- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

klik på billederne og se dem større


Biltest: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 2WD Elegance

Harmonisk pakkeløsning


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden vi første gang prøvekørte Honda CR-V i september 2012, er der løbet meget vand i havet. Og så er oplevelsen naturligvis anderledes på ujævne danske landeveje end på de plane og velbyggede sydtyske lande- og motorveje, hvor vi prøvede bilen første gang (læs den første internationale prøvekørsel af Honda CR-V hér >>>).

 

Heldigvis for det. Et af vores moderate ankepunkter over Honda CR-V var dengang at den føltes hård. Det skulle jo ikke præcis gøre oplevelsen bedre i Danmark. Men på den prøvekørte mellemudstyrs-version af CR-V, Elegance, får man ”kun” 17” fælge i stedet for 18”. Det vinder den ved og det er ekstra positivt, når underlaget er ujævnt.

 

2-hjulstræk

Og så var bilen denne gang alene to-hjulstrukken. Sidstnævnte har ikke i sig den store betydning for køreoplevelsen på asfaltvej, for med mindre det er meget fedtet fører, blander firehjulstrækket sig ikke og derfor agerer bilen i det store hele som var den tohjulstrukken.

 

Imidlertid vejer et ekstra differentiale og hele den bageste drivline en del. Det samme gør den forholdsvis tunge dieselmotor. Allerede ved de første prøvekørsler kunne vi fastslå, at benzinudgaven, som er det meste af 150 kg lettere end dieselbilen, var mere komfortabel.

 

Større affjedringskomfort

Da CR-V’en siden også har fået Hondas nye 120-hestes 1,6 liters dieselmotor i programmet, som er noget lettere end den store diesel, og det præcis var den, vi denne gang prøvekørte, var hele oplevelsen meget mere komfortorienteret end den første beskrivelse. Og det vinder bilen kun ved.



I tørre tal vejer CR-V med 150 dieselheste og 4WD 1727 kg. Med 120 dieselheste og 2WD er vægten kun 1611, dertil kommer så de mindre fælge med dæk, hvor dæksiderne er større og selvsagt også har en affjedrende virkning.

 

Passer godt sammen

Om det så går ud over styreegenskaberne? Næh, ikke nævneværdigt, og skal man ikke bruse ned af autobahn’en med de over 180 km/t som 1,6 i-DTEC er god for, er der slet ikke grund til bekymring (og vi har IKKE prøvet 1,6’eren ved høj fart, det kan være, den klarer også den hastighed med bravur).

 

I øvrigt passer 1,6 dieselen ret godt til CR-V. Honda har gearet 1. og 2. gear forholdsvis lavt, så bilen er hurtigt oppe i fart. Siden kører man gerne i 3. og 4. gear, hvor smidigheden er stor, støj og vibrationsniveauet lavt og brændstofforbruget mere end moderat. Faktisk siger de officielle tal 22,2 km/l. Det går naturligvis ikke helt i praksis, hvis man kører CR-V’en som den frister til. Men det gælder jo de allerfleste biler, hvis de køres lidt friskt.

 

Premiumbil

Honda CR-V skiller sig ud fra mængden på to andre væsentlige områder: Dels det karakteristiske design med den fremskudte ”underkæbe”, dels den fremragende samlekvalitet og det gode materialevalg. Honda er en premiumbil – mere end det danske marked rigtigt har forstået – og det mærkes hele vejen igennem. Desuden følger der 3 års garanti med i købet.

 

Pladsforholdende er fremragende – Honda har altid været god til det dér med plads, tænk bare på de geniale bagsædesystemer i Civic og Jazz modellerne. Sådanne sæder har man nu ikke i CR-V, men i den er benpladsen ved bagsædet så fremragende, at det er lige før man har samme muligheder for eksempelvis at transportere en opretstående mountainbike som i de førnævnte mindre biler.



Godt udstyr – meget bil for pengene

Et enkelt ankepunkt, set fra førerens synsvinkel, er udsynet bagud. Det er ikke for godt ved manøvrering – og man kan derfor glæde sig dobbelt over at bakkamera og p-sensorer er standard i Elegance modellen. Det, samt Bluetooth, USB m.fl. forbindelserne samt regnsensor til styring af vinduesviskerne, er alle de 15.000 kroner værd, som Elegance-udgaven er dyrere end ”Comfort” udstyrsniveauet.



Billigste CR-V koster 309.000 kroner. Billigste 1,6 liters diesel koster 370.000 kroner (Comfort), men køber man bilen som firmabil er beskatningsværdien blot 300.000 kroner. Det kan hurtigt gøre regnestykket mere attraktivt end prisniveauet umiddelbart lægger op til. Man får faktisk ret meget og ret god bil for pengene, uanset man køber indstigningsmodellen eller spenderer 385.000 for en 1,6 i-DTEC.


Honda CR-V i Motorradioen


 


Model:

Honda CR-V 1,6 i-DTEC 2WD Elegance

Listepris:

Kr. 385.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 120 hk. 300 Nm/2000 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,2 sek./ 182 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,57 m

Bagagerum:

589-1700 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. VSA. 17” alufælge. Forlygtevasker. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. P-sensor. Bak-kamera. Bluetooth+USB+AUX. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt