Honda Jazz er verdens mest kompakte serieproducerede
hybridbil. Teknikken giver fin benzinøkonomi men
mest bemærkelsesværdigt er det, hvor legende let den
bil er at køre.
Honda har med sin hybridteknologi valgt en løsning,
ligesom med Insight (læs
hér>>>) og den manuelt gearede CR-Z (læs
hér>>>), hvor el-motoren egentlig ikke er
beregnet til at drive bilen. Men ved hjælp af
genindvinding af tabt energi, f.eks. ved
opbremsning, kan supplere benzinmotoren, så man i
praksis kan nøjes med en mindre og dermed
benzinøkonomisk motor, der opleves stærkere, fordi
elektromotoren er parat til at assistere, når der er
brug for det.
Fine forbrugstal
Det er en lidt simpel beskrivelse, for benzinmotoren
afgiver også effekt til at lade batteriet, men fordi
man har dette samspil mellem de to motorer, som
perfekt styres af moderne computerteknologi, opnår
man meget fine forbrugstal. Og det er det centrale.
Honda Jazz kører 22,2 kilometer på en liter benzin.
Det er ikke helt så langt som Toyotas Auris og den
tilsvarende Lexus. Men Jazz er også mindre og har
ikke så meget plads til hybridteknologi’en, så i en
verden, hvor funktionalitet for de små biler er af
stor betydning, har Honda faktisk opnået et godt og
brugbart kompromis.
Banebrydende bagsædesystem
Det har især betydning for Jazz, som med sit
banebrydende bagsædesystem, hvor bagsæderne kan
klappes op ligesom biografsæder, tilbyder ejerne en
mulighed, som ingen anden minibil. Honda Jazz er
blot 3,9 meter lang og det er lidt af en kunst at
have plads til hybrid-teknologien uden at tage af
bagagepladsen.
Det er da heller ikke helt lykkedes, for det ekstra
rum, der findes under bagagerumsgulvet i en ”normal”
Jazz, er benyttet til batteri’er, så hér har man
altså som bruger ingen adgang. Det vigtigste er
imidlertid, at man har kunnet bevare
bagsædesystemet.
Højere komfortniveau
Honda har nemlig opnået endnu en egenskab ved
hybridteknologien: Man har kunnet øge
kørselskomforten. Ikke affjedringen, for der er ikke
nævneværdig forskel på en Jazz Hybrid og en
benzindreven Jazz, selvom Jazz Hybrid er 100 kg
tungere. Men hele transmissionsoplevelsen.
Jazz Hybrid har automatgear, et trinløst CVT gear,
plus,
naturligvis, en stop/start funktion. Det største
komfort problem ved stop/start er normalt de
rystelser, der går igennem bilen, når benzinmotoren
startes op. I Jazz Hybrid starter benzinmotoren helt
ubemærket, alt imens el-motoren lægger an til start.
Derfor er hele startfasen ligeså blid, som den
opleves i biler, der alene drives af el-motorer. Ved
megen bykørsel er det absolut et plus.
Det hedder sig, at el-motoren kan drive bilen ved
konstant fart og hastigheder på op til 30-40 km/t.
Muligt. Men ikke en eneste gang i testperioden
oplevede vi at el-motoren tog det fulde ansvar for
fremdriften. Det er dog helt ligegyldigt, for
helhedsbilledet af Jazz Hybrid er meget positivt.
Fornuftigt prissat
Det gælder også prisen. Jazz Hybrid findes alene i
udstyrs versionerne ”Comfort” og ”Elegance”. Vi
prøvede sidstnævnte og den koster 250.000 kroner.
Det skal sammenlignes med en pris på 235.000 for en
”ordinær” Jazz 1,4 Elegance Automatik (også CVT),
som har præcis samme effekt, en smule langsommere
acceleration og et benzinforbrug på 18,2 km/l.
Forskellen i ejerafgift på de to er 500 kroner om
året.
Det er lidt en tag og giv situation: Vi man for
15.000 kroner give afkald på 96 liter bagageplads
for i stedet at opnå en bedre benzinøkonomi og
lavere ejerafgift. Økonomien i sig selv gør det ikke
let at vælge side. Men glem ikke kørselskomforten. I
dagligdagen og ved megen bykørsel er det et meget
stort plus på Hybrid-Jazz’ens side. |