Honda Civic er blevet facelifted. Ikke i den helt
store stil. Faktisk er det kun småting, det handler
om, for bilen er i princippet den samme som sidst,
vi prøvede den, helt tilbage i 2006 (læs
mere>>>). Når vi alligevel mente, at det var tid
til opdatering, er det fordi en Honda Civic med en
årrække på bagen stadig er en ret populær bil. Ikke
mindst fordi man får lyst til at køre i den.
Det er nemlig et af de væsentlige købsargumenter.
Man får virkelig lyst til at køre i den. Og da
prisen stort set er den samme som for tre år siden,
hvorfor så ikke?
Soft sport
Konklusionerne er fortsat de samme, men det er
blevet mere udpræget, at Civic’ens køreegenskaber,
sammenlignet med konkurrenter i samme liga, er mere
bløde end man skulle forvente i en bil med tilnavnet
”Sport”. Den styrer præcist, den har næsten neutrale
kurveegenskaber og man kan egentlig ikke klantre den
for noget negativt i den sammenhæng, så det er nok
mest et spørgsmål om forventninger. Små ujævnheder
mærkes forholdsvis tydeligt, hvorimod større
ujævnheder absorberes fortræffeligt af den
komfortable affjedring.
I
sammenligningen forekommer den også mere støjende,
hvorimod benzinøkonomien stadig er ret meget i orden
med 14,9 km/l iflg. de officielle tal og et par
færre km/l i praksis. Og så har man ændret lidt på
plads specifikationerne, sådan at forstå, at man i
bagagerummet indregner den plads, som et reservehjul
normalt ville optage. Men da et sådan ikke er
standard i en Civic, er pladsen pr. definition lig
med bagageplads og det bliver til i alt 485 liter. Imponerende i en bil, der måler
4,25 meter i længden.
Let og enkelt
Når ”biograf-bagsæderne” foldes fremover, omdannes
bagagerummet til et rum med helt plan bund og en
kapacitet på 1,3 kubikmeter. Også rigtig flot med
tanke på den stærkt skrånende bagklap. Hele
omdannelses
|