- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Civic Sport

Lyst til køre


Tekst: Søren Clauding – oktober 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda Civic er blevet facelifted. Ikke i den helt store stil. Faktisk er det kun småting, det handler om, for bilen er i princippet den samme som sidst, vi prøvede den, helt tilbage i 2006 (læs mere>>>). Når vi alligevel mente, at det var tid til opdatering, er det fordi en Honda Civic med en årrække på bagen stadig er en ret populær bil. Ikke mindst fordi man får lyst til at køre i den.

 

Det er nemlig et af de væsentlige købsargumenter. Man får virkelig lyst til at køre i den. Og da prisen stort set er den samme som for tre år siden, hvorfor så ikke?



 

Soft sport

Konklusionerne er fortsat de samme, men det er blevet mere udpræget, at Civic’ens køreegenskaber, sammenlignet med konkurrenter i samme liga, er mere bløde end man skulle forvente i en bil med tilnavnet ”Sport”. Den styrer præcist, den har næsten neutrale kurveegenskaber og man kan egentlig ikke klantre den for noget negativt i den sammenhæng, så det er nok mest et spørgsmål om forventninger. Små ujævnheder mærkes forholdsvis tydeligt, hvorimod større ujævnheder absorberes fortræffeligt af den komfortable affjedring.



I sammenligningen forekommer den også mere støjende, hvorimod benzinøkonomien stadig er ret meget i orden med 14,9 km/l iflg. de officielle tal og et par færre km/l i praksis. Og så har man ændret lidt på plads specifikationerne, sådan at forstå, at man i bagagerummet indregner den plads, som et reservehjul normalt ville optage. Men da et sådan ikke er standard i en Civic, er pladsen pr. definition lig med bagageplads og det bliver til i alt 485 liter. Imponerende i en bil, der måler 4,25 meter i længden.



 

Let og enkelt

Når ”biograf-bagsæderne” foldes fremover, omdannes bagagerummet til et rum med helt plan bund og en kapacitet på 1,3 kubikmeter. Også rigtig flot med tanke på den stærkt skrånende bagklap. Hele omdannelses


 


 

processen, hvad enten sæderne skal foldes den ene eller den anden vej, går forbavsende let. Ingen af konkurrenterne har benyttet sig af Honda’s genistreg og stort set alle andre bilers bagsæder er langt tungere at betjene, når de skal benyttes til at andet end at sidde på.

 

Selv anno 2009 er udstyrslisten overbevisende: Foruden diverse elektroniske kørehjælpemidler er det stadig ingen selvfølge, at en bil som standard har regnsensor, Isofix beslag, dæktryks overvågning og luftkonditioneret handskerum.

 


Modelnavn

Honda Civic 1,8 Sport

Pris:

Kr. 275.400

Motor:

4 cyl. 1,8 l. 140 hk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ benzinøk /CO2:

8,9 sek/205 km/t/14,9 km/l 155 g/km

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

485 liter

Div. udstyr:

ABS med EBD. ESP. 8 airbags. 5 justerbare nakkestøtter. Isofix. Klimaanlæg. Cruise-control. Elruder for og bag. Multijusterbart rat. Regnsensor. Forlygte sprinklere. Sædevarme. Antenne i rude. Tempereret handskerum.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt