- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Accord 2,0 sedan Elegance

Super-komfort til fornuftspris


Tekst: Søren Clauding – august 2008

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Honda Accord har super komfortable køreegenskaber – og prisen er helt fornuftig! Desuden ser den godt ud for den hidtidige model har fået en gevaldig opstrammer – i en sådan grad at der faktisk er tale om en helt ny bil.

 

Honda har altid sværget til dobbelte wishbones. I den nye Accord er det praktiseret både i forhjulsophængningen og bagtil, om end man bagude kalder det multilink. Men princippet er det samme: hjulvandringen betyder kun minimal ændring af sporvidden og hjulene ændrer ikke vinkel og dermed heller ikke angrebsflade på vejen.

 

Svæver på en sky

Det indebærer, at undervognen ikke blander sig i styringen og man derved opnår meget præcise styreegenskaber. Det giver så den frihed, at man ikke behøver stramme undervognen så meget op som eksempelvis de tyske bilproducenter har for vane. Og det har Honda valgt, ikke at gøre. Resultatet er fænomenalt, for sjældent har vi oplevet en så effektiv absorbering af mindre ujævnheder – ja, man mærker dem stort set ikke – derfor føles det som at svæve på en sky.

 

Store ujævnheder kan selvsagt mærkes, men på grund af undervognen påvirker de ikke styringen. Ved almindelig dansk motorvejstempo sker det hele snorlige – men ved høj fart kan en kraftig sidevind mærkes. Ikke faretruende meget, men hér ville en strammere undervogn formentlig have modvirket sidevindsfølsomheden. Det er det eneste svage punkt – og det får først nogen, og sandt at sige ikke megen, betydning ved hurtig motorvejskørsel. I øvrigt er ESP-systemet af den adaptive type, dvs. det tilpasser sig førerens køremåde og reagerer f.eks. hvis man kommer i slinger med bilen (typisk på meget fedtet underlag).

 

Fin pris

Undervognen er klart et stort fortrin ved Honda Accord. Prisen for den prøvekørte variant med 2-liters motor og Elegance udstyr er lige godt 350.000 kroner og det er mere end en fornuftig pris. Man får nemlig meget moderne, smart og ikke mindst gedigen bil for pengene. Honda er altid blandt topscorerne, når det gælder pålidelighed og kvalitet. Der er ingen grund til at tro at det ikke gælder den nye Accord. Der er i hvert fald ingen synlige tegn på andet!

 

Motoren er også en perle. En 2-liters benzinmotor, der yder 156 hestekræfter og lader Accord’en bevæge sig 13,9 kilometer pr. liter. Det er et pænt tal (som næsten holder i praksis) for en bil, der accelerer til 100 km/t på 9,3 sekunder og kører 215 km/t på toppen. Den er både civiliseret og lydløs – og helt i harmoni med køreegenskaberne.



Skarpe linjer

Udvendigt er man ikke i tvivl om at det er en Accord. Så forskellig er den heller ikke fra forgængeren. Men linjerne er blevet mere skarpe, mere dynamiske og med en højere grad af pondus.

 

Det kan så også være nødvendigt, for konkurrencen i den øvre ende af mellemklassen er blevet meget hård.

 

Interiøret er næsten mere elegant end det udvendige design. Lag-delt instrumentering giver et eksklusivt look og den nye Accord er bred – 1,84 meter – det fornemmes især indvendigt.


 

 


 

Bagagerummet

Bagagerummet er med sine 460 liter temmelig rummeligt. Det er imidlertid ikke så regulært, bunden er ikke helt plan og siderne danner ikke en kasseform. Tidligere havde det givet et minus, fordi kasseformede kufferter ville efterlade for meget spildplads, men i dag er bløde eller halvbløde kufferter standarden og de vil let kunne fylde hver eneste hul ud, helt ubesværet. De såkaldte bagageknusere er i øvrigt ført ind i særlige kasser i panelet, så de ikke kan knuse noget som helst.

 

Fjernåbningen af bagagerummet sker fra et greb i handskerummet. Det kan aflåses og da bagsæderyglænene, når de skal nedfældes, betjenes fra et let tilgængeligt greb i bagagerummet, kan man hindre adgang til bagagen til stor sorg for indbrudstyve og stor glæde for ejeren, som bl.a. opnår større forsikringsdækning (ved de gængse forsikringstyper), hvis tyven alligevel tvinger sig adgang til tingene derude bagtil.

 


Model:

Honda Accord 2,0 sedan Elegance

Listepris:

Kr. 353.600 incl. moms

Motor:

4 cyl. 2 l. benzinmotor. 156 hk – 192 Nm ved 4300 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

9,3 sek/215 km/t/

13,9 km/l /170 g/km

Længde:

4,73 m

Bagagerum:

467 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. Elektronisk stabilitets system til anhænger. 17” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Fartpilot. Regnsensor.


 


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt