Ford Mondeo i
Motorradioen
Vores første præsentation af Ford Mondeo gjaldt
stationcar-udgaven med 180 hestes dieselmotor og
automatgear. Skifter man ”stationcar” ud med ”5
døre” (dvs. tophængslet bagklap), dieselmotoren ud
med en 160-hestes benzinmotor og automatgearkassen
ud med en 6 trins manuel gearkasse, får man en helt
anden bil.
Næsten. For det kan godt være, at de basale
hovedingredienser er anderledes, men Mondeo’en, dens
udtryk, dens pondus, dens hele sjæl er fuldstændig
den samme. Dens størrelse også. Det er endda sådan,
at bagagerummet i hatchback udgaven rummer 60 liter
mere end stationcarudgaven. Men indrømmet, læsser
man til taget, kan stationcarversionen klare noget
mere.
Vi vil have bagklap
5-dørs udgaven er det nærmeste, man kan komme en
almindelig Mondeo personbil. Sedan-udgaven, som,
hvad karrosseriformen angår, er meget populær i
f.eks. USA, markedsføres ikke i Danmark. Danskere
vil have stationcars eller 5-dørs biler, og det får
vi så (selvom den kæmpemæssige bagklap næsten tager
pusten fra en – den bør helt klart være elektrisk).
Men bortset fra det, og bortset fra, at de ekstremt
mørktonede bagruder gør udsyn bagud ekstra vanskelig
(heldigvis er det ekstraudstyr), er der ikke mange
fingre, man kan sætte på Mondeo’en. Også i den
nævnte konfiguration er der tale om en fremragende
bil, hvor en stor del af vægten også skal lægges på
det meget udstyr, man får for pengene i den store,
rummelige og komfortable bil.
Attraktiv prissætning
Den prøvekørte variant koster 422.000 kroner. Alene
prisen er bemærkelsesværdig, fordi den inkluderer
Titanium-udstyr. Den billigste model koster lige
under 400.000 kroner. Da beskatningsprisen for den
billigste variant med Trend udstyr blot er 295.000
kroner – det er vigtigt for de mange, der har en
Mondeo som firmabil – og merprisen for
Titaniumudstyret blot er 25.000 kroner, er der ingen
vej udenom: En Modeo skal være en Titanium model.
Titanium i forhold til Trend indeholder bl.a. 17”
alufælge, som trods størrelsen ikke gør Mondeo’en
udpræget hård i affjedringen. Den prøvekørte bil var
– og vi er tilbøjelig til at sige ”desværre” –
udrustet med 18” alufælge, som i sagens natur gør
følingen med asfalten lidt mere kontant, fordi
affjedringen i dæksiderne på lavprofildækkene er
mindre. Vi ville nok af hensyn til
affjedringskomforten være glade for at nøjes med de
17”.
Komplet bil
Desuden får man sportssæder, vejbaneassistent,
nøglefri start, skilte-genkendelse, automatisk op-
og nedblænding og automatisk niveauregulering af
forlygterne og flere andre elementer med i prisen.
Oveni Trendudstyret, der bl.a. inkluderer 7 airbags,
tågeforlygter med drejelys, opvarmet forrude,
læderrat, Active City Stop, fartpilot, 2-zone
klimaanlæg mv., giver det en yderst komplet bil, som
virkelig må appellere til de bilister, der bruger
mange timer om ugen i deres bil. Varme i forruden er
godt, det glæder man sig især over ved vintertide,
og p-sensorer bagtil er ikke til at undvære. For
udsynet bagud er beskedent og så var de førnævnte
sorttonede bagruder. Dem kunne vi godt undvære.
En drøm af en benzinmotor
Dieselmotoren er god, men EcoBoost turbobenzin
motoren på bare 1,5 liter en drøm. Så lydløs, så
vibrationssvag, så smidig. Og så kan man køre 17,2
kilometer på en liter benzin iht. det officielle
normtal, til trods for en effekt på 160 hestekræfter
og et drejningsmoment, der topper på 240 Nm allerede
ved 1500 omdr./min. og holder sig på toppen til 4500
omdr./min. Det er den tekniske forklaring og
imponerende gode tal.
I øvrigt er benzinmotoren 100 kg lettere end
dieselmotoren. Det betyder meget i en bil, der i
forvejen vejer godt til. Med mindre vægt på forenden
er Mondeo’en mere viril, lettere og en større
fornøjelse omkring de snævre kurver. Balancen er
fortsat i top ved høj fart og også
retningsstabiliteten er det svært at sætte en finger
på.
|