Honda Civic er en bil, som appellerer til mange af
os danskere, ikke mindst dem, der ikke har mulighed
for at have to biler i husholdningen. Og det er ikke
blevet ringere af, at Honda for nogen tid siden
introducerede bilen med den nye avancerede
120-hestes dieselmotor, der forener køredynamik med
fremragende brændstoføkonomi. Ikke mindre end 27,8
kilometer, kan man køre på en liter dieselolie.
Vi var med, da Civic’en blev præsenteret
internationalt med den nye motor (læs
den første prøvekørsel af Honda Civic 1,6 i-DTEC hér
>>>). Det skete i området omkring Nice i
Sydfrankrig – trods det, var det regnvejr stort set
hele tiden. Desuden er der i praksis også stor
forskel på kuperede franske provinsveje og flade
danske landeveje.
Ud at køre i Danmark
Derfor var det nærliggende at stryge igennem det
danske landskab for at fornemme, hvordan sådan en
Civic ville klare sig på vore breddegrader. Som sagt
så gjort.
Indledningsvis: I det afgiftsplagede Danmark er en
Civic yderst velegnet, fordi den kombinerer et
fænomenalt design (og mange danskere er
design-freaks, vi kan godt lide at ting er smarte og
ser smarte ud) med unikke funktionelle egenskaber…
Oven i købet kører den temmelig godt.
Biografsæder
Honda er den eneste bilproducent, der leverer en bil
med det, vi kalder biografsæder, som bagsæder.
Siddefladerne kan slås op og efterlader derved
rigtig gode pladsforhold mellem bagsæde og forsæder.
Pladsen kan anvendes til at transportere f.eks. en
mountainbike, et fladskærms-TV, høje planter til
stuen osv.
Samtidig, og det er en sjældent beskrevet egenskab:
Når siddefladerne anvendes til at sidde på, er der
fremragende plads i gulvhøjde, man kan sætte sine
fødder ind under sædet, og føler sig ikke på samme
måde lænket fast i en bestemt siddeposition som hos
mange af konkurrenterne.
Kolossal bagagekapacitet
Vi må ikke glemme, at en Civic blot måler 4,3 meter
i længden. Sammenlagt disponerer man over næsten 500
liter bagageplads, og bagsæderne kan jo også foldes
sammen som i en hvilken som helst anden hatchback,
dog med den finesse, at siddefladen samtidig sænkes,
hvorved man opnår en plan bagagerumsflade.
På forsæderne oplever man et moderne, sofistikeret
cockpit, med instrumentering i flere niveauer og god
oversigt over instrumenterne.
Todelt bagrude og bakkamera
Civic’ens svaghed har altid været udsynet bagud. Det
kompenserer man til en vis grad for ved, foruden den
traditionelt anbragte rude i bagklappen, at have en
lodret placeret bagrude nedenunder. Brugen deraf
kræver naturligvis, at bagsædet ikke er fyldt med
passagerer.
Men Sport-udstyret, som den prøvekørte variant var
iklædt, omfatter også et bakkamera og dermed er man
rent i mål også hvad den udfordring angår.
Og så var der køreoplevelsen på de danske veje.
Køredynamisk især på flade veje
Udover at det er meget lettere at opnå en god
brændstoføkonomi, når vejene er forholdsvis flade,
er køredynamikken også mere udpræget i Danmark. Og
den var bestemt ikke dårlig i Sydfrankrig.
Honda har arbejdet målrettet på at reducere den
traditionelle lydoplevelse af en dieselmotor ved
hjælp af en lille lydgenerator, som ved frekvenser
på under 100 Hz udsender en lyd i modsat fase af
lyden fra motoren. Effekten er suveræn: Lydbølgerne
eliminerer hinanden og lydniveauet under kørslen
vidner om alt andet end en traditionel dieselhakker.
Vibrationerne er få
På de ujævne danske provinsveje, som der er
forbavsende mange af, har man glæde af væskefyldte
bøsninger i undervognen og motorophængene, som
absorberer de vibrationer, som en højkomprimeret
dieselmotor ikke kan være foruden. Ofte reduceres en
dieselmotors vibrationer ved hjælp af et svinghjul.
Det har Honda bortskaffet, formentlig for at opnå
hurtigere omdrejningsvillighed. Ikke mindst set i
det lys er vibrationsniveauet forbavsende lavt.
Dieselmotoren er en turbomotor, som det er normalt
nu om dage, men Honda har valgt en lille turbolader,
som til gengæld roterer hurtigere. Det har været
medvirkende til den gode brændstoføkonomi. Det
medfører dog en lille turbotøven, især ved lave
omdrejningshastigheder.
Turbotøven
Det medvirker til en usædvanlig blid igangsætning
men når først motoren – og dermed også turboladeren
– er oppe i fart, ved f.eks. hurtig og dynamisk
kørsel, er der ingen turbotøven. Det er alene et
fænomen, når man pludselig har brug for at udnytte
hele motorens kraftpotentiale på 120 hestekræfter,
og de færreste vil formentlig opleve det som et
problem. Præstationstallene taler deres eget sprog:
0-100 km/t på 10,2 sekunder vidner ikke om en
tøvende acceleration!
Med den nye dieselmotor under hjelmen koster en
Civic Sport 280.000 kroner. Den har et udmærket
udstyr og en god brændstoføkonomi. Derfor er prisen
ikke dum – og er det alene indretningen, designet og
funktionen, man går efter, kan en Civic fås for blot
200.000 kroner. I det lys burde der køre endnu flere
Civic’er på de danske landeveje end der allerede
gør, men det er en helt anden snak…
|