- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Civic 1,8 GT:

Nyt liv i levende design

 


Tekst: Søren Clauding – april 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2005 lancerede Honda den nye generation Civic med et ultra futuristisk look og fine funktionelle egenskaber. Dens udseende var så karakteristisk at det selv nu, seks år senere, er ligeså futuristisk som den gang. Det er et enestående arbejde, Honda designerne har lagt for dagen.

 

Der er blevet rettet en smule på den i årene siden fødslen. Men det er marginalt. Honda selv nyder i dag godt af deres vellykkede design, for de har uden væsentlige økonomiske vanskeligheder kunnet pristilpasse bilen, så den prismæssigt er yderst konkurrencedygtig. Det gælder ikke mindst den såkaldte GT-udgave af Civic’en, hvor ”GT” dog alene er udtryk for udstyrsniveauet.

 

Mere udstyr og beskeden merpris

Lige efter det sidste facelift prøvede vi Honda Civic i den såkaldte Sport-version (læs hér>>>). Nu benyttes ”Sport” betegnelsen alene til modellen med 1,4 liters motoren på 100 hestekræfter, hvorimod den store 1,8 liters benzinmotor er dedikeret ”GT”-begrebet, som inkluderer det samme udstyr som ”Sport” i 2009 plus specialdesignede 17” alufælge og lædersæder. Pris: 280.000 kroner – kun 4000 mere end for halvandet år siden.

 

 

Prismæssigt er Civic GT den mest attraktive af de modelvarianter, der markedsføres nu. Den billigste ”Comfort” med 1,4 liters motor og basisudstyr koster 220.000, for 25.000 oven i får man Sport udstyret og for yderligere 35.000 kroner et højere udstyr samt den store motor. Den merpris er godt givet ud.

 

 

 

Tidsrigtig

Når man prøver en Honda Civic anno 2011 og betragter den uden at tage hensyn til forhistorien er det forbløffende, at man fortsat oplever en stilfuld, futuristisk bil med gode præcise køreegenskaber og en tidsrigtig brændstoføkonomi.

 

Og de funktionelle løsninger især i form af ”biografsæderne” bagtil har kun Honda selv kopieret og inkorporeret i den mindre Jazz. Kombineret med den kolossale bagagerumsåbning, som den store bagklap skjuler, har man intet mindre end unikke bagageforhold – til trods for bilens aerodynamiske og futuristiske udseende.

 

Det er intet mindre end rigtig godt gået af Honda.

 


 

 


Model:

Honda Civic 1,8 GT

Listepris:

Kr. 279.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 l benzinmotor. 140 hk. 174 Nm/ 4300 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 205 km/t/ 14,9 km/l /169 g/km

Længde:

4,26 m

Bagagerum:

485-1400 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 8 airbags. 17” alufælge. Fjernbetjent centrallås. 5 justerbare nakkestøtter. Klimaanlæg med køl i handskerum. Fartpilot. Elruder for og bag. Læderindtræk. Sædevarme. Multijusterbart rat. Regnsensor. Forlygte sprinklere. Antenne i rude. Isofix.


Link til importøren 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt