Efter nogle år uden de helt store nyheder er Honda i
det seneste år sprunget ud med en stribe fornyelser.
En ny Honda Civic, den næsten revolutionerende FR-V
og ikke mindst en helt ny og særdeles gennemarbejdet
2,2 liters dieselmotor.
Det er første gang Honda bygger en diesel i den
kaliber. Den er i fjor blevet lanceret i SUV’en,
Honda CR-V og nu er maskineriet også anbragt i den
luksuøse mellemklassebil, Honda Accord.
Vi befinder os i den dyre ende af mellemklassen. Den
billigste Accord koster 340.000 kroner og med
dieselpower er prisen 420.000 kroner. Til gengæld er
driftsudgifterne på sidstnævnte ganske fornufttige.
Trods 140 hestekræfter og et formidabelt
drejningsmoment kører man 18,2 kilometer på hver
liter prisbillig dieselolie. Det skyldes tre ting:
En fremragende aerodynamik (cW=0,26), et sjette gear
til de seje landevejsture med stabil hastighed og
ikke mindst en fremragende motorkonstruktion:
Honda har udviklet et hvirvelkontrolsystem, som øger
brændstof effektiviteten. Samtidig benytter man den
aller nyeste commomrail system 2 turbo teknik, og
den er også med til at gøre motoren så smidig.
Honda Accord er en eksklusiv bil og støjforholdene
har indflydelse på køreoplevelsen. Monteret i CR-V
har man virkelig fået dæmpet motorstøjen, men i
Accord’en kniber det lidt mere. Honda mener selv, at
Accord med dieselmotor er ligeså støjsvag som med
benzinmotor. Det gælder måske ved konstant kørsel
men næppe under acceleration, ligesom den velkendte
diesel-tikken er udpræget ved tomgang.
Omvendt er der ikke rigtig andre bilkonstruktører,
der har fået bugt med det problem, så det skal ikke
lægges Honda til last.
En Accord har meget fine køreegenskaber. Honda
holder fast i hjulophæng baseret på dobbelt wishbone
princippet og det skal de have tak for. Princippet
benyttes i racerbilskonstruktion, simpelthen fordi
det giver den bedste styregeometri. Men det fylder
meget og derfor er der ikke mange bilfabrikker som
hylder den konstruktion.
Alligevel har Honda formået at skabe et design, som
både er elegant og rummeligt. Selv bagagerummet er
stort – trods et relativt lavt hækparti. Eneste
minus er at åbningen til bagagerummet er for lille
og man nærmest skal krybe helt ind i bagagerummet
for at få fat i det, der måtte være havnet dér. I
kabinen nyder man foruden pladsforholdene også
velfungerende udstyr som hurtigt el-opvarmede sæder
og 2-zone klimaanlæg.
I
EuroNCAP crashtesten har Honda Accord scoret fire i
stedet for de gængse fem stjerner. Omvendt er dens
fremragende køreegenskaber og udmærkede ESP et
væsentligt aktiv på sikkerheden – så man kan undgå
at køre galt. Hvilket trods alt er at foretrække!
|