Vi har tidligere prøvekørt Honda CR-V (læs
hér>>>).
Men det er lang tid siden og selvom bilen i den
mellemliggende periode har fået foretaget en
ansigtsløftning hist og pist er det i bund og grund
den samme bil. Den er ikke desto mindre aktuel, for
selvom prisen siden 2007 har fået et pift opad, har
mulighederne for at privatlease en CR-V også fået et
gevaldigt pift opad. Der er med andre ord en ekstra
grund til på ny at overveje en CR-V, hvis man står
for at skulle have ny bil.
Honda er ikke ene om at tilbyde biler på
privatleasing. De fleste bilimportører med respekt
for sig selv har privatleasingtilbud at friste
kunderne med. At de fleste så alligevel vælger at
købe frem for at lease kan der være mange grunde
til. Men udsigten til at kunne køre i en bil til
435.000 kroner og blot betale 3475 kroner om måneden
må nødvendigvis friste. Naturligvis er beløbet godt
hjulpet af, at det i dag er muligt for
leasingselskaber at slippe for at betale fuld
afgift, når en bil indregistreres. De slipper med 2
procent af afgiften om måneden og det gør det
selvsagt lettere at give gode tilbud.
Værditabet er den usikre faktor
Nu skal man som køber godt nok huske på, at
regnestykket ikke alene handler om lav månedlig
ydelse. Hvis man køber en bil og sælger den efter de
fire år, som en CR-V privatleasingkontrakts
varighed, har bilen kostet drift og den har også
kostet et værditab. De første tal kan man nogenlunde
forholde sig til, sværere er det at vide hvad
værditabet vil blive.
Leaser man, slipper man i princippet for
usikkerheden, forudsat man passer pænt på sin bil.
Foruden leasingafgiften på de nævnte 3475 kroner om
måneden, som gælder for den CR-V 2,0 Elegance, som
vi har i fokus, skal der også betales en
startomkostning på 15.000 samt
etableringsomkostninger på 4.275, altså i alt små
20.000 kroner. Efter fire år har man i alt betalt
184.050 kroner plus forsikring, ejerafgift (kr.
4000,-/år), dæk og benzin, altså under halvdelen af
købsprisen for en CR-V. Så har man selvfølgelig
ingen bil længere, men kan til gengæld købe/lease en
ny.
Opsigelse efter et år
Det kan man også undervejs i perioden. Efter et år
kan man med en måneds varsel opsige leasingaftalen.
Honda har også inkluderet, at hvis man kører mindre
end de 60.000 kilometer, der er inkluderet i 4-års
aftalen, får man penge tilbage – og skal betale
tilsvarende mere, hvis man kører over de 60.000.
Til syvende og sidst må man regne fordele og ulemper
op imod hinanden og så beslutte sig.
Velkørende og moderne
Det man får for pengene er fortsat en ganske
velkørende, funktionel og moderne bil.
Køreegenskaberne er stadig konkurrencedygtige, en
relativ blød undervogn, som egner sig særdeles godt
til kørsel i terræn’et (frihøjden er 18,5 cm) og
giver en komfortabel kørsel på plan vej med
forbavsende gode kurveegenskaber.
Sidstnævnte skyldes formentlig, at baghjulsophænget
er af dobbelt wishbone typen, som ikke styrer med.
Fine pladsforhold
Bagagerumsarrangementet med en hylde i midten (der
dog ikke må belastes med mere end 10 kg) er
opfindsomt og brugbart. Et nødreservehjul under
bagagerumsbunden tæller også på positivlisten. Det
samme gør fine pladsforhold på bagsæderne med
justerbare ryglæn – men man savner ventilationsdyser
ved bagsæderne, så man kan styre luften ligeså godt
som ved hjælp af 2-zone klimaanlægget ved
forsæderne.
Maskinkraften er ikke anderledes end for fire år
siden og iagtagelserne er de samme. I mellemtiden er
flere af konkurrenterne blevet bedre til at bygge
benzinøkonomiske motorer. Men til Honda’s fordel
tæller, at det ikke er vanskeligt at opnå de
officielle forbrugstal i praksis. Man kan med andre
ord regne med, at en CR-V ved blandet kørsel kører i
nabolaget af 12 km/l.
|