimelig lydsvag og letkørt.



Summa summarum: Er man miljø, teknik og trend freak er Hybrid-varianten et ”must”. Tænker man økonomisk og funktionelt er den billige version at foretrække. Selvsagt kan man også købe en mellemting, en Jazz med højere udstyrsniveau og automatgear - så bliver den økonomiske faktor næsten elimineret, for da er købs besparelsen kun 15.000 kroner.

 

 


Model:

Honda Jazz 1,4 Trend

Listepris:

Kr. 184.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l benzinmotor, 99 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,4 sek./ 182 km/t/ 18,2 km/l / 126 g/km

Længde:

3,90 m

Bagagerum:

399 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Isofix. AUX stik.


Link til importøren 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt