Siden vi første gang prøvekørte Honda CR-V i
september 2012, er der løbet meget vand i havet. Og
så er oplevelsen naturligvis anderledes på ujævne
danske landeveje end på de plane og velbyggede
sydtyske lande- og motorveje, hvor vi prøvede bilen
første gang (læs
den første internationale prøvekørsel af Honda CR-V
hér >>>).
Heldigvis for det. Et af vores moderate ankepunkter
over Honda CR-V var dengang at den føltes hård. Det
skulle jo ikke præcis gøre oplevelsen bedre i
Danmark. Men på den prøvekørte mellemudstyrs-version
af CR-V, Elegance, får man ”kun” 17” fælge i stedet
for 18”. Det vinder den ved og det er ekstra
positivt, når underlaget er ujævnt.
2-hjulstræk
Og så var bilen denne gang alene to-hjulstrukken.
Sidstnævnte har ikke i sig den store betydning for
køreoplevelsen på asfaltvej, for med mindre det er
meget fedtet fører, blander firehjulstrækket sig
ikke og derfor agerer bilen i det store hele som var
den tohjulstrukken.
Imidlertid vejer et ekstra differentiale og hele den
bageste drivline en del. Det samme gør den
forholdsvis tunge dieselmotor. Allerede ved de
første prøvekørsler kunne vi fastslå, at
benzinudgaven, som er det meste af 150 kg lettere
end dieselbilen, var mere komfortabel.
Større affjedringskomfort
Da CR-V’en siden også har fået Hondas nye 120-hestes
1,6 liters dieselmotor i programmet, som er noget
lettere end den store diesel, og det præcis var den,
vi denne gang prøvekørte, var hele oplevelsen meget
mere komfortorienteret end den første beskrivelse.
Og det vinder bilen kun ved.
I tørre tal vejer CR-V med 150 dieselheste og 4WD
1727 kg. Med 120 dieselheste og 2WD er vægten kun
1611, dertil kommer så de mindre fælge med dæk, hvor
dæksiderne er større og selvsagt også har en
affjedrende virkning.
Passer godt sammen
Om det så går ud over styreegenskaberne? Næh, ikke
nævneværdigt, og skal man ikke bruse ned af
autobahn’en med de over 180 km/t som 1,6 i-DTEC er
god for, er der slet ikke grund til bekymring (og vi
har IKKE prøvet 1,6’eren ved høj fart, det kan være,
den klarer også den hastighed med bravur).
I øvrigt passer 1,6 dieselen ret godt til CR-V.
Honda har gearet 1. og 2. gear forholdsvis lavt, så
bilen er hurtigt oppe i fart. Siden kører man gerne
i 3. og 4. gear, hvor smidigheden er stor, støj og
vibrationsniveauet lavt og brændstofforbruget mere
end moderat. Faktisk siger de officielle tal 22,2
km/l. Det går naturligvis ikke helt i praksis, hvis
man kører CR-V’en som den frister til. Men det
gælder jo de allerfleste biler, hvis de køres lidt
friskt.
Premiumbil
Honda CR-V skiller sig ud fra mængden på to andre
væsentlige områder: Dels det karakteristiske design
med den fremskudte ”underkæbe”, dels den fremragende
samlekvalitet og det gode materialevalg. Honda er en
premiumbil – mere end det danske marked rigtigt har
forstået – og det mærkes hele vejen igennem. Desuden
følger der 3 års garanti med i købet.
Pladsforholdende er fremragende – Honda har altid
været god til det dér med plads, tænk bare på de
geniale bagsædesystemer i Civic og Jazz modellerne.
Sådanne sæder har man nu ikke i CR-V, men i den er
benpladsen ved bagsædet så fremragende, at det er
lige før man har samme muligheder for eksempelvis at
transportere en opretstående mountainbike som i de
førnævnte mindre biler.
Godt udstyr – meget bil for pengene
Et enkelt ankepunkt, set fra førerens synsvinkel, er
udsynet bagud. Det er ikke for godt ved manøvrering
– og man kan derfor glæde sig dobbelt over at
bakkamera og p-sensorer er standard i Elegance
modellen. Det, samt Bluetooth, USB m.fl.
forbindelserne samt regnsensor til styring af
vinduesviskerne, er alle de 15.000 kroner værd, som
Elegance-udgaven er dyrere end ”Comfort”
udstyrsniveauet.
Billigste CR-V koster 309.000 kroner. Billigste 1,6
liters diesel koster 370.000 kroner (Comfort), men
køber man bilen som firmabil er beskatningsværdien
blot 300.000 kroner. Det kan hurtigt gøre
regnestykket mere attraktivt end prisniveauet
umiddelbart lægger op til. Man får faktisk ret meget
og ret god bil for pengene, uanset man køber
indstigningsmodellen eller spenderer 385.000 for en
1,6 i-DTEC.
|