For nylig prøvekørte vi en avanceret Honda Jazz med
hybrid maskineri under motorhjelmen (læs
hér>>>). Med al respekt for den avancerede
teknologi – hvor stor forskel gør det egentlig som
bruger?
Hybrid-Jazz’en koster 250.000 kroner. Men så meget
behøver en Jazz ikke koste. Vi kastede os over en
”ganske almindelig” Jazz, med stort set den samme
motoreffekt, med stor set identiske
fartpræstationer, men med et mindre udstyr (så det
ikke gik op i teknik, det hele).
En sådan Jazz hedder 1,4 Trend. Den koster 185.000
kroner – så første forskel for brugeren: Han sparer
65.000 kroner og det er da en sjat penge, selv i
dagens Danmark.
Ikke meget dyrere i drift
Men han skal så af med 500 kroner mere i ejerafgift
om året. Det er ikke mere end, at det næsten svarer
til den årlige forrentning af den højere købspris.
Han skal også af med flere penge til brændstof og
den beregning afhænger selvsagt helt af
kørselsforbruget.
Men det er nu ikke meget. Hybrid Jazz’en kører 22,2
km/l jf. specifikationerne. Den ”almindelige” Jazz
kører 18,2. Faktisk ikke så stor en forskel, men med
et kørselsbehov på 20.000 km/år bliver det i
nabolaget af 2500 kroner om året og det mærkes lidt
mere.
Værditabet på de to biler tør vi ikke gætte på.
Men funktionsmæssigt er der nogle klare forskelle:
Lavere udstyrsniveau
Trend-udstyret omfatter IKKE automatgear, klimaanlæg
(med man får dog aircondition med i købet),
sædevarme, regnsensor, tågeforlygter, fartpilot,
tonede ruder bag og et par andre småting. Den
største forskel er nok, at man skal skifte gear
manuelt i stedet for automatisk. Det er nu ikke det
store problem, for det manuelle gearskifte i en Jazz
er rigtig godt, præcist, direkte og meget nemt at
omgås.
I Jazz 1,4 Trend får man mere bagageplads. Det
skyldes, at man kan disponere over den plads, som
hybrid-bilen bruger til batteri. Hvis ens pladsbehov
er stort, kan det let blive en afgørende faktor.
Og så er der en anden ting:
Lettere end hybrid’en
Jazz 1,4 Trend er 100 kg lettere end hybrid-bilen.
Om det er den væsentlige årsag til, at den faktisk
er en smule hurtigere (0,7 sekund hurtigere til 100
km/t og 7 km/t hurtigere på toppen) er slet ikke
utænkeligt. Men man mærker den lidt lettere bil
under kørslen. Det er marginalt, man forskellen er
der og den tæller på positivlisten for den billigere
bil. Dertil kommer, at 1,4 liters motoren er smidig,
rimelig lydsvag og letkørt.
Summa summarum: Er man miljø, teknik og trend freak
er Hybrid-varianten et ”must”. Tænker man økonomisk
og funktionelt er den billige version at foretrække.
Selvsagt kan man også købe en mellemting, en Jazz
med højere udstyrsniveau og automatgear - så bliver
den økonomiske faktor næsten elimineret, for da er
købs besparelsen kun 15.000 kroner. |