Når man lægger en 2,5 liters 220 hestes turbomotor i
en Ford Mondeo Stationcar, har man ubetinget en af
de bedste langturs-racere, der kan købes for et
rimeligt beløb. Vi prøvede den på en langtur, den
bestod prøven med glans – kun brændstofkontoen led
derved, for 10 km/l er ikke meget i vore dages
miljøbevidste verden.
Men det skal retfærdigvis siges, at Ford Mondeo
Stationcar ER en stor bil. Og store biler bruger nu
engang mere brændstof end mindre biler. Desuden var
det ikke så slemt, hvis vi blot holdt speederfoden i
ro og holdt os til de danske motorvejs fartgrænser.
Men det er godt nok svært, når man gerne vil hurtigt
sydpå og der ligger en trafikfri autobahn foran. Og
handler det om brændstoføkonomi kan Ford for øvrigt
tilbyde eksakt samme model med en 2-liters Econetic
dieselmotor som på papiret kører små 20 km/l.
Ens konklusioner
Men nu galdt det altså 220-heste versionen. For den
udmærker sig ikke alene gennem et stort
fartpotentiale men også gennem en forbløffende
rummelighed. Vi har tidligere prøvet Stationcar’en
med Titanium udstyr (læs hér>>>) og i princippet er
2,5 udgaven ikke forskellig. Derfor kan de fleste
konklusioner overføres.
Men der er alligevel en forskel og den ligger i, at
Ford har taget skridtet fuldt ud. Man har udstyret
langturs-raceren med en 5-cylindret 2,5 liters motor, men man har også tilpasset undervognen og monteret
16” alufælge. Det centrale er, at man har valgt en
ikke alt for hård affjedring. Havde man gjort det,
ville stabiliteten måske være blevet en anelse bedre
(hvad der kan være nødvendigt, for turbokræfterne
gør det muligt at køre op til 240 km/t). Omvendt ville bilen være ulidelig ukomfortabel at køre i over en
længere distance.
Op til 220 km/t
Vi snittede 220 km/t. Det var os alt rigeligt. Det
blæste en del og det var sikkert noget af
forklaringen, men et faktum er det, at op til 200
km/t føler man sig tryg. Fra 200 til 220 km/t giver man vinden skylden. Over 220 km/t: Det kan vi slet ikke svare
på, for vi havde ikke lyst til at køre hurtigere.
På langturen handler det heller ikke nødvendigvis om
at køre ekstremt hurtigt for at komme hurtigt frem.
Velvære på køreturen er centralt, det samme er
hurtig acceleration og hér er Mondeo’en suveræn.
0-100 km/t på bare 7,4 sekunder – tallet taler sit eget sprog – men også i mellem
accelerationsområderne i forbindelse med hurtige
overhalinger er Mondeo’en helt fremme i skoene.
|