Efter vores opfattelse har stationcarudgaven af
Mondeo altid været den smukkeste – uanset Mondeo
generation. Det gælder også den nyeste model, totalt
ny og gennemarbejdet med skarpere linieføring.
Derved er Ford tro mod traditionerne. Oven i købet
er den nye Mondeo Stationcar ligeså rummelig som
forgængeren – en anden af bilens rigtig gode
egenskaber. Der er bare så meget plads derude bagtil
(officielt 554 liter til rudekanten), så det er
næsten helt overvældende. Fire kufferter i
mellemstørrelse har det fint derud og der er masser
af plads foruden.
Fleksibel bagageplads
Desuden er bagagerumsdækkenet af rullegardintypen,
så man har lidt fleksibel volumen, så at sige. Og
det skal lige tilføjes, at reservehjul ikke følger
med. Hér har man formentlig også hentet en del af
pladsen i bagagerummet. Men bilen er også ret bred –
det giver god plads over skuldrene og velvære i
kabinen.
Bagklappen åbner højt
og bagagerumspladsen er formidabel.
Men det mest overvældende er nok, at Ford har
strammet køreegenskaberne rigtig meget op. Derved er
den nye Mondeo kommet til at køre formidabelt. Vi
har prøvet den på en langtur og med rigtig høj,
afslørende fart. Den er super-stabil, super
velkørende, rigtig komfortabel og man sidder godt.
Fortræffelig motor
Det er svært ikke bare at fylde roser i favnen på
Ford. Ikke mindst fordi den 2-liters dieselmotor,
testbilen havde fået lagt under motorhjelmen, helt
lever op til kørefærdighederne. 140 hestekræfter,
der føles af mere, en fin brændstoføkonomi – der
lader sig omforme i praksis, rimelig lydsvag – men
ved høj fart skal man afholde sig fra dyb
filosofiske samtaler, der næppe får lov at trænge
igennem.
Én af årsagerne til den fine brændstoføkonomi – for
16,9 km/l er måske ikke nok til at få rabat ifølge
de nye danske afgiftsregler men er stadig ret godt
for en så stor bil – er anvendelsen af en elektrisk
styret variabel geometrisk turbolader kombineret med
elektronisk gasspjæld. Det giver effektiv
forbrænding. Derfor fornemmes de 140 hestekræfter
også af mere, kombineret, naturligvis med et moment
på ikke mindre end 340 Nm over et bredt
omdrejningsområde. Det er rigtig godt. |