Hondas næste Accord generation kommer til Danmark
næste sommer. Derved rinder tiden snart ud for en af
de mest komplette og gedigne Honda Accord
generationer i mange år. Den nuværende model er ikke
bare fri for børnesygdomme, den er også spækket med
så megen elektronik, at var det ikke af hensyn til
den almindelige udvikling, kunne Honda godt være
fortsat endnu et par år med Accord’en.
Ikke bare er designet tidløst elegant og bilen
velsamlet og i rigtig god kvalitet. Honda har
forstået at være på forkant i mange henseende og det
lukrerer man på endnu.
Civiliseret og kraftfuld
Den kraftige 2,4 liters 4-cylindrede VTEC motor, der
yder 190 hestekræfter, kombineret med en 5-trins
automatgearkasse i den prøvekørte modelvariant, er
hjertet i Accord’en og det bedste udtryk for, hvor
langt man er. Maskineriet er utrolig smidigt,
lydløst og civiliseret – samtidig med at det leverer
de forventede ydelser som eksempelvis en
accelerationstid til 100 km/t på bare 9 sekunder
(7,9 sekunder for den manuelle udgave). Men også
automatgearkassen er forbilledlig med ekstremt
hurtige og præcise skift, uanset man skal op i gear
eller nedad.
På forbrugssiden er tallet 11,1 km/l – et tal der
holder i praksis og som direkte er et resultat af
den variable ventilstyring. Det er det, VETC står
for.
Touch screen
Man har samme oplevelse bilen igennem. En touch
screen styrer ikke bare navigationsanlægget, men
også klimaanlæg og mange andre ting. 2-zone
klimaanlæg, naturligvis. Og listen over udstyr er
præcis så lang som man forventer i en bil til de
godt 500.000 kroner, Accord’en koster i denne
variant.
Læderindtræk, multijusterbart læderrat, sædevarme,
antenne i ruden og ikke mindst et elektrisk skydetag
– noget som mange biler i samme prisklasse kun
tilbydes som ekstraudstyr.
Træk i øjet
Regnsensor, automatisk justerbare forlygter,
elektrisk sædejustering. Listen fortsætter og det
eneste vi egentlig kunne anke over var, at det gav
træk i venstre øje, når klimaanlægget var indstillet
på forrudedefroster. Det kan man jo bare lade være
med i længere tid ad gangen, hvis man er så følsom…
Men det er køreegenskaberne, der overbeviser
eventuelle tvivlere. Honda Accord har dobbelte
wishbone hjulophæng både for og bag. Det er præcis
som man bygger racerbiler og finessen er, at
sporvidden ikke ændrer sig nævneværdigt, når bilen
affjedres. Derved opnår man meget fine
kurveegenskaber, en meget stor styrepræcision og en
komfortabel glidende ligeudkørsel, fordi man kan
tillade sig ikke at stramme undervognen så meget op
som mange af konkurrenterne, der bl.a. gør det for
at reducere ændringerne i sporvidden.
Fin aerodynamik
Den fine kørekomfort genspejles ikke kun i den
lydløse motorgang men også i den lave vindstøj, som
givetvis er et resultat af en yderst lav
luftmodstand (cW=0,26). Den lave luftmodstand er med
til at bevare stabiliteten ved høj fart og dermed
går Honda Accord hen og bliver en af de mest
komplette bil konstruktioner på markedet.
I
funktionen ses det også i kraft af et rummeligt
bagagerum, |