Ford er på vej med en ny generation Transit og
derfor sælger man ud. Man kan f.eks. købe en
fabriksny Transit for 170.000 kroner inkl. 30 pct.
afgift og excl. moms. Det er der imidlertid ikke
meget udsalg i, men alternativt kan man vælge at
betale 217.000 kroner og så får man lige pludselig
meget varebil for pengene.
Vi har tidligere prøvekørt Econetic versionen (læs
testen af Ford Transit ECOnetic hér >>>) og
funktionelt er der ingen nævneværdige forskelle, så
det skal vi ikke gentage hér. Den variant vi nu har
sat fokus på til de 217.000 kroner har dog en smule
lavere effekt, men den præsterer fortsat et stort
drejningsmoment på 310 Nm, som eksploderer allerede
ved 1300 omdr./min, og det er det, der tæller, hvis
bilen er læsset. Og så er den ikke nøevendigvis
begrænset til en topfart på 110 km/t, som var en af
årsagerne til de fine forbrugstal for Econetic’en –
i gennemsnit kører 280 S 2,2 TDI med 100 hk 13,9
km/l og det er vel egentlig OK. I praksis lidt
mindre og afhængig af, naturligvis, hvor meget den
er lastet.
Udstyrsstykke
Til gengæld giver merprisen en bunke praktisk
udstyr, og hér kan man virkelig mærke udsalget.
Audio-anlægget, der også indbefatter en DAB-radio,
som tilbyder et udmærket supplement til de
etablerede radiostationer, kan betjenes fra rattet.
Det er en stor trafiksikkerhedsmæssig faktor. Ønsker
man, at høre sin medbragte lyd, kan man tilslutte
USB såvel som Bluetooth.
Rattet er i øvrigt et læderrat, som dels er mere
behageligt at holde på og ofte også giver et bedre
greb. Desuden inkluderer udstyret også aircondition.
En stor behagelighed på en varm sommerdag, hvor der
meget hurtigt kan blive meget varmt i en lukket
tre-mands førerkabine. Og i vinterperioden hjælper
anlægget med at affugte kabineluften, så ruderne
ikke dugger til.
Bakkamera og p-sensor
Som kassevogn er Transit’en glimrende udrustet med
store sidespejle. Men to ekstra bagud vendte øjne er
nu ikke at foragte. De følger begge to med: Dels en
regulær P-sensor, der reagerer på genstande, som man
måske har overset og er i færd med at køre ind i, og
sender et lydsignal, som bliver stigende, jo tættere
man kommer på genstanden. Dels et bakkamera, som
projekterer et billede af det, der befinder sig bag
bilen, op på en skærm, der meget praktisk er
monteret der, hvor man normalt finder et bagspejl i
biler med bagruder.
Bakkameraet er placeret i venstre
bagdør og skærmen hvor bakspejlet normalt ville
sidde.
Fartpilotens mange fordele
Sidst men ikke mindst inkluderer udstyret både
tågelygter og fartpilot. Man sidder højt i en
Transit og har brug for lyset under tågen, der som
regel ikke ligger helt tæt til kørebanen. Det er en
stor sikkerhed og fartpiloten er ikke alene en
behagelighed ved længere køretur med uændret
hastighed, f.eks. på motorvej. Den kan være med til
at begrænse antallet af fartbøder og bruges den
indenfor lovens rammer og er den dekoreret som en
firmabil, bliver firmaets omdømme ikke forringet af
andre trafikanters negative reaktion på ”at nu er
der igen en firmabil, der kører for hurtigt – det
firma vil jeg ikke handle med”. Desuden kan den
medvirke til at reducere brændstofforbruget og
optimere arbejdstiden, fordi man kan udnytte de
gældende fartbegrænsninger til sidste kilometer.
|