I
12 år har Toyota været ene om at serieproducere en
hybridbil. Nu er Honda sprunget med på vognen, men
filosofien er anderledes.
Fordi bilerne begge er hybridbiler – altså biler,
som drives frem af både en el-motor og en
benzinmotor – er det nærliggende at sammenligne, men
hér bliver sammenligningen ganske kort. For de to
biler har udover teknikken ikke så forfærdelig mange
fællestræk. Og også på det tekniske område,
forvaltes mulighederne forskelligt.
Men vigtigst er måske spørgsmålet om, prismæssigt at
gøre bilen tilstrækkelig attraktiv. Honda Insight,
som fabrikkens hybrid er døbt, markedsføres derfor
kun i én variant, som så koster 300.000 kroner. Den
er forsynet med en 1,3 liters benzin-motor, som udvikler 88 hk, suppleret af en 14 hestes
elektromotor. 98 heste i alt, men med en
momentkurve, hvor elmotorens anderledes
karakteristika ikke er uden betydning. Til trods
for, at egenvægten er
1300 kg,
kan man nå de 100 km/t på 12,5 sekunder topfarten er over
180 km/t.
Traditionelle målepunkter
Ved som her, at opsætte traditionelle målepunkter,
gør man præcis det, som Honda har ønsket med Insight.
Hvor Toyota naturligt nok, fordi man for mange år
siden havde mere brug for at vise køberne, hvad det
var, de havde investeret i, gør et stort nummer ud
af at synliggøre hybridteknikken (man kan f.eks. på
et stort farvedisplay følge med i kræfternes vandren
i systemet) er det i Insight’en minimeret til et
lille display, som egentlig blot eksisterer som en
option, for dem, der trigges af teknikken.
Hos Honda får man derimod ”blomster”, hvis man kører
økonomisk. Et lille panel uddeler små grafiske
blomster, som indikerer, hvor god man har været til
at udnytte bilens evne til, at spare på
brændstoffet.
Almindelig og miljørigtig
Men ellers er Honda Insight skabt som en almindelig
bil, hvor man ”blot” har gjort lidt ekstra ud af, at
få den til at køre miljørigtigt. Det aflæses også på
forbrugstallene. En Toyota Prius kan køre over 25 km
pr. liter benzin, Honda Insight nøjes med 22,7.
Forskellen er ikke stor, men når Honda’en ikke kan
fremvise så god en benzinøkonomi, hænger det nok
sammen med, at man har stræbt efter at bygge en bil,
hvor man egentlig kun, fordi man får det fortalt,
lægger mærke til, at den også har en elmotor.
I
praksis kører en Honda Insight kun helt
undtagelsesvis på elektricitet alene. Elmotoren har
til formål, at supplere benzinmotoren med lidt
ekstra saft og kraft, når der er brug for det. Og så
handler det egentlig mest om, at opsamle og genbruge
noget af den energi, som udvikles ved motorbremse,
opbremsning osv. og som ellers ville forsvinde op i
den blå luft.
Tidsrigtig og moderne
Visuelt er Honda Insight tidsrigtig med en moderne
kombination af kantede og bløde linjer. Den er
bygget som en hatchback og tilbyder god bagageplads
såvel som fornuftig kabineplads. Interiøret er lige
så sofistikeret som det opleves i f.eks. Civic
modellen.
|