Honda Jazz i Motorradioen >>>
Hvis det alene handler om, at opnå
de unikke pladsforhold, som dem Honda Jazz byder på
og som ingen konkurrenter i klassen for de lidt
større minibiler kan hamle op med, kan man nøjes med
at betale 155.000 kroner for bilen. Men
erfaringsmæssigt ved man hos Honda, at køberne måske
nok synes om den lave pris, men når det kommer til
stykket gerne vil betale lidt mere for lidt mere
udstyr og lidt flere kræfter.
I Honda Jazz Comfort Plus betaler
man lidt mere – men man får MEGET mere udstyr for
pengene. Hvilket f.eks. kan ses, hvis man
sammenligner med den Honda Jazz Trend, som vi
prøvekørte i 2011 (læs
testen af Honda Jazz 1,4 Trend hér >>>). Anno
2012 – og det rækker også ind i 2013 – kan man
erhverve udstyrsvarianten, Honda Jazz 1,4 Comfort
Plus endda et par tusinde billigere end prisen for
en Trend dengang, men med et markant bedre udstyr.
182.900 kroner er listeprisen. Det skal dog nævnes,
at Trend-modellen over tiden er krøbet lidt i pris:
15.000 kroner billigere er den blevet, siden vi
prøvede bilen i 2011. Men prisforskellen mellem
Trend og Comfort Plus på 13.000 kroner er heller
ingen herregård.
Lille forskel
Grundlæggende er der tale om
identiske biler, også med identiske motorer.
Alligevel skal man indstille sig på, at der er en
marginal forskel på brændstoføkonomien: Den nye
”tilbuds-model” kører 17,9 km pr. liter benzin
versus 18,2 km/l. Det er imidlertid så lille en
forskel, at den formentlig slet ikke mærkes i
praksis, med mindre man som fører animeres til at
køre lidt friskere pga. det udstyr, man nu får med
for de samme penge.
En central ting er nemlig 16”
alufælge i stedet for vanlige 15”. Det ser frækkere
ud og de lidt større hjul er med til at forbedre
vejgrebet, dvs. bilen bliver mere kontant, mere
direkte i indstyringen i svingene. Men de lidt
større hjul påvirker altså benzinøkonomien en
anelse.
Omfattende
mer-udstyr
Det gør også det merudstyr, man
får med for pengene formentlig også. Men det er
endnu mere marginalt, for Comfort Plus inkluderer
foruden Trend udstyret også tågeforlygter,
fartpilot, klimaanlæg, tonede ruder, læderrat og
gearknob, sædevarme og armlæn ved førersædet (som
undertegnede nu godt kunne undvære),
diskanthøjtalere og det giver ikke mange ekstra kg.
Oplevelsen af Honda Jazz Comfort
Plus er ikke væsensforskellig fra de billigere
modeller, men udstyret er så meget større. Og vi kan
ikke lade være med at skamrose
bagsædekonstruktionen, som ikke mindst skyldes
Hondas patenterede placering af bilens benzintank
under forsæderne.
Hemmeligheden
ligger i benzintanken
Normalt ligger en benzintank under
bagsæderne og den plads har Honda så omdannet til
det geniale bagsædesystem, hvor sæderne kan foldes
op ligesom biografsæder. Og tilsvarende kan de
forsvinde ned imod vognbunden og efterlader dermed
et helt plant bagagerumsgulv.
Dertil kommer en kæmpemæssig
bagagerumsåbning, så man også kan benytte den plads,
der er til rådighed i bagagerummet.
|