- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Jazz 1,3 Hybrid Elegance Aut.: Legende let


Tekst: Søren Clauding – maj 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda Jazz er verdens mest kompakte serieproducerede hybridbil. Teknikken giver fin benzinøkonomi men mest bemærkelsesværdigt er det, hvor legende let den bil er at køre.

 

Honda har med sin hybridteknologi valgt en løsning, ligesom med Insight (læs hér>>>) og den manuelt gearede CR-Z (læs hér>>>), hvor el-motoren egentlig ikke er beregnet til at drive bilen. Men ved hjælp af genindvinding af tabt energi, f.eks. ved opbremsning, kan supplere benzinmotoren, så man i praksis kan nøjes med en mindre og dermed benzinøkonomisk motor, der opleves stærkere, fordi elektromotoren er parat til at assistere, når der er brug for det.

 

Fine forbrugstal

Det er en lidt simpel beskrivelse, for benzinmotoren afgiver også effekt til at lade batteriet, men fordi man har dette samspil mellem de to motorer, som perfekt styres af moderne computerteknologi, opnår man meget fine forbrugstal. Og det er det centrale.

 

Honda Jazz kører 22,2 kilometer på en liter benzin. Det er ikke helt så langt som Toyotas Auris og den tilsvarende Lexus. Men Jazz er også mindre og har ikke så meget plads til hybridteknologi’en, så i en verden, hvor funktionalitet for de små biler er af stor betydning, har Honda faktisk opnået et godt og brugbart kompromis.

 

Banebrydende bagsædesystem

Det har især betydning for Jazz, som med sit banebrydende bagsædesystem, hvor bagsæderne kan klappes op ligesom biografsæder, tilbyder ejerne en mulighed, som ingen anden minibil. Honda Jazz er blot 3,9 meter lang og det er lidt af en kunst at have plads til hybrid-teknologien uden at tage af bagagepladsen.



Det er da heller ikke helt lykkedes, for det ekstra rum, der findes under bagagerumsgulvet i en ”normal” Jazz, er benyttet til batteri’er, så hér har man altså som bruger ingen adgang. Det vigtigste er imidlertid, at man har kunnet bevare bagsædesystemet.

 

Højere komfortniveau

Honda har nemlig opnået endnu en egenskab ved hybridteknologien: Man har kunnet øge kørselskomforten. Ikke affjedringen, for der er ikke nævneværdig forskel på en Jazz Hybrid og en benzindreven Jazz, selvom Jazz Hybrid er 100 kg tungere. Men hele transmissionsoplevelsen.

 

Jazz Hybrid har automatgear, et trinløst CVT gear, plus, naturligvis, en stop/start funktion. Det største komfort problem ved stop/start er normalt de rystelser, der går igennem bilen, når benzinmotoren startes op. I Jazz Hybrid starter benzinmotoren helt ubemærket, alt imens el-motoren lægger an til start. Derfor er hele startfasen ligeså blid, som den opleves i biler, der alene drives af el-motorer. Ved megen bykørsel er det absolut et plus.

 


Det hedder sig, at el-motoren kan drive bilen ved konstant fart og hastigheder på op til 30-40 km/t. Muligt. Men ikke en eneste gang i testperioden oplevede vi at el-motoren tog det fulde ansvar for fremdriften. Det er dog helt ligegyldigt, for helhedsbilledet af Jazz Hybrid er meget positivt.

 

Fornuftigt prissat

Det gælder også prisen. Jazz Hybrid findes alene i udstyrs versionerne ”Comfort” og ”Elegance”. Vi prøvede sidstnævnte og den koster 250.000 kroner. Det skal sammenlignes med en pris på 235.000 for en ”ordinær” Jazz 1,4 Elegance Automatik (også CVT), som har præcis samme effekt, en smule langsommere acceleration og et benzinforbrug på 18,2 km/l. Forskellen i ejerafgift på de to er 500 kroner om året.

 

Det er lidt en tag og giv situation: Vi man for 15.000 kroner give afkald på 96 liter bagageplads for i stedet at opnå en bedre benzinøkonomi og lavere ejerafgift. Økonomien i sig selv gør det ikke let at vælge side. Men glem ikke kørselskomforten. I dagligdagen og ved megen bykørsel er det et meget stort plus på Hybrid-Jazz’ens side.

 

 


Model:

Honda Jazz 1,3 Hybrid Elegance Aut.

Listepris:

Kr. 249.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l benzinmotor, 88 hk. El-motor, 14 hk. Akkumuleret topeffekt: 98 hk. CVT Automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,1 sek./ 175 km/t/ 22,2 km/l /104 g/km

Længde:

3,90 m

Bagagerum:

303 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg med køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. AUX stik.


Link til importøren 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt