Honda Civic Tourer i Motorradioen
Honda kalder deres stationcarudgave af Honda Civic
for ”Tourer”. I virkeligheden kunne den ligeså godt
hedde Gran Turismo, altså GT, for den byder på alle
de kvaliteter, der kendetegner en ægte Gran Turismo,
tilpasset 2014-standard og ikke mindst årene der
kommer. Den er nemlig gennemført intelligent.
I maskinrummet på den prøvekørte udgave af Honda
Civic Tourer lå Hondas udmærkede 120-hestes
turbodiesel. Den har vi været inde på ved flere
lejligheder og den fungerer især fint i Toureren,
fordi bilen er skabt til større læs end den
almindelige 5-dørs Civic. Det gode drejningsmoment
hænger i, når der er fyldt op. Og sidstnævnte
betyder, at der er temmelig meget i bagagerummet.
Her tilbydes nemlig ikke mindre end 624 liter
regulær bagagerumsplads – ret meget i en bil, der
trods alt kun måler 5,54 meter i længden.
Intelligent pladsudnyttelse
Bagagerummet er naturligvis centralt, når det gælder
stationcars. I Honda’en er det intelligent på flere
måder, bl.a. fordi Honda har udnyttet Civic’ens
unikke sædesystem. Det går ud på, at siddepladserne
kan foldes op ligesom biografsæder. Sæderne støttes
fortil af en bøjle, hvorved pladsen under sæderne
også kan anvendes – og i øvrigt gives bedre
fod-plads til bagsædepassagererne.
Når siddepladserne er klappet op, disponerer man
over plads i bilens højde fra gulv til loft. Det er
med andre ord ligesom i Civic 5-dørs. Når man
omvendt lægger bagsæderyglænene ned, skubbes
siddepladserne nedad mod vognbunden. Derved kan
bagsæderyglænene lægges helt fladt og dermed bliver
gulvet i det udvidede bagagerum plant. Som sådan
opnår man ikke bare imponerende 1.668 liters
bagagerumsplads men også brugbar plads, hvis man
f.eks. vil transportere et køleskab eller
tilsvarende. Det er intelligent bagagerumsplads.
Ser godt ud.
Bagklappen slår højt op, åbningen til bagagerummet
er god og under gulvet findes en del af
bagagepladsen – opnået på bekostning af reservehjul.
Honda har i øvrigt valgt, ikke at gå på kompromis
med den visuelle oplevelse af Toureren. Bagklappen
er elegant blev til en del af helheden og
understreger det i forvejen futuristiske og
dynamiske Civic-ydere. Rigtig flot.
Den billigste Civic Tourer koster 260.000 kroner.
Den prøvekørte variant koster grundliggende 300.000
kroner, men Honda havde påmonteret to udstyrspakker:
ADS og ADAS. Det skal især nævnes, fordi de to
pakker tilsammen kun koster 25.000 kroner, og de
tilfører Civic’en så utrolig meget merværdi.
Udstyr for alle pengene
Sport-varianten koster forinden 20.000 kroner (det
er inkluderet i de 300.000) og indeholder f.eks.
sædevarme, bakkamera, 2-zone klimaanlæg og
regnsensor. Også elektrisk sammenklappelige
sidespejle er en god feature, fordi man på afstand
kan se, om man nu huskede at låse bilen.
ADS og ADAS indeholder en stribe elektroniske
hjælpesystemer. Det aktive støddæmpersystem er guld
værd, fordi det muliggør en mere komfortabel
affjedring end den, Civic Tourer er født med, og det
kan gode være tiltrængt på det danske ikke altid
lige velholdte vejnet. Man kan også stramme
affjedringen op, når man f.eks. kører hurtigt, ikke
mindst på motorveje. Når bilen læsses, kan en
stramme affjedring også gøre underværker.
Hjælpeudstyr i rå mængder
Andet hjælpeudstyr er cross-trafic monitoring, som
bagtil registrerer tværgående trafik, når man f.eks.
skal bakke ud fra en indkørsel med dårligt udsyn, og
sender et advarselssignal, hvis noget er på vej.
Bilen har et aktivt City-bremsesystem, den kan
genkende vejskilte, den advarer, når man er tæt ved
den forankørende, giver signal når der er biler i
den blinde vinkel skråt bag ved Honda’en og giver
også lyd fra sig, når man er ved at forlade sit spor
på f.eks. en motorvej.
Udstyr og god brænstoføkonomi
Al det udstyr, som også omfatter et udmærket
navigationsanlæg, er alle pengene værd og passer
perfekt ind i idéen bag en Tourer-version af Honda
Civic.
Sidst, men ikke mindst, skal det nævnes at Civic
Tourer med dieselmotor kører over 25 km/l, i praksis
lidt mindre, men det er helt i harmoni med en bil,
som måske ofte vil køre lange ture og den er derfor
skånsom mod ejerens brændstoføkonomikonto.
|