Hvem har sagt, at det behøver at være kedeligt at gå
på arbejde? Kedeligt er det i hvert fald ikke, hvis
ens arbejde indebærer, at man skal tilbringe timer
hver dag i en varevogn – og varevognen vel at mærke
er en Ford Transit SportVan.
Sportsvan’en er selvsagt ikke det, man normalt
forstår ved en sportsvogn. Men den har mange af de
elementer, der findes i en traditionel sportsvogn.
Den er næsten 2 meter bred og som de gamle Matra
sportsvogne fra 70’erne er der plads til tre
up-front. Den har læderrat, lædergearknob placeret
på en gearstang, som sidder tæt ved rattet og læner
man sig frem, kan man se de brede hvide racer-bånd,
som markerer fronten på Transit’en. Det ser godt nok
vakst ud…
Potent
udseende
Visuelt har Transit SportVan en markant
frontspoiler, som følges op af tofarvede
sidespoilere og et bagparti, der følger op på de
forventninger, fronten efterlader. Dobbelt
udstødning
understreger
fartpotentialet og hvis ikke den prøvekørte bil
stadig var forsynet med vinterhjul,
ville alufælge og lavprofildæk have gjort deres til
at understrege det gejl, som Ford har tilført den
specielle Transit version.
Et eller andet sted er der tale om gejl. Det er da
muligt, at fronten har en aerodynamisk funktion, men
den er beskeden. Den udtrykker imidlertid en slags
livsholdning og selv i jantelovens hjemland må der
være plads til, at lade andre opleve, at føreren
ikke føler sig helt som de andre.
Komfortudstyr
I
kabinen underbygges oplevelsen af aircondition,
sædevarme og ikke mindst den opvarmede forrude, som
Ford vel stort set er den eneste bilproducent, der
kan levere. Mange funktionelle egenskaber følger med
enhver Transit som f.eks. en bred holder til
arkivmapper over midterkonsollen og gode
fralægningsrum ovenpå instrumentbordet. Et godt
audioanlæg hører med til fornøjelsen, det samme gør
programmer opvarmning af kabinen, så bilen er lun og
arbejdsklar, når man møder på job’et en kold morgen.
|