I 2005 lancerede Honda den nye generation Civic med
et ultra futuristisk look og fine funktionelle
egenskaber. Dens udseende var så karakteristisk at
det selv nu, seks år senere, er ligeså futuristisk
som den gang. Det er et enestående arbejde, Honda
designerne har lagt for dagen.
Der er blevet rettet en smule på den i årene siden
fødslen. Men det er marginalt. Honda selv nyder i
dag godt af deres vellykkede design, for de har uden
væsentlige økonomiske vanskeligheder kunnet
pristilpasse bilen, så den prismæssigt er yderst
konkurrencedygtig. Det gælder ikke mindst den
såkaldte GT-udgave af Civic’en, hvor ”GT” dog alene
er udtryk for udstyrsniveauet.
Mere udstyr og beskeden merpris
Lige efter det sidste facelift prøvede vi Honda
Civic i den såkaldte Sport-version (læs
hér>>>).
Nu benyttes ”Sport” betegnelsen alene til modellen
med
1,4 liters motoren på 100
hestekræfter,
hvorimod den store 1,8 liters benzinmotor er
dedikeret ”GT”-begrebet, som inkluderer det samme
udstyr som ”Sport” i 2009 plus specialdesignede 17”
alufælge og lædersæder.
Pris: 280.000 kroner – kun 4000 mere end for
halvandet år siden.
Prismæssigt
er Civic GT den mest attraktive af de
modelvarianter, der markedsføres nu. Den billigste
”Comfort” med 1,4 liters motor og basisudstyr koster
220.000, for 25.000 oven i får man Sport udstyret og
for yderligere 35.000 kroner et højere udstyr samt
den store motor. Den merpris er godt givet ud.
Tidsrigtig
Når man prøver en Honda Civic anno 2011 og betragter
den uden at tage hensyn til forhistorien er det
forbløffende, at man fortsat oplever en stilfuld,
futuristisk bil med gode præcise køreegenskaber og
en tidsrigtig brændstoføkonomi.
Og de funktionelle løsninger især i form af
”biografsæderne” bagtil har kun Honda selv kopieret
og inkorporeret i den mindre Jazz. Kombineret med
den kolossale bagagerumsåbning, som den store
bagklap skjuler, har man intet mindre end unikke
bagageforhold – til trods for bilens aerodynamiske
og futuristiske udseende.
Det er intet mindre end rigtig godt gået af Honda.
|