Honda var blandt pioneerne, da begrebet ”SUV” –
Sport Utility Vehicle blev skabt. Siden er markedet
oversvømmet med SUV’er og så er det tid til at
skille sig lidt ud.
De første Honda CR-V lignede off-road’ere. Deres
mere eller mindre permanente firehjulstræk gav dem
off-road agtige køreegenskaber. Noget som man i
Danmark kun sjældent kan påstå for alvor at have
brug for. Langt de fleste SUV’er befinder kun på
landevejen og det er for de flestes vedkommende kun
ved en enkelt daglig frem- og tilbagekørsel på en
grusvej, at tankerne bringes i retning af off-road,
eller når der køres på en våd græsmark, hvor
firehjulstræk er en stor fordel – hvis man har
anhænger på.
Derfor er den nye Honda CR-V en rigtig dansker-SUV.
Mindre off-road
Der er nemlig ikke nær så meget off-road i den nye
generation, som er introduceret for kort tid siden.
Det meste kan tilskrives større hjul, større
frihøjde og et såkaldt intelligent firehjulstræk,
som sætter ind, når et af forhjulene roterer
hurtigere end det andet. Det er det – og det er nok
for de aller, aller fleste.
Det er til gengæld en fordel, når man kører på plan
vej. Her trives CR-V. Ikke helt som en traditionel
personbil – CR-V er trods alt højere og har derfor
også et højere tyngdepunkt. Men hvad angår
kørselskomfort, er den nye CR-V helt på niveau med
en hvilken som helst personbil i samme prisklasse.
Besparelser
Prisklasse, når vi taler hvide nummerplader, altså.
For med gule plader for og bag dratter prisen
gevaldigt. Fra 390.000 til 221.000 for den billigste
variant og fra 541.000 til 282.000 for den
prøvekørte Executive udstyrsvariant - oven i købet
inkl. moms for gulpladebilen. Når de nye
afgiftsregler indføres forventes det dog at prisen
stiger med omkring 40.000 kroner.
Det er sund fornuft, hvis man er enlig eller bare to
med et stort kørselsbehov og behov for den plads,
der findes bag i CR-V’en. For Honda har gjort
agterafdelingen helt civiliseret. Ombygningen til
Van indebærer at bagsæderne tages ud og erstattes af
en plan varerumsbund. I CR-V’en er varerumsbunden
monteret så lavt, at man har kunnet ombygge den
bageste del til et regulært
bagagerum som i enhver anden hatchback. En meget fin
løsning – selvom bagagerummet ikke kan
Bagagerum
Som personbil er CR-V nemlig udstyret med en ekstra
hylde midt i bagagerummet i bagagerummets fulde
størrelse. Ved at erstattet de bagsæderyglæn, som
ikke er der, med en aftagelig plade (der skal bare
løsnes et par skruer) og ved at benytte den ekstra
hylde i bagagerummet som bagagerummets top råder man
over et helt almindeligt
Fine detaljer
inkluderer solbrilleholderen over bakspejlet, der
fungerer som et såkaldt kontaktspejl, så man kan
holde øje med bilens CR-V'ens bageste gemakker.Og
dejligt er det med gode store sidespejle.
|