Den er så småt ved at lande hos de danske
forhandlere og i begyndelsen af januar 2015 er der
officiel premiere på en bil, der allerede har taget
forretningsbranchen med storm. Den nye Ford Mondeo
har været længe ventet, den er godt gennemprøvet og
resultatet er en usædvanlig helstøbt bil på kanten
mellem premium-segmentet og den store mellemklasse.
At den lander direkte i firmabilssegmentet er der
mange årsager til. Men sagt i en fart: Det udelukker
ikke privatkunder i at kaste sig over den fine store
bil. De ender blot op med et økonomisk regnestykke,
der ikke er helt så attraktivt. Men det gør sig
gældende for ethvert køb i denne kategori, sådan er
beskatningsreglerne og det kan man så forholde sig
til eller lade være.
Lav beskatningspris
Bliver Mondeo’en stillet til rådighed af firmaet,
forholder man sig med garanti til det spørgsmål, for
da skal man betale skat af den fordel, man har af
fri bil. Og da er det i hvert fald ret attraktivt,
at en bil som den prøvekørte, hvor listeprisen er
533.000 kroner, kun udløser beskatning af 393.645
kroner. Især fordi der er tale om så god en bil.
Ford Mondeo har som sagt nogle år på bagen. I USA
har den nemlig kørt et stykke tid, og derved er der
tale om en gennemprøvet produkt. Det kunne friste
nogle til at mene, at der så er tale om en lidt
halvgammel bil, men skudt forbi. Udover at
karrosseriet er væsensforskelligt (i USA er bilerne
traditionelle sedans med fire døre og udvendigt
bagagerum – i Europa er der tale om 5-dørs biler og
stationcars), er også undervognen blevet udviklet,
det er andre motorer, vi ser i Mondeo’en på de
europæiske markeder (i USA har man ikke
dieselmotorer) og derfor er den amerikanske fortid
fortrinsvis en fordel derigennem, at bilen er godt
gennemprøvet.
Europæisk undervogn
Og så kører den anderledes. Undervognen er nemlig
afstemt efter europæiske præferencer. Det booster
det svært definerlige begreb ”køreglæde” og
resultatet er en velkørende, underholdende og
komfortable bil. Man oplever god føling med vejbanen
og i en kritisk situation bliver man ikke snydt.
Den prøvekørte Mondeo var stationcarudgaven med
topudstyret, Titanium, en 180-hestes turbodiesel i
maskinrummet hjulpet på vej af en udmærket
dobbeltkoblings automatgearkasse. Den kan køre 20,4
km/l, det er standarden i den klasse og med manuel
transmission kan man endda komme helt op på 22,2
km/l – officielt, i hvert fald, i praksis kniber det
lidt. Men det er pæne tal for en stor bil.
Rummelig og velindrettet
Og stor er den, Mondeo’en, med en længde på 4,87
meter. Den er rummelig og bagagerummet på 488 liter
(525 liter med lappekit i stedet for reservehjul)
lever op til standarden i klassen. Sammenligner man
f.eks. med Opel Isignia i stationcarudgaven har
Insignia’en med stort samme udvendige mål lidt mere
bagageplads, men lægges bagsæderyglænene ned, er det
Mondeo’en, der kommer bedst i mål. Og den lidt
kortere Mazda6 Stationcar har også en smule mere
bagageplads. Men et eller andet sted er det af
mindre betydning, for der er plads nok i alle tre.
Bagsædepladsen er også udmærket, men spørgsmålet er,
om ikke de forhold er mindre vigtige, fordi det
netop i en bil i denne kategori handler om noget
ganske andet…
Pompøs og helstøbt
For Mondeo er helstøbt. Den er også lidt pompøs. Den
er en helt igennem ægte Ford, og har man tidligere
ejet en
Mondeo,
vil den nye sidde lige i øjet. Virkeligheden er, at
det er svært at komme med egentlige kritikpunkter.
Selv balancen mellem 10” tablet-skærmen i
midterkonsollen og betjeningsknapper er efter vores
opfattelse optimal. De funktioner, man skal have
hurtig tilgang til, er der knapper til. Og resten
kan man så håndtere via skærmen. Let, overskueligt
og effektivt.
Man kan sige det på den måde: Det er ikke fordi
Mondeo kan så meget mere end konkurrenterne, den kan
det blot på en bekvem og komfortabel måde på et
niveau, som konkurrenterne har svært ved at hamle op
med. Man læner sig tilbage i sædet, nyder at være
der og nyder at køre. Det er vel ret beset ret godt.
Og så er interiøret i øvrigt allergi testet og
godkendt af det tyske TÜV, ikke uvæsentligt hvis man
skal tilbringe mange timer i bilen og lider af
allergi.
180-heste dieselmotoren er med til at understrege
den gode oplevelse. Den er vibrationssvag, den
støjer ikke meget, støj er der heller ikke fra
hjulophængene og vindstøjen er også beskeden. Alt
sammen elementer, der underbygger en komfortabel
køreoplevelse.
Glimrende udstyrsniveauer
Udstyret er allerede i Trend versionen glimrende. I
Titanium udgaven bliver det naturligt nok endnu
bedre og inkluderer genkendelse af trafikskilte,
automatisk op- og nedblænding, vejbaneassistent,
sportssæder, 17” alufælge og meget mere.
Modeludvalget er imidlertid sådan sammensat, at
180-dieselhestes udgaven kun findes med Titanium
udstyr – med eller uden automatgear. Så vil man
rykke en udstyrsklasse ned og dermed spare små
60.000 kroner, mister man også 30 hestekræfter.
Billigste Mondeo variant er i øvrigt 5-dørsudgaven
med Trend udstyr og 160 benzinheste. Den er prissat
til 397.600 kroner – men det er listeprisen.
Beskatningsværdien er for netop den bil blot 295.518
kroner.
Forlygternes lyskegle reguleres automatisk og
blænder automatisk op og ned.
Full-circle LED baglygter.
|