I
hælene på den nye Honda Accord har Honda nu også
lanceret en stationcarversion med tilnavnet Tourer.
Tourer betyder, at det er lidt af en tilsnigelse, at
kalde bilen en stationcar – for den er ikke
optimeret mht. maksimal plads derude bagtil. Derimod
har køreegenskaber, aerodynamik og ikke mindst
designet haft top-prioritet og resultatet er blevet
yderst vellykket.
Faktisk er det så vellykket, at Tourer-versionen
efter vores opfattelse er mere elegant end
sedan-udgaven. Bagpartiet er rigtig flot –
sammenlign selv, vores test af Accord Sedan kan du
se og læse
hér>>>.
Aerodynamisk plus
Det elegante design er ikke alene et visuelt plus.
Aerodynamisk fungerer Accord Tourer utrolig godt.
Støjen fra fartvinden er minimal og balancen i bilen
er helt på højde med oplevelsen af sedan-versionen.
Affjedrings karakteristikken er stort set identisk
og dermed er det alene et spørgsmål om behov og
æstetik, der skal afgøre, om man vælger sedan eller
Tourer. Plus måske også en sjat penge oveni prisen,
ikke mange, men Tourer er 20-25.000 kroner dyrere
end sedan, afhængig af udstyrsvariant.
De penge er imidlertid godt givet ud.
Pladsforholdene bagtil er gode og mere regulære end
i sedan’en, der er ikke færre end fire mindre rum i
vognsiderne til mindre bagage og det hele er pænt
tæppe beklædt. Under bagagerumsbunden er der
yderligere fralægningsrum, der hvor man sædvanligvis
ville have fundet reservehjulet.
De er indrettet vha. et flamingo-materiale, som
måske ikke er den aller bedste løsning, men det er
let, og det har betydning, hvis man en dag får brug
for nødreservehjulet, der ligger under
rumindsatsen. Det er lidt besværligt at komme frem
til reservehjulet – men det er forhåbentlig heller
ikke noget, man har behov for særlig ofte i bilens
levetid.
Let og ubesværet
Bagagerummet er bestykket med fastsurringsøjne,
bagagerumsdækkenet skjuler det hele og når
bagsæderyglænene slås ned – en proces, som er
utrolig let og ubesværet – har man et næsten plant
bagagerumsgulv helt frem til Accord’ens forsæder.
|