- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Civic Type R

Moderne landevejsracer


Tekst: Søren Clauding – maj 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fartbegrænsninger, trafikkultur og ikke mindst kolossale registreringsafgifter. Der er mange hindringer for moderne landevejsracere. Alligevel popper de op i ny og næ. Simpelthen fordi der er interesse for dem. En bil som Honda Civic Type R er noget af det mest ultimative af slagsen. Og prisen er overkommelig – for nogen, i hvert fald.

 

I skrivende stund er prisen omkring 400.000 kroner for den luksuøse af versionerne og den ændres ikke meget efter at de nye afgifter træder i kraft – og resten er vel et forhandlings spørgsmål som så ofte, når der handles bil nu om dage.

 

Ultra moderne

Den pris er sat efter konkurrent niveauet, men Honda Type R markerer sig endda, for bilen er grundlæggende en af de aller mest moderne på markedet og det gælder derfor også racer-udgaven.

 

For der er virkelig tale om lidt af en racerbil. 201 hestekræfter og ikke mindst en stram men harmonisk undervogn. Forhjulstræk er standard på en Civic og det er måske det mindst ”racede” ved bilen – på den anden side er vor tids racer-standardvogne næsten altid forhjulstrukne fordi de er baseret på de serieproducerede forbilleder, så det hører sig til. Men der er ikke de store muligheder for at power-slide gennem kurverne. Måske meget godt, for hér lægger trafikkulturen sine begrænsninger.

 

Suveræn teknik

Det gør den ikke nødvendigvis når man holder stille og presser speederen in bund. 0-100 km/t på 6,6 sekunder er som et få et ordentligt spark bagi. Gearkassen er suveræn, styrepræcisionen forbilledlig, vejgrebet OK og når det er sagt: Dæk, der er bredere end de 225 mm brede 18” 40 procent lavprofildæk, der er standard, ville gøre oplevelsen endnu større. Type R er hurtig omkring hjørnerne, men bredere dæk ville underbygge undervognen endnu bedre – men selvsagt også øge driftsudgifterne.

 

Som sådan er Type R også en velafstemt landevejsracer som har det rigtig godt på plan, tør asfalt. Vi sendte den rundt på nogle snoede grusveje – det var i bogstaveligste forstand en rystende oplevelse. Særdeles ubekvemt og ikke særlig overbevisende. Type R er en asfaltracer, ikke en grusvejsracer…

 

Stram undervogn

Den stramme undervogn er den stærkeste faktor som landevejsracer og det svageste punkt i hverdagen. Type R kan nemlig udmærket benyttes som hverdagsbil, fordi den har sin fulde bagagekapacitet – et meget hensigtsmæssigt og utrolig let tilgængeligt bagagerum, i øvrigt – og acceptable adgangsforhold til bagsæderne gennem store sidedøre. Som ”racer” har den naturligvis kun én dør i hver side. Men man skal være sikker på at man vil rystes af sted, når vejen er ujævn. Vil man det, er Type R OK også i hverdagen.

 

Man kan alternativt også sætte lidt mindre hjul med bredere og højere dæk på. Det burde gøre hverdagskøreegenskaberne mere spiselige – men vi har ikke prøvet det, så vi udsteder ingen garanti.


 


 

Civiliseret kraftværk

Motoren er yderst civiliseret trods sit store moment og sine mange kræfter. Den er oven i købet ikke så støjende til trods for at Honda traditionen tro har gearet bilen meget lavt og motoren derfor må rotere meget hurtigere. Det giver en fantastisk luksuøs oplevelse. Stort overskud, letkørt og så kan den køres både fornuftig og økonomisk, når man ikke fyrer den af og lader den spadsere med 8500 omdr./min.

 

Også udstyrsniveau’et er helt i top – i hvert fald i top-versionen med tilnavnet ”Plus” – og omfatter både Isofix beslag, belyst make-up spejl også i førerens side, regnsensor og 2-zone klimaanlæg. Og i kabinen naturligvis eminente skålformede sportssæder, læderrat og en iskold eller brandvarm alu-gearknop samt et fortræffeligt lydanlæg.

 


Model:

Honda Civic Type R Plus

Listepris før afgiftsændring:

Kr. 395.950

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. 201 hk – 193 Nm ved 5600 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

6,6 sek/235 km/t/

11,0 km/l

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

485 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. ASR. 6 airbags. Dæk: 225/40-18. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Cruise Control. Sportssæder. Isofix. Xenon forlygter.


Link til importøren

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt