- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda CR-V 2,2 Diesel Executive

SUV til danskerne


Tekst: Søren Clauding – april 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda var blandt pioneerne, da begrebet ”SUV” – Sport Utility Vehicle blev skabt. Siden er markedet oversvømmet med SUV’er og så er det tid til at skille sig lidt ud.

 

De første Honda CR-V lignede off-road’ere. Deres mere eller mindre permanente firehjulstræk gav dem off-road agtige køreegenskaber. Noget som man i Danmark kun sjældent kan påstå for alvor at have brug for. Langt de fleste SUV’er befinder kun på landevejen og det er for de flestes vedkommende kun ved en enkelt daglig frem- og tilbagekørsel på en grusvej, at tankerne bringes i retning af off-road, eller når der køres på en våd græsmark, hvor firehjulstræk er en stor fordel – hvis man har anhænger på.

 

Derfor er den nye Honda CR-V en rigtig dansker-SUV.

 

Mindre off-road

Der er nemlig ikke nær så meget off-road i den nye generation, som er introduceret for kort tid siden. Det meste kan tilskrives større hjul, større frihøjde og et såkaldt intelligent firehjulstræk, som sætter ind, når et af forhjulene roterer hurtigere end det andet. Det er det – og det er nok for de aller, aller fleste.

 

Det er til gengæld en fordel, når man kører på plan vej. Her trives CR-V. Ikke helt som en traditionel personbil – CR-V er trods alt højere og har derfor også et højere tyngdepunkt. Men hvad angår kørselskomfort, er den nye CR-V helt på niveau med en hvilken som helst personbil i samme prisklasse.

 

Besparelser

Prisklasse, når vi taler hvide nummerplader, altså. For med gule plader for og bag dratter prisen gevaldigt. Fra 390.000 til 221.000 for den billigste variant og fra 541.000 til 282.000 for den prøvekørte Executive udstyrsvariant - oven i købet inkl. moms for gulpladebilen. Når de nye afgiftsregler indføres forventes det dog at prisen stiger med omkring 40.000 kroner.

 

Det er sund fornuft, hvis man er enlig eller bare to med et stort kørselsbehov og behov for den plads, der findes bag i CR-V’en. For Honda har gjort agterafdelingen helt civiliseret. Ombygningen til Van indebærer at bagsæderne tages ud og erstattes af en plan varerumsbund. I CR-V’en er varerumsbunden monteret så lavt, at man har kunnet ombygge den bageste del til et regulært bagagerum som i enhver anden hatchback. En meget fin løsning – selvom bagagerummet ikke kan

 

Bagagerum

Som personbil er CR-V nemlig udstyret med en ekstra hylde midt i bagagerummet i bagagerummets fulde størrelse. Ved at erstattet de bagsæderyglæn, som ikke er der, med en aftagelig plade (der skal bare løsnes et par skruer) og ved at benytte den ekstra hylde i bagagerummet som bagagerummets top råder man over et helt almindeligt


 

 

Fine detaljer inkluderer solbrilleholderen over bakspejlet, der fungerer som et såkaldt kontaktspejl, så man kan holde øje med bilens CR-V'ens bageste gemakker.Og dejligt er det med gode store sidespejle.


 

aflåses, så adgang fra kabinen kan forhindres. Og rigtig lav læssehøjde er en anden fordel ved den lille operation.

 

Motoren i den prøvekørte model er Hondas 2,2 liters DTDi maskine, som man introducerede i den hidtidige model. Den har modtaget mange roser og er fortsat en rigtig god motor. Lyd- og vibrationssvag, omdrejningsvillig og ret økonomisk. 15,4 km på en liter dieselolie er pænt for en 140-hestes motor med et moment på ikke mindre end 240 Nm. Motoren er desuden forsynet med partikelfilter.



 

Luksusudstyr

Udstyrsniveauet i Executive modellen inkluderer bl.a. et dobbelt panoramatag, bestående af et bredt vindue over både forsæder og de bagsæder, der ikke er der. Det kan ikke åbnes, men lysindfaldet er fint.



 

Udstyret omfatter desuden Xenon forlygter, læderinteriør, parkeringssensorer for og bag og 18” alufælge. Standardudgaven har bl.a. 2-zone klimaanlæg, cruisecontrol, regnsensor, sædevarme og en lang række andre ting, så det er svært at sætte en finger på den bil.

 


Model:

Honda CR-V 2,2i-CDTi Executive

Listepris:

Kr. 281.580 incl. moms

Motor:

4 cyl. 2,2 l. commonrail turbodiesel. 140 hk – 340 Nm ved 2000 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

10,3 sek/187 km/t/

15,4 km/l

Længde:

4,53 m

Bagagerum:

Ca. 1000 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 6 airbags. Cruisecontrol. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Læderenteriør. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. El-justerbart førersæde. Sædevarme. Tagræling. Panoramatag. Parkeringssensorer for og bag. Xenon forlygter. 18” alufælge.


 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt