- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport

Trives i danske omgivelser


Af Søren Clauding – November 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda Civic er en bil, som appellerer til mange af os danskere, ikke mindst dem, der ikke har mulighed for at have to biler i husholdningen. Og det er ikke blevet ringere af, at Honda for nogen tid siden introducerede bilen med den nye avancerede 120-hestes dieselmotor, der forener køredynamik med fremragende brændstoføkonomi. Ikke mindre end 27,8 kilometer, kan man køre på en liter dieselolie.

 

Vi var med, da Civic’en blev præsenteret internationalt med den nye motor (læs den første prøvekørsel af Honda Civic 1,6 i-DTEC hér >>>). Det skete i området omkring Nice i Sydfrankrig – trods det, var det regnvejr stort set hele tiden. Desuden er der i praksis også stor forskel på kuperede franske provinsveje og flade danske landeveje.

 

Ud at køre i Danmark

Derfor var det nærliggende at stryge igennem det danske landskab for at fornemme, hvordan sådan en Civic ville klare sig på vore breddegrader. Som sagt så gjort.

 

Indledningsvis: I det afgiftsplagede Danmark er en Civic yderst velegnet, fordi den kombinerer et fænomenalt design (og mange danskere er design-freaks, vi kan godt lide at ting er smarte og ser smarte ud) med unikke funktionelle egenskaber… Oven i købet kører den temmelig godt.

 

Biografsæder

Honda er den eneste bilproducent, der leverer en bil med det, vi kalder biografsæder, som bagsæder. Siddefladerne kan slås op og efterlader derved rigtig gode pladsforhold mellem bagsæde og forsæder. Pladsen kan anvendes til at transportere f.eks. en mountainbike, et fladskærms-TV, høje planter til stuen osv.

 

Samtidig, og det er en sjældent beskrevet egenskab: Når siddefladerne anvendes til at sidde på, er der fremragende plads i gulvhøjde, man kan sætte sine fødder ind under sædet, og føler sig ikke på samme måde lænket fast i en bestemt siddeposition som hos mange af konkurrenterne.

 

Kolossal bagagekapacitet

Vi må ikke glemme, at en Civic blot måler 4,3 meter i længden. Sammenlagt disponerer man over næsten 500 liter bagageplads, og bagsæderne kan jo også foldes sammen som i en hvilken som helst anden hatchback, dog med den finesse, at siddefladen samtidig sænkes, hvorved man opnår en plan bagagerumsflade.

 

På forsæderne oplever man et moderne, sofistikeret cockpit, med instrumentering i flere niveauer og god oversigt over instrumenterne.



Todelt bagrude og bakkamera

Civic’ens svaghed har altid været udsynet bagud. Det kompenserer man til en vis grad for ved, foruden den traditionelt anbragte rude i bagklappen, at have en lodret placeret bagrude nedenunder. Brugen deraf kræver naturligvis, at bagsædet ikke er fyldt med passagerer.



Men Sport-udstyret, som den prøvekørte variant var iklædt, omfatter også et bakkamera og dermed er man rent i mål også hvad den udfordring angår.

 

Og så var der køreoplevelsen på de danske veje.

 

Køredynamisk især på flade veje

Udover at det er meget lettere at opnå en god brændstoføkonomi, når vejene er forholdsvis flade, er køredynamikken også mere udpræget i Danmark. Og den var bestemt ikke dårlig i Sydfrankrig.

 

Honda har arbejdet målrettet på at reducere den traditionelle lydoplevelse af en dieselmotor ved hjælp af en lille lydgenerator, som ved frekvenser på under 100 Hz udsender en lyd i modsat fase af lyden fra motoren. Effekten er suveræn: Lydbølgerne eliminerer hinanden og lydniveauet under kørslen vidner om alt andet end en traditionel dieselhakker.

 

Vibrationerne er få

På de ujævne danske provinsveje, som der er forbavsende mange af, har man glæde af væskefyldte bøsninger i undervognen og motorophængene, som absorberer de vibrationer, som en højkomprimeret dieselmotor ikke kan være foruden. Ofte reduceres en dieselmotors vibrationer ved hjælp af et svinghjul. Det har Honda bortskaffet, formentlig for at opnå hurtigere omdrejningsvillighed. Ikke mindst set i det lys er vibrationsniveauet forbavsende lavt.



Dieselmotoren er en turbomotor, som det er normalt nu om dage, men Honda har valgt en lille turbolader, som til gengæld roterer hurtigere. Det har været medvirkende til den gode brændstoføkonomi. Det medfører dog en lille turbotøven, især ved lave omdrejningshastigheder.

 

Turbotøven

Det medvirker til en usædvanlig blid igangsætning men når først motoren – og dermed også turboladeren – er oppe i fart, ved f.eks. hurtig og dynamisk kørsel, er der ingen turbotøven. Det er alene et fænomen, når man pludselig har brug for at udnytte hele motorens kraftpotentiale på 120 hestekræfter, og de færreste vil formentlig opleve det som et problem. Præstationstallene taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 10,2 sekunder vidner ikke om en tøvende acceleration!

 

Med den nye dieselmotor under hjelmen koster en Civic Sport 280.000 kroner. Den har et udmærket udstyr og en god brændstoføkonomi. Derfor er prisen ikke dum – og er det alene indretningen, designet og funktionen, man går efter, kan en Civic fås for blot 200.000 kroner. I det lys burde der køre endnu flere Civic’er på de danske landeveje end der allerede gør, men det er en helt anden snak…


Honda Civic 1,6 i-DTEC i Motorradioen


 

 


Model:

Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport

Listepris:

Kr. 279.900 (kampagnepris)

Motor og transmission:

4 cyl. turbodieselmotor 1,6 l. 120 hk. 300 Nm/ 2000-5000 omdr./min. 6 gear. Manuel transmission. Start/stop.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 200 km/t/ 27,8 km/l /94 g/km

Længde:

4,30 m

Bagagerum:

477-1210 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hillholder. 6 airbags. 17” alufælge. LED kørelys. Dæktryksovervågning. Forlygtevaskere. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. Bakkamera. P-sensorer. Bagrudevisker. ”Magic Seats” bagsædearrangement. USB+AUX, Bluetooth.


Link til importøren


 

Detaljernes bil: Bagagerumsbunden har en lille fastgørelses krog under hattehylden, så den forbliver åben mens man betjener rummet under den.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt