Den nye Honda Accord har super komfortable
køreegenskaber – og prisen er helt fornuftig!
Desuden ser den godt ud for den hidtidige model har
fået en gevaldig opstrammer – i en sådan grad at der
faktisk er tale om en helt ny bil.
Honda har altid sværget til dobbelte wishbones. I
den nye Accord er det praktiseret både i
forhjulsophængningen og bagtil, om end man bagude
kalder det multilink. Men princippet er det samme:
hjulvandringen betyder kun minimal ændring af
sporvidden og hjulene ændrer ikke vinkel og dermed
heller ikke angrebsflade på vejen.
Svæver på en sky
Det indebærer, at undervognen ikke blander sig i
styringen og man derved opnår meget præcise
styreegenskaber. Det giver så den frihed, at man
ikke behøver stramme undervognen så meget op som
eksempelvis de tyske bilproducenter har for vane. Og
det har Honda valgt, ikke at gøre. Resultatet er
fænomenalt, for sjældent har vi oplevet en så
effektiv absorbering af mindre ujævnheder – ja, man
mærker dem stort set ikke – derfor føles det som at
svæve på en sky.
Store ujævnheder kan selvsagt mærkes, men på grund
af undervognen påvirker de ikke styringen. Ved
almindelig dansk motorvejstempo sker det hele
snorlige – men ved høj fart kan en kraftig sidevind
mærkes. Ikke faretruende meget, men hér ville en
strammere undervogn formentlig have modvirket
sidevindsfølsomheden. Det er det eneste svage punkt
– og det får først nogen, og sandt at sige ikke
megen, betydning ved hurtig motorvejskørsel. I
øvrigt er ESP-systemet af den adaptive type, dvs.
det tilpasser sig førerens køremåde og reagerer
f.eks. hvis man kommer i slinger med bilen (typisk
på meget fedtet underlag).
Fin pris
Undervognen er klart et stort fortrin ved Honda
Accord. Prisen for den prøvekørte variant med
2-liters motor og Elegance udstyr er lige godt
350.000 kroner og det er mere end en fornuftig pris.
Man får nemlig meget moderne, smart og ikke mindst
gedigen bil for pengene. Honda er altid blandt
topscorerne, når det gælder pålidelighed og
kvalitet. Der er ingen grund til at tro at det ikke
gælder den nye Accord. Der er i hvert fald ingen
synlige tegn på andet!
Motoren er også en perle. En 2-liters benzinmotor,
der yder 156 hestekræfter og lader Accord’en bevæge
sig 13,9 kilometer pr. liter. Det er et pænt tal
(som næsten holder i praksis) for en bil, der
accelerer til 100 km/t på 9,3 sekunder og kører 215
km/t på toppen. Den er både civiliseret og lydløs –
og helt i harmoni med køreegenskaberne.
Skarpe linjer
Udvendigt er man ikke i tvivl om at det er en Accord.
Så forskellig er den heller ikke fra forgængeren.
Men linjerne er blevet mere skarpe, mere dynamiske
og med en højere grad af pondus.
Det kan så også være nødvendigt, for konkurrencen i
den øvre ende af mellemklassen er blevet meget hård.
Interiøret er næsten mere elegant end det udvendige
design. Lag-delt instrumentering giver et eksklusivt
look og den nye Accord er bred – 1,84 meter – det
fornemmes især indvendigt.
|