- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ford Mondeo Stationcar:

Tro mod traditionerne


Tekst: Søren Clauding – september 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter vores opfattelse har stationcarudgaven af Mondeo altid været den smukkeste – uanset Mondeo generation. Det gælder også den nyeste model, totalt ny og gennemarbejdet med skarpere linieføring.

 

Derved er Ford tro mod traditionerne. Oven i købet er den nye Mondeo Stationcar ligeså rummelig som forgængeren – en anden af bilens rigtig gode egenskaber. Der er bare så meget plads derude bagtil (officielt 554 liter til rudekanten), så det er næsten helt overvældende. Fire kufferter i mellemstørrelse har det fint derud og der er masser af plads foruden.

 

Fleksibel bagageplads

Desuden er bagagerumsdækkenet af rullegardintypen, så man har lidt fleksibel volumen, så at sige. Og det skal lige tilføjes, at reservehjul ikke følger med. Hér har man formentlig også hentet en del af pladsen i bagagerummet. Men bilen er også ret bred – det giver god plads over skuldrene og velvære i kabinen.


Bagklappen åbner højt og bagagerumspladsen er formidabel.


Men det mest overvældende er nok, at Ford har strammet køreegenskaberne rigtig meget op. Derved er den nye Mondeo kommet til at køre formidabelt. Vi har prøvet den på en langtur og med rigtig høj, afslørende fart. Den er super-stabil, super velkørende, rigtig komfortabel og man sidder godt.

 

Fortræffelig motor

Det er svært ikke bare at fylde roser i favnen på Ford. Ikke mindst fordi den 2-liters dieselmotor, testbilen havde fået lagt under motorhjelmen, helt lever op til kørefærdighederne. 140 hestekræfter, der føles af mere, en fin brændstoføkonomi – der lader sig omforme i praksis, rimelig lydsvag – men ved høj fart skal man afholde sig fra dyb filosofiske samtaler, der næppe får lov at trænge igennem.



Én af årsagerne til den fine brændstoføkonomi – for 16,9 km/l er måske ikke nok til at få rabat ifølge de nye danske afgiftsregler men er stadig ret godt for en så stor bil – er anvendelsen af en elektrisk styret variabel geometrisk turbolader kombineret med elektronisk gasspjæld. Det giver effektiv forbrænding. Derfor fornemmes de 140 hestekræfter også af mere, kombineret, naturligvis med et moment på ikke mindre end 340 Nm over et bredt omdrejningsområde. Det er rigtig godt.

 

 


 

Udstyrsniveauet

Træerne vokser da heller ikke ind i himlen. For den prøvekørte model var ”Titanium” udgaven - den ene af top-varianter (den anden hedder som altid Ghia). Og hér er udstyrsniveauet ikke så overvældende som navnet indikerer – fartpilot mangler f.eks. Der er, hvad man skal bruge og ikke mere – men listen over tilkøbsudstyr er rigtig lang. En del af forklaringen ligger måske i, at Ford har gjort sig virkelig umage på den tekniske side – det er dér man finder værdien for pengene. Prisen for herligheden er godt 420.000 kroner – men den billigste Mondeo Stationcar kan erhverves for blot 300.000 – færre heste, ringere udstyr, dårligere brændstoføkonomi, men basisbilen er den samme.

 


Model:

Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF Titanium

Listepris:

Kr. 421.226

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. common rail turbodiesel. 140 hk – 340 Nm ved 1750-2240 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

9,8 sek/205 km/t/

16,9 km/l

Længde:

4,83 m

Bagagerum:

554 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. EBA. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare og sammenklappelige sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sædevarme. Varmetråde i forrude.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt