Sport
Utility Vehicle begrebet vinder stadig større
indpas. Det handler om plads og fremkommelighed –
uden at der gåes væsentligt på kompromis med komfort
og sikkerhed.
En
traditionel SUV ligner derfor mere en off-road’er
end en regulær personbil. Men Honda (som iøvrigt var
blandt pioneerne med SUV’er) er gået nye veje med
den seneste generation af den såkaldte CR-V. Den er
nærmest blevet en mellemting mellem en personbil og
en "traditionel" SUV.
Bedre
teknik
Det har
man kunnet gøre, dels i erkendelse af, at en SUV
mest tilbringer sin tid på plan asfaltvej, dels
fordi teknikken er blevet så meget forbedret, at man
ikke i samme grad som tidligere behøvede at gå så
meget på kompromis, f.eks. med bilens
terrænegenskaber. Eksempelvis er moderne ESP
systemer langt bedre i terræn’et end de oprindelige.
Men når
det handler om langture vil de fleste nok foretrække
almindelige personbiler. De er lave, man sidder godt
og bilernes bevægelser er ikke så trættende pga. et
lavere tyngdepunkt.
Hvordan
har Honda håndteret den sag? Kan en ny CR-V hamle op
med personbils-dogmet og give den velkendte
oplevelse af en langtursbil – samtidig med, at man
hjemmefra medbringer muligheder for at afvige fra
den slagne hovedvejskørsel på ferieturen. Og f.eks.
tage en afstikker ud i det ukendte, hvor
mobiltelefonforbindelse (og let adgang til hjælp,
hvis man kører fast) er et ukendt begreb. Det satte
vi os for at prøve i praksis.
Masser af
plads
Hvad
angår plads er der ingen som helst tvivl. Honda CR-V
byder på pladsforhold, der kan vippe selv den
største langturs personbil af pinden. Bagagerummet
kan oven i købet inddeles i to med en hylde på tværs
– så man derhjemme slipper for at skulle læsse en
kæmpe container, hver gang man skal have et par
tasker med ud at køre.
På
langturen er hylden nok mest i vejen. For hér har
man brug for pladsen til bagagen – især hvis man er
flere end to. Og det kan man sagtens være i en CR-V,
men så tager man bare hylden ud og derpå har man
bagageplads nok til alle. Kniber det alligevel får
man to kraftige tagbøjler med i købet.
Perfekt
indemiljø
De fleste
bagsædepassagerer vil nok opleve en langt større
komfort på bagsædet i en CR-V end i en stor
mellemklassebil. Der er ikke bare rigtig god
benplads, der er også god plads i højden og det er
vigtigt for trivslen undervejs. Masser af
fralægningspladser er der til alle. Dermed er
indemiljøet helt på toppen.
Men
hvordan kører Honda’en så på en længere tur?
Stabil,
præcis og komfortabel
På de
tyske motorveje med høj march hastighed er CR-V
komfortmæssigt stort set på niveau med en stor
mellemklassebil. Affjedringen er ret blød og de
store hjul medvirker også til, at man svæver henover
asfalten. Stabiliteten er glimrende og hurtige
retningsskift foregår sikkert og præcist. De
sidevejrs bevægelser er minimale og derved generes
man ikke af det lidt højere tyngdepunkt.