Fartbegrænsninger, trafikkultur og ikke mindst
kolossale registreringsafgifter.
Der er mange hindringer for moderne landevejsracere.
Alligevel popper de op i ny og næ. Simpelthen fordi
der er interesse for dem. En bil som Honda Civic
Type R er noget af det mest ultimative af slagsen.
Og prisen er overkommelig – for nogen, i hvert fald.
I skrivende stund er prisen omkring 400.000 kroner
for den luksuøse af versionerne og den ændres ikke
meget efter at de nye afgifter træder i kraft – og
resten er vel et forhandlings spørgsmål som så ofte,
når der handles bil nu om dage.
Ultra moderne
Den pris er sat efter konkurrent niveauet, men Honda
Type R markerer sig endda, for bilen er
grundlæggende en af de aller mest moderne på
markedet og det gælder derfor også racer-udgaven.
For der er virkelig tale om lidt af en racerbil. 201
hestekræfter og ikke mindst en stram men harmonisk
undervogn. Forhjulstræk er standard på en Civic og
det er måske det mindst ”racede” ved bilen – på den
anden side er vor tids racer-standardvogne næsten
altid forhjulstrukne fordi de er baseret på de
serieproducerede forbilleder, så det hører sig til.
Men der er ikke de store muligheder for at
power-slide gennem kurverne. Måske meget godt, for
hér lægger trafikkulturen sine begrænsninger.
Suveræn teknik
Det gør den ikke nødvendigvis når man holder stille
og presser speederen in bund. 0-100 km/t på 6,6
sekunder er som et få et ordentligt spark bagi.
Gearkassen er suveræn, styrepræcisionen
forbilledlig, vejgrebet OK og når det er sagt: Dæk,
der er bredere end de 225 mm brede 18” 40 procent
lavprofildæk, der er standard, ville gøre oplevelsen
endnu større. Type R er hurtig omkring hjørnerne,
men bredere dæk ville underbygge undervognen endnu
bedre – men selvsagt også øge driftsudgifterne.
Som sådan er Type R også en velafstemt
landevejsracer som har det rigtig godt på plan, tør
asfalt. Vi sendte den rundt på nogle snoede grusveje
– det var i bogstaveligste forstand en rystende
oplevelse. Særdeles ubekvemt og ikke særlig
overbevisende. Type R er en asfaltracer, ikke en
grusvejsracer…
Stram undervogn
Den stramme undervogn er den stærkeste faktor som
landevejsracer og det svageste punkt i hverdagen.
Type R kan nemlig udmærket benyttes som hverdagsbil,
fordi den har sin fulde bagagekapacitet – et meget
hensigtsmæssigt og utrolig let tilgængeligt
bagagerum, i øvrigt – og acceptable adgangsforhold
til bagsæderne gennem store sidedøre. Som ”racer”
har den naturligvis kun én dør i hver side. Men man
skal være sikker på at man vil rystes af sted, når
vejen er ujævn. Vil man det, er Type R OK også i
hverdagen.
Man kan alternativt også sætte lidt mindre hjul med
bredere og højere dæk på. Det burde gøre
hverdagskøreegenskaberne mere spiselige – men vi har
ikke prøvet det, så vi udsteder ingen garanti.
|