Bilfabrikkerne har investeret enorme summer i at
gøre de moderne biler mere brændstoføkonomiske – vel
vidende, at den største sparemulighed i praksis
befinder sig 40 cm fra rattet. Hvis ikke føreren af
en bil er indstillet på at køre økonomisk, hjælper
det ikke meget, at bilen er det. Tingene skal gå
hånd i hånd for at lykkes.
I
praksis bruger en bil væsentlig mere brændstof ved
høj fart. Især når der er tale om en kassevogn med
en naturlig nok ikke særlig fremragende aerodynamik.
Ved hastigheder over 100-110 km/t stryger
brændstofforbruget i vejret. En glimrende måde at
reducere CO2 udledningen på og samtidig skåne såvel
bankkontoen som verdens energiressourcer er ved i al
sin enkelhed at undlade at køre hurtigt.
Lav sikkerhed
Enhver der færdes på ikke mindst de danske motorveje
ved, at det er meget vanskeligt for de store
kassevogne at køre langsomt. Det må det i hvert fald
være, for det er sjældent de gør det. Selvfølgelig
findes forklaringen 40 cm fra rattet. Det er ingen
god idé at køre så hurtigt, dels fordi det forurener
og er kostbart, men ikke mindst fordi det også er
sikkerhedsmæssigt dårligt at køre så hurtigt i en
bil, som trods moderne elektroniske hjælpemidler og
velafstemte hjulophæng lider af to væsentlige
handikaps: Højt tyngdepunkt og ofte også stor vægt.
Vi har tidligere prøvekørt Ford Transit i den
særlige Sports-udgave (læs
hér>>>). Den var nu ikke særlig sportslig at
køre i, men den så smart ud og det var idéen bag dén
variant. Siden har Ford skabt en særlig
ECOnetic-version.
Den er både ret økonomisk – og samtidig er den
umuligt at køre rigtig uøkonomisk i.
Nælden grebet om dens rod
Ford har nemlig taget fat i problemet dér, hvor det
virkelig er: Ikke 40 cm bag rattet, men ved
elektronisk at hindre, at føreren bevæger sig op i
de hastigheder, hvor der virkelig sluges brændstof.
Ford Transit ECOnetic ganske enkelt er elektronisk
begrænset til højst at kunne køre 110 km/t!
14 km/l
Samtidig har Ford optimeret motoren, en 115 hestes
2,2 liters diesel, så den udnytter arbejdsområdet
optimalt. Resultatet er blevet en udmærket
sejtrækker, der kan køre 14 km på en liter
dieselolie – officielt – og i praksis leverer en
meget bedre brændstoføkonomi, fordi man ikke kan
køre så hurtigt.
Idéen er glimrende, hvis det handler om at tvinge
føreren af en Transit til ikke at bruge for meget
brændstof – og givetvis vil mange håndværksmestre
være glade for at deres medarbejdere ikke har frit
spillerum.
Trafiksikkerheden?
Omvendt er der situationer i trafikken, hvor
muligheden for at overstige de 110 km/t kunne være
en fordel. MEN: Der findes jo i forvejen en meget
stor gruppe af trafikanter, som heller ikke kan køre
hurtigere – lastbilerne. Så hævdes det, at en
begrænsning i topfarten på 110 km/t er et
sikkerhedsmæssigt problem, rækker problemet langt
videre end til en lille håndfuld kassevogne…
Med andre ord: Ford initiativ er glimrende.
Fabrikken gør det muligt for køberen at tage et
ansvar omkring reel miljørigtig kørsel. Og fabrikken
har jo ikke frataget nogen muligheden for at købe en
Transit uden hastighedsbegrænsning på 110 km/t. |