- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Mondeo Stationcar 2,0 Ecoboost Powershift:

Sportslig brugsbil


Af Søren Clauding – juni 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Mondeo er vokset med årene. Den seneste generation har bevæget sig op i luksus-segmentet og med sine 4 meter og 84 centimeter er stationcarudgaven rigtig stor. Det er maskinværket i motorrummet på den prøvekørte variant også. 203 spræl levende turboheste, frembragt af en 2-liters benzinmotor. Det forvandler en funktionel og ganske smuk stationcar til noget nær en racerbil.

 

Og når man så udstyrer den med powershift – dvs. Fords gearkasse med dobbeltkobling – går det løs for alvor. Som sådan går sport og funktion hånd i hånd.

 

Komfortable køreegenskaber

Men ikke mere end at Mondeo’en også har ret komfortable køreegenskaber. Det nedtoner det sportslige islæt en del, men det gør nu ikke noget, for kørefærdighederne lider ikke derunder. Måske kan man ikke køre helt så hurtig gennem kurverne, som hvis undervognen var stiv som et bræt. Men stabiliteten ved høj fart er uovertruffen. Ford Mondeo Stationcar 2,0 Ecoboost Powershift er virkelig lidt af et mesterværk.

 

Det med ”Eco” er dog så som så. Den er forholdsvis økonomisk, men heller ikke mere. Officielt kan man køre næsten 17 km/l på landevej, men 13-14 km/l var det, vi kunne nå med forsigtig speederfod og konstant ligeud kørsel på motortrafikvej. I byen var det lettere at komme i nærheden af de lovede 9,3 km/l. Ingen er tallene, uanset de kan praktiseres eller ej, gør den til en eco-runner, men naturligvis er det opnået med benzin i tanken.

 

Tysk udstyrsmønster

Udstyrsniveauet er lidt i underkanten. Det følger tysk mønster, hvor man skal tilkøbe den luksus, man ønsker. Sådan gør BMW, Audi og VW. Men Mondeo’en havde tilnavnet ”Titanium”, som er luksusudstyrsniveauet. Det inkluderer dog 2-zone klimaanlæg, 17” alufælge og opvarmet forrude. Prisen på over en halv million lægger da også op til, at det er med.

 

Fords Mondeo stationcars har altid været designmæssigt vellykkede. Det gælder også den seneste generation, måske den smukkeste af sin art i sin kategori. Den forlængede tagkant giver en rigtig god aerodynamik – også derfor er den æstetiske oplevelse så høj.

 

Masser af plads

Det funktionelle genspejles i bilens store bagagerum på 549 liter, som kan forøges til 1,7 kubikmeter, når behovet måtte være der. Bagagerumsdækkenet er heldækkende og glider væk, når man trykker på den bageste kant. Reservehjul savnes og er erstattet af et lappekit.

 

Der er også rigtig god plads på bagsæderne. Så meget, at man sagtens kan være fem voksne på langtur. Kabinen er dog mere funktionel end den er et æstetisk mesterværk. Det gør nu ikke så meget, for det harmonerer med bilens samlede udtryk. Også den omstændighed, at mange funktioner er manuelle, er tiltalende.



Eksempelvis kan man dirigere luftstrømmene fra klimaanlægget, som man vil, uden at fodventilation er bundet sammen med f.eks. defrosterne eller luft på forruden ikke udelukker recirkulering af kabineluften. Det er et stort plus. Det gælder også det såkaldte ”lane-control” system, der holder øje med, om man bliver indenfor vejafstribningerne. I visse biler kommer der en forstyrrende biib-lyd, eller rattet korrigeres på plads. Ikke i Mondeo’en – her summer det i rattet, når man er for tæt på de hvide linjer – og systemet kan selvsagt også deaktiveres.

 

Kører fortræffeligt

Køreegenskaberne er som nævnt fortræffelige. Derfor er de mange hestekræfter og det store drejningsmoment på ikke mindre end 300 Nm prikken over i’et hvad angår køreoplevelsen. Mondeo stationcar’en fås også med endnu flere hestekræfter – den har vi ikke prøvet – men med de 203 hk har man egentlig nok. Der er nemlig tale om en yderst fleksibel motor, også meget støjsvag og 100 km/t kan nås på 8,2 sekunder – det må række for de fleste. Og har man lyst til at køre hurtigere end 227 km/t, de få steder i Tyskland, hvor det stadig er tilladt og muligt – mon ikke, man så i stedet anskaffer en regulær sportsvogn?



 

Powershift automat gearkassen, er hvad selve gearskiftet angår, en fornøjelse. Hurtig, præcis og sådan som en sådan skal være. Flot, når der skal håndteres så stort et moment, og det underbygger den sportslige oplevelse, især når man vælger den sportslige indstilling, som også er en option. Men selve skiftet, når man gerne vil skifte manuelt, sker forsinket. I automatik tilstanden er powershift en drøm. I den manuelle tilstand knap så overbevisende. Det er som om, at gearkassen først lige skal tænke sig om og sikre sig, at føreren nu også virkelig ønsker at skifte gear, inden den sætter gang i processen!

 

 


Model:

Ford Mondeo Stationcar 2,0 Ecoboost Powershift

Listepris:

Kr. 507.650

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 2,0 l. 203 hk. 300 Nm. Aut.gear ”Powershift”.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 227 km/t/ 13,0 km/l /179 g/km

Længde:

4,84 m

Bagagerum:

549 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Opvarmet forrude. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt